הטיפול השלם בתולעים (תולעי מעיים)

    המראה של תולעת שמסתובבת בגינה או נמצאת בפרי רקוב, מעוררת כמעט תמיד את תחושת ה"איכסה זה מגעיל". התגובה הזו מתגברת כשאנחנו מבינים שמסתובבות אצלנו תולעים בבטן והזעזוע מתגבר יותר שמדובר בילדים שלנו.

    תולעי מעיים ומערכת העיכול, הן תופעה שכיחה ביותר בארץ ישראל. הערכה היא שכמעט כל ילד ידבק בתולעי מעיים פעם אחת ולמעלה מ – 70 אחוזים ידבקו מספר פעמים. מדברים רבות על כינים ואיך לטפל ולהימנע מכינים, אבל תולעים הן מכה חמורה הרבה יותר ולא פחות נפוצה ולכן חשוב לדעת איך נפטרים מהן.

    מהי תולעת?

    תולעת היא בעצם סוג של טפיל (פרזיט). יצור שחי בתוך יצור חי אחר (במקרה זה – גוף האדם) הקרוי פונדקאי – מארח. התולעת ניזונה מחומרים שונים בגופנו שחיוניים לקיומה ולהתרבותה.

    תולעי מעיים גדלים וניזונים מהגוף ש"מארח" אותם ובמקביל הם מנצלים את משאבי האנרגיה שלנו ומחלישים אותם. התולעת היא ייצור שאינו צריך את בן המין השני על מנת להתרבות והן אכן מתרבות ובכמויות! בגוף האדם, מעדיפות התולעים את מערכת העיכול ובעיקר את המעי הגס, דק והתריסריון (בעיקר בגלל הרירית של מערכת העיכול שממנה הן יכולות להזין את עצמן).

    תולעת סיכה – הנפוצה ביותר

    ישנן מספר תולעים בארץ ובעולם, אך סוג התולעים הנפוץ ביותר בארץ הוא תולעי המחט /סיכה. תולעים מסוגים אחרים הן תולעים עגולות תולעי וו ותולעי שוט.

    תולעי סיכה/ תולעי מחט כאמור, הסוג הנפוץ ביותר בישראל. ההדבקה היא פשוטה מאוד, עד כדי כך פשוטה שמעריכים שכשיש ילד אחד בגן או בכיתה שסובל מהתולעים, משפחתו וכל הסביבה שלו תדבק במהרה, תוך מספר שעות/ימים. לכן, טיפול בילדים בלבד אינו מספק וברוב המקרים גם ההורים, האחים והמחנכים צריכים לעבור טיפול בתולעים.

    ההדבקה פשוטה – מיליוני ביצי תולעים שקופות וזעירות מסתובבות בשירותים, כיתה, גן, מגבות, בגדים, ידיות של דלתות, משחקים ובקיצור, בכל מקום. החדרת הביצים לפה, מעבר הביצים מהפה למערכת העיכול העליונה ומשם למעיים כתולעים. התולעת יוצאת בלילה מפי הטבעת כדי להטיל את ביציה (מאות אלפים) ומיד לאחר מכן מתה.

    סימנים להידבקות בתולעים

    חשוב לדעת שבחלק לא קטן מהמקרים, אין סימנים בכלל להידבקות בתולעים! לכן, כאשר ידוע לנו על הדבקות אחת בלבד של ילד בכיתה או בגן, חשוב מאוד להתחיל ולנסות לאבחן ולהפוך להיות בלשים קטנים.

    תולעת מסוג זה נראית לבנה, זעירה כמו מחט ובאורך כ -2 ס"מ מקסימום. הסימנים העיקריים לתולעים הם גרד מקומי מציק ביותר סביב אזור פי הטבעת, בעיקר בלילה. אצל בנות התולעים אינן מסתפקות באזור פי הטבעת והישבן, נודדות לאזור הפות ויוצרות גם שם תחושת גרד. בנות יכולות גם להתלונן על שריפה בזמן שתן.

    להיות ערניים גם לסימנים הבאים

    סימנים פחות קלאסיים אבל מאוד חשובים לזיהוי הבעיה או לפחות להתחלת אבחון הם – אנמיה, חוסר ברזל וויטמין בי 12 (תולעים מאוד אוהבות לאכול לנו את הברזל), תת תזונה, סיוטי לילה, התעוררויות רבות בלילה, חריקת שיניים, חולשה של מערכת החיסון.

    איך נתפוס ונזהה את התולעת?

    מאוד פשוט, בלילה לפני השינה, נשכיב את הילדון או הילדונת על הבטן, נפתח מעט את פי הטבעת, נציץ עם פנס ונחפש את הממזרות (כמובן שעדיף בזמן הגירוד). בנוסף, נסתכל על הצואה ונראה האם יש שם תזוזה מיותרת של חיות זהירות ולבנות. כמובן שאפשר לקחת צואה לבדיקת מעבדה או להניח נייר דבק על הישבן ובבוקר לשלוח אותו למעבדה.

    ראשית טיפול - מניעה

    במקרה של תולעים, הטיפול חייב להיות קבוצתי ומשפחתי. בבית, אנחנו ההורים, ובבית הספר והגנים חייבים ללמד את הילד שיעור בהיגיינה בסיסית. לא חייבים להיכנס לפרויקט חונכות, אבל כן להקפיד על שטיפת ידיים לאחר השירותים ולפני האוכל, הקפדה על גזירת הציפורניים וניקיונן (ביצי התולעת אוהבים להתחבא שם ומשם המעבר לאוכל או לפה קצר), החלפה שוטפת של המצעים, בגדים ובמיוחד התחתונים. בגלל הקלות שבהדבקות, לא רק הילדים צריכים לשמור על ההיגיינה, גם ההורים והמחנכים, במיוחד הגננות.

    אפשרות נוספת שיכולה למנוע הדבקות בתולעים היא שמירה על אורח חיים תזונתי בריא. התולעים מתות על אוכל מתוק ומאכלים מתועשים. אורך החיים של התולעת הוא כ 20 ימים עד חודש בלבד, אך יש הערכה שכאשר התזונה שלנו מורכבת ממעט פחמימות ועשירה בירקות ובסיבים תזונתיים, התולעים יטילו פחות ביצים ותנועתן לכיוון המעי הגס ופי הטבעת יהיה איטי יותר.

    שמן להכנה ביתית

    • חותכים 2 שיני שום גדולים ומכניסים אותם ל 5 כפות שמן זית.
    • משרים את השום בשמן הזית בכלי קטן סגור למשך 5 ימים לפחות. כל יום מנערים מעט את הכלי.
    • לאחר 5 ימים מוסיפים לשמן הזית והשום-
    • 20 טיפות שמן הדס
    • 10 טיפות שמן לבנדר.

    כיצד משתמשים בשמן?

    • כאשר מגלים את התולעים או חושדים שיש תולעים מתחילים להשתמש בשמן למשך 20 ימים לפחות.
    • אחרי האמבט ולפני שנת הלילה, טובלים אצבע קטנה בשמן ומחדירים קלות את האצבע לרקטום. עם אצבע שנייה נוספת מורחים שוב מסביב.
    • בבוקר חובה לנקות היטב את הישבן ולהחליף תחתונים.
    • מטרת השמן היא מניעת יציאתן של התולעים החוצה (עי הריח) ובמידה ובכל זאת הן יוצאות, שמן ההדס יקטול אותן ואת הביצים שהטילו.
    • אפשר להשתמש בשמן גם כשהילדים מתעוררים באמצע הלילה. בדרך כלל זה עושה את העבודה מצויין.

    טיפול קונבנציונאלי בתולעי מעיים

    ישנו כמובן הטיפול הקונבנציונאלי שנמצא יעיל באופן בינוני בטיפול בתולעי מעיים. התרופה המקובלת היא בדר"כ ורמוקס. ורמוקס קוטל את התולעים ע"י בלימה של מקור האנרגיה שלהן. לעיתים, הטיפול הוא קצר (יום אחד ולאחר מכן עוד יום) ועד טיפול של שלושה שבועות רצוף. ורמוקס משפיע על התולעים ולא על הביצים, לכן יש צורך בהפסקה ולקיחה חוזרת לאחר מספר ימים. למרות שספיגתה של התרופה נמוכה ותופעות הלוואי קטנות (שלשול, כאבי בטן…), זוהי תרופה לכל דבר ולכן היא נספגת בכבד ומשפיעה על כל אחד באופן שונה.

    ברוב המקרים, במידה ומסתפקים רק בתרופה בלבד לצורך טיפולי ולא משלימים את הטיפול בתזונה, אורח חיים והתחזקות גופנית, התולעים יחזרו ובגדול.

    טיפול ברפואה משלימה בתולעי מעיים

    זה נכון שהטיפול הקונבנציונאלי מהיר ופשוט במקרה של תולעי מעיים מסוג המחט או סיכה, אך בכל זאת ברוב המקרים תולעים חוזרות בפעם השנייה וגם השלישית לאותו גוף נחמד (מארח). כנראה שבכל זאת טוב להן שם, לתולעים ולכן אנחנו צריכים ויכולים למנוע את חזרתם ובקיצור "לשבש" להם את הבית שיפסיק להיות להם חם ונעים בפנים. בעזרת רפואה משלימה ניתן בהחלט להתגבר על התולעים ביעילות.

    תזונה מאזנת

    אין הוכחה חד משמעית שסוכר מעלה את הסיכוי להתפתחות התולעים, אך מניסיונם של הורים רבים שמספרים, אני למד שכאשר גדלים באופן משמעותי כמויות המזון המתוק והמתועש, או כאשר יש תקופה ארוכה של מתקפת וירוסים, מופיעות התולעים. יכול להיות שהתופעה קשורה לירידה בתפקודה של מערכת החיסון, אך, בכל מקרה רצוי להפחית את כמות המתוקים והפחמימות במיוחד המתועשות.

    תזונה מטפלת

    אחד הדברים החשובים בתזונה בנושא התולעים הם הסיבים התזונתיים. לכן צריך להשתדל לאכול מזונות מדגנים מלאים, קטניות והרבה ירקות ופירות, על מנת להגיע ליציאות סדירות ומלאות.

    ישנם מספר מאכלים בסיסיים שניתן לשלב בתזונה והם ידועים כנוגדי חמצון מעולים, בנוסף להיותם מסלקי תולעים ביעילות רבה.

    • שום – הרבה תכונות חיוביות יש לשום, אחת מהן הוא סילוק או חיסול התולעים. שתי דרכים לשימוש בשום למטרתנו – האחת, מריחת שמן שום בטוסיק לפני השינה על מנת להרחיק את התולעים מפי הטבעת ולמנוע הטלת הביצים ושתיים, אכילת שן שום חתוך ביום. הדרך היעילה ביותר היא בליעת השום בלי ללעוס אותו, בתוך מעדן או יוגורט או לשלב אותו ביחד עם אוכל, סלט (שום לא מבושל).
    • גרעיני דלעת – מאוד בריאים וידועים כמסלקי תולעים. המינון המועדף הוא כף עד שתיים ביום. הדרך הקלה ביותר היא לטחון את הגרעינים ולערבב ביחד עם מעדן או יוגורט.
    • הרימון – אחד הפירות הכי טובים שקיימים, עשיר, מזין ועוזר לסילוק התולעים (למרות מתיקותו), כנראה מכיוון שהוא נוגד חמצון מעולה, משפר את היציאות ובנוסף נדבק לרירית המעיים ומונע הזנת התולעים.
    • זרעי קימל מונבטים – יעילים ביכולם לקטול את התולעים ובנוסף מאוד מזינים ומחזקים.

    השלמת הטיפול ע"י תוספי תזונה

    • פרוביוטיקה: לשיפור תנועת המעיים ואיזון המעיים. עוזרת למניעת התרבות התולעים.
    • אבץ: תומך במערכת החיסון ומסייע לסילוק התולעים.
    • ויטמין c: תומך במערכת החיסון ומסייע לטיפול בתולעים
    • שמן אורגנו, רוזמרין, הדס ותמצית זרעי אשכוליות: 4 תוספים שניתן בעזרתם לקטול את התולעים ביעילות. אין צורך לקחת את הכל והתוצאה המיטיבית תהיה בלקיחת התוספים לאחר אבחון והתאמה של משקל הילד.

    טיפול בתולעים ע"י רפואה סינית

    כרפואה מונעת ורפואה שמטפלת בצורה הוליסטית, רפואה סינית תמיד תוביל אותנו למציאת הגורם, במקביל לפתרון סימפטומטי (במקרה שלנו – תולעים). מניסיוני, הדבקות אחת בלבד של תולעים, לא מעידה על חולשה כלשהיא בגופנו. אך כאשר אנחנו או הילדים נדבקים בתולעים שנית ושלישית (כאמור – נפוץ מאוד), נבדוק האם ישנה חולשה של מערכת החיסון או חוסר איזון במערכת העיכול.

    במידה ואכן יש חולשה או חוסר איזון שכזה, במקביל לטיפול של צמחי המרפא והתזונה, נשתמש בדיקור סיני, לצורך המטרה.

    בטיפול ברפואה סינית, ברוב המקרים, האסטרטגיה הטיפולית תהיה – חיסול התולעים, ניקוז התולעים דרך הצואה וחיזוק הגוף למניעת חזרתן של התולעים.

    טיפול יעיל בתולעים מחייב התערבות של צמחי מרפא

    לא בכל טיפול במרפאה יש שימוש בצמחי מרפא. הנטייה הטיפולית שלי, היא להשתמש בכמה שפחות אמצעים חיצוניים וכמה שיותר להשפיע דרך אורך החיים והיכולת השיקומית של הגוף (במקרה זה, דיקור הוא הטיפול האידאלי). במקרה של טיפול התולעים, הניסיון מראה שבלתי אפשרי לטפל ביעילות בתולעים, ללא צמחי מרפא. השימוש בצמחי מרפא משמש תחליף לתרופה הרגילה ויעיל לא פחות ממנה.

    על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר, נשתמש בפרקטיקה בשילוב של צמחי מרפא מערביים וסינים. הטיפול בצמחי מרפא יכול לשלב צמחים מחסלי תולעים, במקביל לצמחים מנקזים ובמקביל לצמחים שתומכים במערכת החיסון (על פי אבחון וצורך אישי).

    הטיפול בצמחי מרפא אורך כחמישה שבועות. שבועיים,הפסקה שבוע ועוד שבוע נוסף.

    לסיכום,

    מאמץ משותף, היגיינה, חיסול, חיזוק, אורח חיים בריא, אופטימיות ויאללה ביי לתולעים !

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support