ההבדל בין רפואה סינית לגישות טיפול שונות

    עשרות תחומים, מאות שיטות טיפול, אלפי מטפלים, אלפי מחלות. איך נדע מהי אותה רפואה שתעזור לנו להיות בריאים? בשלושת העשורים האחרונים, נכנסה הרפואה המשלימה לתודעת העולם המערבי.

    למעשה, תחומים רבים מבין הרפואה המשלימה הם תחומים בעלי וותק וניסיון של מאות שנים וחלקם אפילו אלפי שנים. רפואה משלימה היא למעשה רפואה עממית, רפואה שמביאה איתה הרבה ניסיון, פרקטיקה וחוכמת חיים מעניינת ומרתקת, במקביל לכלים רפואיים יעילים במיוחד.

    תופעה שהפכה לעובדה

    בתחילת הדרך, נהגו לחשוב על הרפואה המשלימה או האלטרנטיבית, כרפואת אלילים או ככל הפחות, העוסקים בתחום נחשבו פריקים, אנשים מוזרים. לאחר מספר שנים הפכה רפואה משלימה – טרנד, תופעה זמנית ובלתי נחשבת בעיני האנשים וכמובן גם בעיני הרופאים.

    כיום, הרפואה המשלימה היא חלק בלתי נפרד מפאזל הרפואה השלמה. תחומים רבים מהרפואה המשלימה קיימים בקופות החולים ובתי החולים ויותר ויותר רופאים משתפים פעולה בין שני התחומים, לטובת המטופל/ חולה.

    עם פריצתה של הרפואה המשלימה לרפואה המקובלת, נוספו, כמובן גם סוגי טיפולים ורפואות שונות ובקביל, מאות ואלפי מטפלים מכל הסוגים ומכל המינים. נפתחו בתי ספר רבים ללימודי הגישות השונות, מכללות, מרכזים וכמובן נוספו שיטות חדשות שהומצאו ע"י מטפלים או אנשים שראו לנכון ששיטת הטיפול שלהם ראויה ומקובלת ומומלץ ללמוד אותה.

    מיסוד הרפואה המשלימה

    מתוך ריבוי השיטות, הסכנה הגדולה ביותר היא שרלטנות ורמאות. על מנת למנוע שרלטנות ונפגעים, הוקמו אגודות ועמותות שמאגדות את המטפלים הראויים לטפל. בנוסף האגודות הגדולות (למשל האגודה של הרפואה הסינית), ראתה לנכון ליזום חוק המאפשר למטפלים ב רפואה סינית להיות מוכרים כמטפלים או כרופאים לכל דבר, בעלי תואר ומקצוע. לצערי הרב, למרות הבקשות הרבות, הרצון והגמישות ליצור לימודים גבוהים, ישנם בעלי אינטרסים שונים שמונעים את מימסוד הרפואה הסינית, עד כה.

    ההבדל שבין רפואה לשיטה

    הרפואה המשלימה מתחלקת למספר קטגוריות:

    הנאה

    הטיפולים שנכנסים לקטגוריית ה"הנאה" כוללים את העיסויים השונים (שוודי, תילאנדי, רקמות עמוקות, לימפטי, אבנים חמות וכו'…). המטרה העיקרית לטיפולים מסוג זה הם תחזוקה שוטפת של הגוף והנאה גופנית במקביל לרגיעה.

    שיטות טיפול

    הטיפולים שנכנסים לקטגוריית "שיטות טיפול" כוללים בין השאר את הרפלקסולוגיה (עיסוי כפות הרגליים על פי מפת רפלקסים שבכף הרגל), הומאופטיה (טיפול שבסיס עקרונו מבוסס על המשפט – "דומה בדומה מרפה"), נטרופטיה (מבוסס על הבנה עמוקה של התזונה ומרכיביה ותוספי תזונה), רייקי, היליניג, רפואת תדרים וצלילים, מגנטים, תקשור, אירדיאולוגיה (אבחון דרך העיניים) ועוד…

    שיטות טיפול אלה, הן שיטות בלבד ולא רפואה שלמה. ברוב המקרים שיטות הטיפול מבוססות על תיאוריה (משתנה משיטה לשיטה) וממוקדות לדרך טיפול אחת בלבד. לדוגמה, רפלקסולוגיה מטפלת ע"י עיסוי כף הרגל, הומאופטיה מטפלת דרך תרופה הומאופטית, כירופרקטיקה דרך עיסוי וכו…

    שנות הניסיון של שיטות טיפול אלה משתנה מאחת לשנייה, אך דבר אחד משותף לכולם – לאף אחת מהשיטות הנ"ל אין הוכחות מדעיות.

    רפואה שלמה לכל דבר

    הרפואה היחידה השייכת לרפואה המשלימה שהיא רפואה לכל דבר ולא שיטת טיפול היא הרפואה הסינית.

    מה הופך את הרפואה הסינית לרפואה שלמה ולא שיטה?

    שנות הלימוד ותוכן הלימוד. לימודים שכוללים את הרפואה המערבית, במקביל ללימודי רפואה סינית.

    מורכבת ממספר גישות / שיטות טיפול. כל מטופל והצורך הטיפולי שלו:

    • צמחי מרפא כתחליף לתרופות.
    • דיקור סיני לטיפול במגוון תופעות פיסיות, רגשיות ונפשיות.
    • שיאצו וטווינא כטיפול פיסי וכתחליף לפיזיוטרפיה וכירופרקטיקה.
    • מוקסה וכוסות רוח לטיפול בכאב.
    • נרות הופי לטיפול באוזניים.
    • משחות ומדבקות לטיפול מקומי.
    • תזונה רפואית לטיפול בכל תחומי העיכול והדיאטה.
    • טאי צ'י וצ'י קונג כפעילות גופנית מונעת ומטפלת.
    • מדיטציה כפעילות רוחנית.
    • פילוסופיית זן כטיפול רגשי.
    • מחולקת ונלמדת עם תחומי התמחות : רופאים המתמחים בילדים, בנשים, עור, סרטן, רופא מרדים, קוסמטיקה, אורטופדיה וכו…
    • רפואה סינית מבוססת ונבדקת מחקרית ולא רק פרקטית.

    למעלה מ 30% מהישראלים מטופלים ברפואה סינית

    הנתון הזה לא מפתיע בכלל. אינני שולל טיפול בכל תחום של הרפואה המשלימה, אך כאשר רוצים לבחור תחום שבוא נרגיש שקטים לגבי המקצועיות הרפואית של המטפל, ניסיון של אלפי שנים, מחקר מדעי ובמקביל ליהנות ממגוון שיטות טיפול, הבחירה ההגיונית ביותר היא הרפואה הסינית.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support