עולם שלם של זית

    המאמר החביב הזה לא ידבר הפעם על דיקור סיני וגם לא ממש על רפואה סינית, אבל כן על אחד הפירות והצמחים/ עצים הכי מועילים והכי נגישים במדינת ישראל – הזית!

    לפני מספר ימים חגגנו עם הבת שלי וכיתתה יום הולדת של ילדי הסתיו (נוהגים לחגוג ימי הולדת בצורה מרוכזת). הוחלט להיפגש בחווה חקלאית באזור השרון, לעשות מסיק זיתים ולהחמיצם. קצת חששנו ממזג האוויר הסוער, אבל בסוף החלטנו לקחת צ'אנס ולשמחתנו יצא לנו יום של שמש מופלא עם אווירה של אביב ולא של סתיו או חורף.

    אחרי שמסקנו ודפקנו ושטפנו והחמצנו ואכלנו צהריים משותפת, פתאום הבנתי כמה מדהים העץ הזה ושאני חייב קצת לכתוב עליו, כדי שאנשים רבים אחרים יהנו ויבריאו מהפלא הזה שלפעמים נדמה לנו שהוא עוד עץ נוי עתיק ומרשים ביופיו בלבד, או רק עוד שמן פשוט ששופכים על הסלט.

    שמן מהזית:

    "טוב שם טוב משמן טוב"

    במשפט הזה יש רמז לכמה שמן טוב הוא דבר יקר, ואכן שמן זית הוא דבר יקר מאוד, עשיר מאוד ובריא מאוד

    מחקרים רבים קובעים ששמן זית:

    מפחית סיכון למחלת לב כלילית, טרשת עורקים ומחלות דם שונות.

    מוריד רמות כולסטרול (LDL) ומעלה רמות כולסטרול טוב (HDL) (שמן זית עם לימון סחוט טרי).

    שמן זית איכותי בכבישה קרה עשיר מאוד בנוגדי חימצון ונוגדי דלקת, לדוגמת וויטמין E, לכן גם יעיל מאוד לטיפול בגירוי על העור כמו אטופיק דרמטיטיס או כל גרד או פריחה עורית.

    מונע אלצהיימר ובנוסף יכול במידה חלקית לתקן נזקים בתאי המוח.

    שמן זית עוזר לספיגת סידן בעצמות ולכן עוזר למנוע אוסטאופורוזיס ועוזר לתהליך גדילת העצם אצל ילדים.

    שמן זית מכיל פוליפנולים אשר מונעים הזדקנות והתפתחות תאי סרטן.

    עדיף לצרוך שמן זית בכבישה קרה ובלי חימום, אבל גם כשאנחנו מחממים את השמן זית, הוא נהרס הכי פחות מכל שמן אחר. לכן, במידה ומטגנים או מבשלים עם שמן, העדיפות הראשונה תהיה עם שמן זית.

     

    "6 זיתים זה כמו ביצה אחת"

    אם אני לא טועה מקור הציטוט הזה הוא מסרט בורקס ישראלי "חגיגה בסנוקר". משם המשפט הזה חדר לתודעה שלנו על זיתים ולא עוזב אותנו J אולי 6 זיתים מתקרבים קצת לערך הקלורי של ביצה, אבל חוץ מזה אין הרבה דומה. באופן עקרוני, הערך התזונתי של הזית עצמו די דומה לערכים התזונתיים של השמן, אך כמובן שהשמן מרוכז יותר.

    שימו לב כמה מדהים עלה עץ הזית:

    • אחד החומרים הפעילים בעלי הזית הוא- אולאורופין. החומר הזה תפקידו להגן על עלי העץ מפני מזיקים שונים כמו חיידקים ווירוסים ופטריות. אם הוא יכול להגן על העלה עצמו, אז הוא יכול לעזור גם לנו. ניתן להשתמש בעלי עץ הזית לטיפול בהתקררות, שפעת, וירוסים שונים וחיידקים שונים, במיוחד הליקובקטור פילורי שנמצא בקיבה וסטרפטוקוק שנמצא בגרון, אך לא רק, גם לסוגים שונים של הרפס, פטריות, קנדידה, תולעי מעיים ועוד ועוד.

    בנוסף, בעלי הזית יש חומר בשם חומצה כפאית. מחקרים הוכיחו שלחומר זה גם יש פעילות מעולה כנגד מיקרו אורגניזימים שונים, פעילות משמעותית מאוד כנגד וירוסים וחיידקים.

    צמד חמד של חומרים פעילים נהדרים שיכולים לסייע לנו לעבור חורפים ומחלות בצורה קלה יותר וכמובן גם למנוע מחלות שונות במקביל.

     

    • כמו לשמן הזית, גם לעלים של הזית יש יכולת נוגדת דלקת, אפשרות למנוע קרישי דם בעורקים ונוגדי חימצון רבים.

     

    • מחקרים שונים הוכיחו יעילות עלי הזית בטיפול ביתר לחץ דם.

     

     

    • מחקר שנעשה באיטליה הוכיח שלאולאורופין שקיים בעלי הזית יש יכולת לעכב התרבות של תאי סרטן בשד (עיכוב שדרים תלויי אסטרוגן). ומחקרים שונים הוכיחו פעילות דומה לעיכוב מלנומה ותאי לוקמיה אנושיים (במקרה זה, אולאורופין הוכיח שהוא יכול לגרום לאפופטוזיס (התאבדות מכוונת של תאי סרטן).

     

    • מחקר מספרד מצא שאולאורופין מעודד ייצור של תאים בוני עצם, לכן גם ע"י עלי עץ הזית, כמו השמן עצמו ניתן לטפל בירידה בצפיפות העצם (אוסטואופורוזיס). מעניין לעניין ובאותו עניין, נמצא במחקר אחר שחומר זה מגן על נוירונים אחרי פגיעה בעמוד השידרה ולכן מקטין נזקים לאחר פגיעות בעמוד השדרה.

     

     

    • סכרת. כן כן גם על סכרת אפשר להשפיע (type 2) בעזרת עלי הזית ומחקרים רבים מוכיחים זאת.

     

    • דיברנו על נוגדי חימצון, דיברנו על נוגדי דלקת, דיברנו על חיידקים וזיהומים שונים- כל זה מתחבר לעובדה המוכחת שעלי הזית יכולים להקל משמעותית על דלקת במעי – קוליטיס.

     

     

    • שימושים רפואיים נוספים:

    הפרעות קצב לב ופלפיטציות

    חרדות ובעיות שינה

    כאבי ראש שונים

    אלרגיות שונות

    קושי בעיכול, גזים ונפיחות

    כבד שומני

    אבנים בכיס מרה

    תסמונת המעי הרגיז

    דלקות מפרקים

    עודף פעילות של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם)

     

    רכיבים פעילים בעלי הזית:

    Monoterpenes: oleuropein, ligustroside. Tannins,Flavnoisds: luteolin, luteolin-7-O-glucoside, apigenine-7-O-glucoside. Triterpens: oleanolic acid, ursolic acid, maslinic acid, methyl maslinate, uvaol, beta- amyrin.

     

     

     

    רפואה סינית ועלי הזית:

    עלי הזית נחשבים ברפואה הסינית-

    מרירים, קרים באיכותם

    מסלקי חום ורעילות

    מסלקי לחות חמה

    מניעי צ'י הלב

    מקררים ומניעים צ'י הכבד

     

    איך נשתמש בעלי הזית?

    על מנת ליצור מיצוי ולהוציא מעלי הזית את המרכיבים הפעילים ולהפוך את עלי הזית לתרופה של ממש, יש להכין "מרק" של עלי זית. לוקחים סיר בכל גודל שרוצים וממלאים את הסיר בעלי הזית (ללא גבעולים ולאחר שטיפה יסודית של העלים מאבק וחרקים שונים שנדבקים לעלים), ממלאים את הסיר במים, מביאים לרתיחה ומבשלים ללא מכסה, על אש קטנה כ 20 דקות לפחות. לאחר הבישול, סוגרים את מכסה הסיר לעוד כחצי שעה, מסננים את העלים ושומרים את הנוזל (מיצוי) בקנקן סגור או צינצנות סגורות במקרר (ניתן לשמור עד כשלושה שבועות).

     

    את התמצית אפשר לשתות כתה (רבע כוס מהתמצית לכוס מים שלמה) או ללא מים נוספים.

     

    חייב להזכיר!!!

    כל דבר שיכול להועיל (אם עושים אותו בצורה טובה) יכול גם להזיק (אם לא יודעים איך להשתמש בו).

    עלי הזית בדרך זו נחשבים כתרופה לכל דבר. לכן דבר ראשון, חולי סרטן, לחץ דם גבוה, חולי לב, חולי סכרת, נשים בהריון ואנשים שנוטלים תרופות מסויימות חייבים להתייעץ עם מטפל ורופא לפני השימוש. ממליץ גם לאנשים שרוצים רק לשפר את איכות חייהם ולנסות את "תרופת הפלא" הזו, להגיע לטיפול אצל מטפל שלמד צמחים ומבין ברפואת הצמחים, יכול ויודע לעשות אבחנה אשר מבדילה בין אדם אחד לאחר. כך, הסיכוי שתזיקו לעצמכם אפסי והסיכוי שתצליחו להבריא את עצמכם ולהקל ולשפר את איכות החיים שלכם – תיגדל!

    אני מאוד רוצה, אבל לא יכול לרשום מינונים ספציפיים למחלות ספציפיות. למה? כי אנחנו ברפואה הסינית, לא מטפלים במחלות, אנחנו מטפלים באנשים ומתאימים את הטיפול באופן אישי למטופל, לצרכים ולדרישות שלו.

     

     

    לסיכום:

    בפעם הבאה שאתם רואים עץ זית (לא אחד כזה שקרוב מאוד לכביש וספג את כל הפיח מהרכבים), צאו אליו, קיטפו כמה מעליו (עדיף הרבה 🙂 ), תכינו לכם חליטה ותתקשרו אלי שאסביר לכם מה כדאי לכם לעשות איתה ועם בכלל 😉 )

     

    הרבה בריאות

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support