רפואה סינית קלאסית

    זיו אלקלעי מסביר על ההבדל בין האבחון הרגיל לאבחון של רפואה סינית. מהם כלי האבחון, כיצד הוא מתבצע והאם יש הבדל בין אבחון למבוגרים וילדים

    מתוך "תוכנית הבראה" – טופ ליין תקשורת בערוץ 22

    לא רק בטיפול שונה הרפואה הסינית אלא גם באבחון, איך נעשה האבחון ברפואה הסינית?

    זיו אלקלעי: באחד הכתבים הסינים כתוב שרופא מנוסה יכול לאבחן את המקרה בצורה מדויקת כבר ברגע הראשון שהאדם יושב על הכיסא במרפאה. למעשה, הרופא הסיני משתמש בכלים רבים לצורך האבחון. החל מצורת ההליכה, טון הדיבור, ריח הגוף, תווי הפנים, לחיצת היד, צורת הישיבה, המבט בעיניים, כל אלה יכולים לתת כיוון באבחנה של הרופא הסיני. בנוסף, בפגישה הראשונה, יושבים ושומעים את המטופל שיושב מולנו, לא רק שומעים את המילים, גם שומעים את מה שבין השורות, מה שלמטופל קשה להגיד וכל זאת להבנת הרקע הרפואי שלו.

    האם מתעלמים ממצאים קונבנציונליים כמו בדיקות דם?

    זיו אלקלעי: ממש לא. יש לנו רפואה מודרנית מוצלחת וכלים אבחנתיים מצוינים שחבל מאוד להתעלם מהם. בבית הספר לרפואה סינית לומדים לאבחן בדרכה של הרפואה הסינית, במקביל לכלים האבחנתיים של הרפואה המודרנית כמו בדיקות דם, צילומים וכו. הדרך החכמה ביותר לדעתי היא לדעת לשלב בין השניים לטובת הרפואה של האדם שמבקש להבריא, להיפך, לעיתים רבות, אני מבקש מהמטופל בעצמי לגשת לבדיקות דם מסוימות ולצילום ספציפי.

    הלשון והדופק מקבלים המון משקל באבחון... הסבר

    זיו אלקלעי: כן, נכון מאוד. הלשון היא בעצם השריר היחידי בגוף שהוא חשוף, לכן אפשר בעזרתו לראות מה קורה מבפנים. הלשון היא בעצם מעיין מפה של האיברים הפנימיים ובעזרת מיקום החריצים, החיפוי שעל הלשון וצבע הלשון, אפשר לאבחן את מצבם של האיברים הפנימיים.

    לגבי הדופק, הדופק ברפואה הסינית הוא הכלי החשוב ביותר וגם המסובך ביותר לאבחנה. בנוסף למהירות, לקצב ולעוצמת הדופק שבודקת הרפואה המודרנית, אנחנו מוסיפים את האלמנט של איכות הדופק. למעשה, בכל פעם שרופא סיני בודק את הדופק, הוא עושה מעיין סריקה של 12 האיברים הפנימיים בגוף ובעזרת האבחון אפשר לדעת מה הגורמים להופעת המחלות וכך לבחור את נקודות הדיקור וצמחי המרפא המתאימים.

    זה נראה לי הרבה יותר מורכב לאבחן ילדים, יש צורך בשיתוף פעולה שלהם?

    זיו אלקלעי: זו באמת אומנות לעשות אבחון ולטפל בילדים. אנחנו כמובן מעדיפים שיתוף פעולה, אבל אי אפשר להכריח ילד לשתף פעולה. במקרה של ילדים, הגישה היא מאוד חשובה, הילד משתף פעולה בסופו של דבר אבל לא בגלל שביקשתי ממנו, אלה תוך כדי משחק, קסמים, סיפורים ויצירת קשר חברי ביני ובינם.

    האבחון זהה לאבחון של מבוגרים?

    זיו אלקלעי: כן, האבחון לגמרי זהה וכלי הטיפול זהים גם כן.

    הרפואה הסינית יעילה בטיפול אבל גם במניעה. האם אבחון מוקדם מציל חיים?

    זיו אלקלעי: תראי טל, דמייני מין גרף שהקו שלו יורד באופן קבוע. זה קו האנרגיה שלנו. בדר"כ האנרגיה שלנו הולכת ויורדת עם הגיל באופן טבעי ויש דברים בחיים שמורידים באופן חד יותר את הקו כמו סמים, אלכוהול ומיעוט משמעותי בשעות שינה. באיזה שהוא שלב, שבו הקו ירד כבר מידי, אז מתבטאת החוצה תופעה או מחלה. בשלב הזה, בדר"כ אנחנו פונים לרופא שיגיד לנו מה יש לנו ומה לעשות עם זה. הרפואה המודרנית יכולה לגלות את הבעיה רק כשהיא מופיעה ולנסות למנוע את ההתדרדרות שלה. הרפואה הסינית יכולה לגלות בכל שלב של הירידה את הפוטנציאל לחלות, ולכן גם למנוע את הופעת המחלה. אז התשובה היא בהחלט כן, אפשר למנוע מחלות ואפשר להציל חיים.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support