רפואה סינית כרפואה משלימה, מונעת ומטפלת

    נכתב ע"י דפנה רוצקי

    הרפואה הסינית קיימת כבר אלפי שנים ובעלת ניסיון פרקטי ומדעי עשיר ביותר. למעלה מ-30% מתושבי מדינת ישראל מודעים ליעילות הרפואה הסינית ומשתמשים בה בעת הצורך.

    ראיון עם דפנה רוצקי

    יעל אלעד

    רפואה סינית כרפואה משלימה, מונעת ומטפלת

    לרפואה הסינית מספר רב של כלים טיפוליים (הנפוצים מביניהם הם הדיקור הסיני / אקופונקטורה, צמחי המרפא, תזונה לפי הפילוסופיה הסינית הרפואית ועיסויים שונים כגון טווינה ושיאצו או אקופונקטורה) והיא משמשת ביעילות למניעת מחלות ובטיפולן. כרפואה משלימה, נמצאת הרפואה הסינית במרכז וקיימת בכל בתי החולים וקופות החולים ושיתוף הפעולה בין הרפואה המודרנית לרפואה הסינית הופך לפורה משנה לשנה. 

    הסינים מאמינים כי יש הלימה בין מחזוריות הטבע לגוף האדם ורואה את האדם כמיקרו לעולם כולו.  

    חלק נכבד מהתחלואה המודרנית נובע מאורח החיים הפוגעני שסגלנו לעצמנו. מטפל מוכשר יכול לזהות את המקור לתופעות/מחלות שהופיעו ולהוביל את האדם לבריאות שלמה בשלב הראשון ובשלב השני לשינוי ממוקד באורח חיוו, על מנת למנוע מהתופעות להגיע שוב.  

    דוגמה קטנה לצורך המחשה לשמירה על חיבור לטבע היא בתזונה. כשחם ולח בחוץ הדבר הטבעי ביותר לאכילה יהיו מזונות קרים ויבשים באיכותם שיעזרו לגופנו להתגבר על תנאי מזג האוויר ולכן נעדיף לאכול מזונות קרים כמו מלפפון ונשתה שתייה קרה מלואיזה, מרווה ולימונית. בחורף כשקר- נעדיף לאכול מזון שיש בו שמן לבידוד, וויטמין C ובעל אנרגיה מחממת כגון אבוקדו, פירות הדר וקינמון. 

    פעמים רבות, תופעה או מחלה יכולים להיפתר אך ורק ע״י שינוי באורח חיים כמו שינה,נשימה,אוכל והרגלים שאימצנו. אך, לעיתים יש צורך להשתמש בכלים נוספים של הרפואה הסינית לפי צורך ולאחר אבחנה אישית. 

     הרפואה הסינית יכולה לעזור במגוון רב של מצבים פיזיים ורגשיים ומטפלת בילדים ומבוגרים כאחד.

    לעיתים רבות, יש קשר ישיר בין הופעה פיסית למצב רגשי כמקור לבעיה ולהיפך. טיפלתי בעבר בבוגרים שהופיעו אצלם תופעות פיסיות במהלך או מיד לאחר התמודדות עם אובדן הורה. דוגמה נוספת היא הופעה של כאבים שונים בגוף כמו כאב גב או כאבי ברכיים או כאבי ראש שהופיעו לאחר או בעקבות התמודדות רגשית. 

    במקרים כאלה, השילוב בין הדיקור הסיני, התמיכה הרגשית והעיסוי שאני עושה, נותן תוצאות מהירות ויעילות. 

    מעין יהב לסין, בעזרת מודעות עצמית

    לפני כחודש, סיימתי ארבע שנים לימודי רפואה סינית. בימים אלו אני שוקדת על הקמת קליניקה לטיפול בדיקור, צמחי מרפא ותזונה סינית.

    איך הכל התחיל?

    אני זוכרת שההחלטה נפלה ברגע מאד חד ומדויק. אחרי הצבא, הלכתי לעבוד בעין יהב. ביליתי שם שלוש עונות חקלאיות (לא ברצף) בניהול של בית אריזה וצוות עובדים. בסך הכל, היה לי תפקיד מורכב מאד לצעירה בגיל 26, ניהול של כ- 50 עובדים מול מספר חברות המשווקות, פלפלים, מלונים . אני זוכרת שבין העונה השנייה לשלישית, כאשר התגוררתי ביסוד המעלה, עשיתי המון מדיטציה והתחלתי להרגיש כל מיני אנרגיות בידיים. שם נבטו המחשבות על לימודים בתחום טיפולי כלשהו. הכיוון הראשון היה ללמוד פיזיותרפיה.

    כדי לקבל כיוון ברור האם ללכת בדרך הטיפול או בדרך הניהול, החלטתי לרדת לערבה לעוד עונה. אחרי העונה השלישית התקבלה החלטה חד משמעית ללמוד משהו בכיוון טיפולי ולא ניהולי.

    במפגש אקראי עם חברה שלמדה פזיותרפיה, הגיע לידי ספר "גופנפש" באותו רגע החלטתי ללכת בדרך אחרת ואכן הלכתי ולמדתי שיטות טיפול שונות במשך מספר שנים ורפואה סינית במשך 4 שנים נוספות.

    מהי דרך הטיפול?

    בטיפול הראשון, מתחילים בשיחה שנועדה לתת לי אינפורמציה ולבנות אבחנה נכונה ותוכנית טיפול. תוכנית הטיפול כוללת בנוסף לדיקור גם יעוץ תזונתי אם צריך ובניית פורמולה (צמחים המשמשים כתרופה).

    המטרה הכללית היא להכיר, להבין ולהבדיל מהם הסימפטומים, במקביל להבנה עמוקה של שורש או הגורם לאותם סמפטומים. בטיפולים הבאים, שעורכים בין שעה לשעתיים, אני משלבת בין שיטות הטיפול השונות של הרפואה הסינית, לשיטות טיפול נוספות שרכשתי כגון עיסוי שוודי, רייקי, טריגר פויינט (לחיצה ועיסוי נקודות לחץ שונות בגוף למטרת שחרורו מיידי).

    הטיפולים בדיקור ובמגע מיועדים גם לילדים וגם למבוגרים,בשלב זה בגלל שטרם עברתי התמחות בילדים ברפואה סינית אני מטפלת בילדים בשיטות מגע בלבד. (טיפול בילדים אורך זמן קצר יותר ובנוכחות ההורה).

    מניסיוני, הילדים מגיבים לטיפול בצורה מאוד חיובית ועמוקה ,כנראה בגלל שמגע הוא תקשורת יותר טבעית להם.

    דרך חדשה עבורך. חששות? מחשבות וחלומות לעתיד?

    בחודש האחרון, פתחתי קליניקה חדשה בקיבוץ. הקליניקה מקסימה ומאוד נעים לי לטפל בה והיא מלאה באנרגיות חיוביות (תודה למייל וולקון האלופה). כמובן שיש התרגשות עצומה ובמקביל כיף גדול לעשות את מה שאני כל כך אוהבת לעשות ולעזור לאנשים לשפר את איכות חייהם לפעמים זה אומר שעה של שקט בעיסוי ולפעמים מקום לפרוק ולדבר.

    אני שלמה עם דרכי וייעודי והכלים החדשים של הרפואה הסינית עוזרים לי לשפר ולייעל את הטיפול.

    לחוששים מהדיקור עצמו ומהכאב, אני יכולה להעיד כי המחט עצמה חד פעמית ודקה מאד, הדיקור נעשה בעדינות רבה. אם זה כואב, זה עובר תוך מספר שניות ותחושת רוגע ושלווה מחליפה את הפחד במהרה.

    דפנה רוצקי

    מטפלת ברפואה סינית ועיסוי משולב

    050-7892-685

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support