רפואה סינית וחשיבות מערכת החיסון

    מלחמות, כבר "לא" (?) קורות בקיץ

    בכיף גדול, השארנו את החורף מאחור ונכנסנו לקיץ המהנה, לכיף שבבריכות ובים, ארטיקים, רחצות ליליות, נופשים, חופש גדול וימים ארוכים שמסתיימים בחיוך גדול. למעשה, ציפינו בקוצר רוח לתקופה זו של השנה על מנת שאפשר יהיה קצת לנשום עמוק, להירגע ולמלא מצברים מחדש.

    החורף האחרון היה אחד החורפים הקשים ביותר שהיו במדינתו, נלחמנו קשות! לא רק באויבנו שמעבר לגבול, אלה בווירוסים ובחיידקים הקשים שהתקיפו אותנו ואת ילדנו ללא סוף.

    צרורות של שפעות, דלקות גרון, דלקות אוזניים, אין סוף התקררויות, מאות פצועים קשה, עשרות מתים, בתי חולים בתפוסה מלאה פלוס. מה לא היה לנו בחורף הזה, היה נדמה שהחורף לא יגמר לעולם וההרגשה היא שכל החורף עברנו ממחלה למחלה. מרפאות הילדים היו עמוסות ביותר, ימי החופש מהעבודה נגמרו, חיכינו וחיכינו וזהו, החורף נגמר, אפשר לנשום לרווחה….

    או שלא!

    הקיץ הגיע וכפי שזה מסתמן עכשיו האויבים לא נותנים לנו לנוח ולהתחמש מחדש. הווירוסים תוקפים אותנו בחוזקה ובחוכמה, הם תוקפים כל אזור רגיש ומגיעים לעומק המערכת. שוב שפעות שונות, גרון אדום וכואב, כאבי בטן, שלשולים והקאות, דלקת ריאות, חום מתמשך של שבוע וכמובן שדלקות אוזניים ועיניים לא חסר.
    הקיץ מסתמן כקיץ קשה לא פחות מהחורף שעברנו, וחיילנו (מערכת החיסון) עדיין מותשים מהמלחמות של החורף, ההורים מיואשים, עובדי עצות וחסרי שינה, מכנסים וועדות חירום מחפשים דרכים לשיפור המצב ומייחלים להפסקת אש, אפילו הקטנה ביותר על מנת לראות שוב את חיוכם של הילדים המקסימים.

    ומה יהיה בחורף הבא…?

    מה הפתרון? איך מתקדמים ומשפרים את המצב?

    חיזוק מערכת החיסון!

    מערכת החיסון היא זו שאחראית על הוצאתם והריגתם של הווירוסים, החיידקים, הפטריות וכל מזיק אחר שקיים. היא עושה זאת בצורה מאוד מתוחכמת ומעניינת. כדוריות הדם הלבנות מתמחות ביו השאר בחיסול המזיקים. אחד נדבק ומשחרר חומר הרסני, השני חונק, השלישי מפנה את ההרוגים וכך הם נלחמים 24 שעות ביממה, כל החיים.

    עוצמת מערכת החיסון תלויה בשני גורמים עיקריים:

    1. כמות הנזק – שחרור רדיקלים חופשיים אשר הורסים את תאי מערכת החיסון.
    2. וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון אשר בונים מחדש את תאי החיסון ונלחמים במזיקים.

    זוהי "משוואת הבריאות" שלי. ניסיון מוכיח שאיזון המשוואה, מוביל להתחסנות ולבריאות.

    מחלישי מערכת חיסון - משחררי רדיקלים חופשיים (רשימה חלקית):

    • תזונה לא מאוזנת ומתועשת: חוסר שיגרה בארוחות, צום, שומן טרנס, חומרים משמרים, משפרי טעם, צבעי מאכל, אוכל מטוגן, שמן שעובר תהליכי חימום וסינון (לא כבישה קרה), עודפי סוכר וחטיפים.
    • מתחים רגשיים- כעס, עצב, פחד,סטרס…
    • עישון ואלכוהול.
    • פעילות גופנית מופרזת.
    • אוויר מזוהם.
    • מים מזוהמים: תוספת פלואור, מתכות כבדות, חומרי דישון ממקור חקלאי, שאריות ביוב וחול.
    • חשיפה לקרינה סלולארית וחשמלית: טלפון נייד, מיקרוגל, מוצרי חשמל (טלוויזיה, מחשב…), קווי מתח גבוה.

    מחזקי מערכת חיסון - נלחמים ברדיקלים החופשיים:

    • וויטמינים ומינרלים
    • אהבה, הומור ומצב רוח טוב.
    • פעילות גופנית בונה – משפרת תנועת דם ומשחררת רגשית.
    • שנת לילה שקטה (8 שעות)- מחדשת ובונה את מערכת החיסון.

    כפי שזה נראה, רשימת המזיקים והמחלישים ארוכה ביותר ומולה עומדת רשימה קצרה ביותר של מחזקים ומשפרי אנרגיה.

    המקור החשוב והעיקרי לשיפור מערכת החיסון הם הוויטמינים, מינרלים ונוגדי החמצון.

    חיים = אנרגיה = ויטמינים

    מקור הויטמינים – תזונה מאוזנת ובריאה - "הצבא צועד על קיבתו".

    מדענים ורופאים מאשימים יותר ויותר את התזונה המודרנית ה"ריקה" כמקור למחלות שונות, שחלקן הפכו למגיפה. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מחלת הסוכרת מסוג 2, המתפתחת כמעט תמיד בגלל תזונה לקויה. לאורך דורות רבים, נחשבה הסוכרת מהסוג הזה למחלה של מבוגרים ואילו כיום גם ילדים, בני נוער וצעירים לוקים בה במספרים מדאיגים.

    לאלפי בני נוער, יש עליה חריגה של כולסטרול ושומנים בדם ואחד מכל ארבעה ילדים – שמן.

    אחוזי הילדים המפתחים מחלות הקשורות לכשל חיסוני ( אלרגיה, אסטמה, דלקות אוזניים, גרון ועיניים, ברונכיט, דלקת ריאות, חוסר קשב, סרטן וכו'…), עולים משנה לשנה.

    הסיבה העיקרית לכך היא – תזונה לקויה הגורמת לחוסר איזון של משוואת הבריאות.

    תזונה בריאה

    לתזונה בריאה, יש יתרונות רבים וחשיבותה רבה ביותר. מלבד הפחתת הסיכוי לסוכרת, פוחתת הנטייה לסבול מלחץ דם גבוה, או ללקות בטרשת עורקים, מחלות לב וסרטן. כמו כן, תפקוד הגוף משתפר, מערכת העיכול פועלת בצורה טובה יותר, הריכוז עולה, עור הפנים, הציפורניים והשיער בורקים, יש פחות נפיחויות וגזים, והתחושה הכללית טובה ומלאת חיים.

    על פי הרפואה הסינית, אדם שואב את האנרגיה משלושה מקורות עיקריים:

    1. תורשה – כמות ואיכות האנרגיה שכל אדם מקבל מהוריו ומשפחתו.
    2. אוויר – הנשימה הראשונה של התינוק מכניסה את הנשמה שלו לגופו ומאותו רגע תהליך הנשימה הוא חשוב מאוד להישרדות ולבנייה של אנרגיה.
    3. תזונה ושתייה.

    מערכת הבריאות המודרנית מחלקת את מרכיבי המזון לחמש קבוצות:

    חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים.

    כאשר מדובר בריפוי בעזרת תזונה, רפואה הסינית מתמחה בייעוץ וכיוון תזונתי אינדיבידואלי ומחלקת את המזון לקבוצות רבות אחרות:

    • צבע המזון – כבר אלפי שנים הסינים הבינו שצבע האוכל חשוב ובארוחה מאוזנת צריכים להיות כמה שיותר צבעים. לאחרונה, אנו עדים לפרסומות בטלוויזיה וברדיו שמדרבנות לאכול בכל יום ירקות ופרות מחמשה צבעים לפחות. הסיבה היא שבכל צבע יש ערך מוסף החשוב לבריאות האדם. לדוגמה – הצבע הירוק מורכב מכלורופיל אשר ביכולתו לנקות, להניע ולחזק את מערכת הדם.
    • טעם המזון – חמשת הטעמים של האוכל כוללים – חריף, מתוק, חמוץ, מר ומלוח. טעם המזון חשוב ברפואה הסינית מכיוון שטעמים שונים משפיעים על האיברים הפנימיים באופן שונה. לדוגמה – מזון חריף כמו בצל ירוק משפיע על הראות ונשתמש בו למשל בטיפול בהתקררות ובנזלת. מזון מתוק כמו דובדבנים או אגוזים מחזק את מערכת העיכול, את הטחול והקיבה, אך במידה ונצרוך הרבה מידי מהם נחליש את מערכת העיכול, ניצור עודפי ליחה ונשמין.
    • איכות המזון – קטגוריה זו תלויה באופן גידול המזון, ההשקיה, הדישון ומיקום הגיאוגרפי של הגידולים.
    • חמשת אנרגיות המזון – חמשת אנרגיות המזון הן – חום, קור, קרירות, חמימות וניטרליות. כאשר מדובר על אנרגיות המזון, אני מתייחס לתחושה שמחולל המזון בגופנו. לדוגמה – האנרגיה של תה ירוק היא קרה, לכן לא משנה האם אנחנו שותים אותו קר או חם, בסופו של דבר התה הירוק יקרר את המערכת ולכן יעיל לשתות אותו כאשר יש בגוף תהליכים של חום, כמו שפעת, כולסטרול או דלקות שונות בגוף.
    • תנועת המזון – למזונות מסוימים, יש נטייה "לנוע" לכיוונים מסוימים בגוף. ארבעת הכיוונים הם- מעלה, מטה החוצה ופנימה. בנוסף, יש מאכלים מעכבי תנועה ומזרזי תנועה. לדוגמה – כיוון העלים הוא מעלה, הם קלים ומקומם על הצמח הוא בחלק החיצוני, לכן נשתמש בנענע או מנטה לטיפול בחלק גוף עליון, כמו הגרון, האף או הראש. לעומתם, תנועת השורשים היא מטה, הם כבדים וגדלים מתחת לאדמה ובחלק התחתון של הצמח ולכן נטפל בעזרתם בחלק גוף תחתון כמו המותניים, מערכת המין והרגליים.
    • איברים המושפעים מהמזון – כל איבר בגופנו מושפע מהמזון בדרך זו או אחרת, בנוסף, כל מזון משפיע על איבר אחר בגופנו. לדוגמה – נשווה בין שני סוגי ירקות אשר דומים במבנה שלהם אחד לשני אבל משפיעים כל אחד על איבר אחר: הברוקולי – הוא מניע ומקרר ומשפיע בעיקר על הכבד, בעוד שהכרוב, הוא נטרלי ומשפיע בעיקר על המעי הגס.

    לסיכום,

    התזונה היא ערך לשמירה על הבריאות וכלי טיפולי מהחשובים ביותר ברפואה הסינית. הפילוסופיה הסינית מאמינה שהדרך הבטוחה לחיים בריאים היא השילוב בין תזונה טעימה, עשירה ומגוונת לאורח חיים המאפשר זאת.

    אין זה אומר שאנחנו צריכים לשנות את התפריט היומי שלנו לחלוטין, אלא לתת מקום יותר גדול לערך התזונה ולהרגלי האכילה ולזכור שאחת הדרכים היעילות ביותר למניעת מחלות בטיפול באדם החולה ובשמירה על הבריאות היא בתזונה חכמה ונכונה.

    כעת, אנו מודעים יותר ומבינים כיצד ניתן לשפר ולחזק את מערכת החיסון, אנו מודעים יותר לחשיבות התזונה על מנת לשפר את איכות חיינו, למנוע מחלות ולנצח במלחמה שנגד המזיקים.

    אנא, שפרו את תזונתכם ואת תזונת ילדכם, הראו דוגמה לילדכם, התייעצו עם מומחים ושפרו את חייכם ובריאותכם.

    לבריאות ובהצלחה

    זיו אלקלעי

    מומחה לרפואה סינית

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support