דיאטה – רפואה סינית והרמב"ם

    רפואה סינית מאז ומעולם שמה דגש רב על חשיבות הדיאטה, איכות המזון, הרגלי האכילה וכמות האכילה, כך גם הרמב"ם. הרמב"ם היה ידוע כרופא דגול בכל העולם בתקופתו. הוא נהג לכתוב ספרי רפואה רבים שבהם הוא מפגין ידע עצום בכל הקשור לפיזיולוגיה של הגוף, מערכת העיכול, צמחי מרפא ופתרון למחלות רבות, כל זאת לפני מאות שנים, ללא כל מחקרים מדעים , וכלים טכנולוגיים ומודרניים.

    על פי הרפואה הסינית בני אדם ניזונים משלוש מקורות:

    • מקור תורשתי, כלומר ה"מתנות" שנתנו לנו הורינו.
    • מקור נשימתי, כלומר הדרך בה אנו נושמים. הנשימה הראשונה מכניסה את הנשמה לגוף האדם ומאז הנשמה תלויה באיכות הנשימה, נושמים הרבה (כוונה טוב) – חיים הרבה.
    • המקור השלישי הוא מזון ושתייה. כמובן שאנו יכולים להשפיע רק על השניים האחרונים והם בסיסיים וחשובים ביותר לבריאות ותחזוקת גופינו. מזון ומשקה אשר נכנסים לגופינו הופכים להיות חלק בלתי נפרד מאיתנו והם הבסיס לאנרגיה היום יומית. מערכת העיכול, לאחר עיכול המזון, לוקחת את החומרים מהמזון והמשקה ומשתמשת בהם לבנייה ותחזוקה פיסית, רגשית ונפשית. מכיוון שכך, איכות המזון ותפקוד מערכת העיכול חשובים ביותר על פי הרפואה הסינית. על פי הרמב"ם, רוב המחלות נובעות ממערכת העיכול, מאכילה מרובה או מאכילת מאכלים גרועים. הרמב"ם מייחס למזון ודרך עיכולו את הסיבה העיקרית לבריאות או תחלואה.

    הרמב"ם

    דע כי רוב המחלות ובפרט הקשות, נובעות מעיכול חסר ומקולקל. כל מאכל מתעכל, מתמזג בגוף בשלושה מקומות, הראשון בקיבה, השני בכבד והשלישי בשאר האיברים. כאשר אין המאכל מתעכל היטב בתחנתו הראשונה, היא הקיבה, יימשך ההפסד ויגבר גם בכבד וגם בשאר האיברים. עיכול רע נגרם ע"י ארבע סיבות – כמות המאכל, איכות המאכל, רוע סדר המאכל ורוע זמן האכילה.

    כמות המאכל

    רפואה סינית טוענת – אכול מעט חייה הרבה. לפני מספר שנים עשו מחקר על עכברים. חילקו עכברים לשתי קבוצות, לאחת נתנו חצי מכמות האוכל המקובלת ולקבוצה השנייה את אותה כמות אוכל כרגיל. הקבוצה שאכלה חצי מהכמות, חייה 30% יותר.

    רמב"ם אמר – אף המאכל הטוב ביותר, אין להפריז באכילתו. ריבוי אכילה או שתייה, גורמת לעיכול לא מסודר. הפרזה באכילה פירושה, אכילה עד שתתמלא הקיבה מהמאכל, כי כאשר הקיבה מלאה אין היא מסוגלת להתמודד כראוי עם המאכל ומצא העיכול לוקה ורע. ראוי לאדם שיפסיק מאכילתו בעוד תאוות האכילה בו ולא ישלים תאוותו באכילה. עוד אומר הרמב"ם – עדיף לאדם לאכול מעט מהרע מאשר הרבה מהטוב.

    כיום, אנו מתמודדים עם מגיפה של עודף משקל, השמנה ומחלות רבות שנגרמות כתוצאה מכך כגון סכרת, לחץ דם גבוה, עודף כולסטרול וכו. במבט אובייקטיבי, נראה שכמעט כל אדם בארץ ישראל נושא עימו עודף משקל כזה או אחר, כלומר, כמעט כל בני האדם עוברים את כמות האוכל המומלצת להם. משפט נוסף וידוע בעניין הכמות אומר – שליש ממה שאנחנו אוכלים הוא בשבילנו ושני שליש בשביל הרופאים (תחשבו על זה).

    איכות המאכל

    על איכות המזון כבר דיברתי רבות וכמובן שלאיכות המזון חשיבות רבה על פי הרפואה הסינית. ממחקרים ידוע שחומרים משמרים, צבעי מאכל, שאריות ריסוס והורמונים עלולים להזיק ולגרום למחלות שונות.

    רמב"ם – מאכלים בעלי איכות ירודה, אף אם יהיה עיכולם טוב מאוד, לא יגרמו לדם משובח. המאכלים והמשקאות המעופשים יולידו הפסד כמו שיולידו הסמים הממיתים.

    סדר המאכל- רמב"ם

    אין להקדים את המאוחר או לאחר את המוקדם. רצוי שיאכל אדם תבשיל אחד בלבד ולא יערב אכילתו בבישולים רבים. ובאם ירצה לאכול בישולים רבים, יקדים הקל שבמאכלים תחילה כגון ירקות לפני ביצים, ביצים לפני בשר עופות, בשר עופות לפני בשר צאן, וכן יקדים מאכלים מרככי יציאות ויאחר לאכול מאכלים המקשים יציאות כגון שקדים, תבשיל שיש בו לימון על פני תבשיל שיש בו רימון.

    כן יקפיד האדם על שתייתו. שתיית מים קרים לפני הארוחה מזיקה מאוד לגוף ושתייתם בעת האכילה נזקה מועטת מאשר קודם האכילה, אבל מזיקה היא לעיכול המאכל. הטוב ביותר לשתיית המים הוא שעה אחרי האכילה.

    זמן המאכל

    על פי הרפואה הסינית, יש לאכול אך ורק כשרעבים, במנות קטנות ולא לפני פעילות גופנית מאומצת ולא לפני השינה.

    הרמב"ם- אין ראוי לאכול אלא אם כן מרגיש האדם רעב אמיתי, ולא יאכל מאכלים שונים יחד, ולא יאכל אלא בהקדם התעמלות או תנועה שתעורר קצת חום הגוף. אמנם אחר האכילה יהיה שליו ורגוע ולא ירבה בתנועה ובמאמץ עד שיתעכל המזון, כל תנועה אחר האכילה מפסידה את העיכול.

    לסיכום:

    לפני אלפי שנים, בתקופה שבה נכתבו ספרי הרפואה הסינית, ולפני מאות שנים בתקופת הרמב"ם ועד היום מכירים בחשיבות התזונה לבריאות האדם. כיום, גורמים רפואיים מעריכים שלמעלה מ-90% מהמחלות הכרוניות השונות נגרמות כתוצאה מאורח תזונתי פגום.

    הרמב"ם על מחלות כרוניות – חוליים כרוניים רבים כגון כאבי פרקים, דלקת דרכי הנשימה/אסטמה, צרבות ומחלת הנפילה, תרופתם פשוטה ומנוסה.

    על ידי דיאטה מאוזנת, ירפאו ממחלתם ללא צורך בתרופות נוספות. חולים אלו חייבים לאכול באופן קבוע מזונות בעלי ליחה דקה ועדינים לעיכול, חולים אלו חייבים להתעמל מידי יום התעמלות מתואמת ומאוזנת ובזה בלבד יהיו בריאים כאחד האדם. כאמור, הרמב"ם כתב כעשרה ספרים רפואיים וישנם עוד המלצות רבות בספרים בדרך למניעה וריפוי מחלות שונות.

    אני באופן אישי תופס מאוד מדיאטה מסודרת ומאוזנת. מניסיוני האישי ומניסיוני הטיפולי, תופעות ומחלות רבות נעלמו כתוצאה משינוי בדיאטה. הרפואה הסינית מבדילה בין אדם לאדם ובמרפאתי ניתן לעבור תהליך של שינוי הרגלי אכילה, ניקוי הכבד ויצירת תפריט מאוזן ומותאם אישית. בסוף התהליך, מבחינים בירידה משמעותית במשקל (למי שהיה צריך), שנשאר לאורך זמן, הקלה בתופעות חולי שונות ושיפור איכות החיים.

    צרו קשר ליצירת תוכנית דיאטה בריאה ומאוזנת.

    זיו אלקלעי

    רפואה סינית – דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה ושיאצו.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support