שפע של דגנים – מחליפים את החיטה

    רובנו צורכים חיטה מספר פעמים ביום באופן נורמאלי. לחם, פיתות, פיצות, פסטה, בפירורים של השניצל, עוגיות, עוגות, מאפים באופן כללי, קורנפלקס, בירה ועוד ועוד. אנחנו אוכלים את החיטה כהרגל וכמובן בגלל הטעם ויש כאלה שלא יודעים אבל היא פשוט מסתתרת בכל מיני מאכלים מתועשים או חטיפים שונים. בכל שנה, נקצרים בארץ למעלה מ 150 אלף טונות חיטה, ומיובאים למעלה מ 900 אלף טונות, לא כולל מאכלים כמו פסטות ומוצרים המיובאים מארצות הברית ואירופה.

    אז למה בעצם צריך למצוא לחיטה תחליף?

    היא טעימה, משביעה, הכול טוב, לא? השאלה החשובה ביותר שצריכה להישאל היא האם היא מזינה והשאלה השנייה היא האם היא מזיקה?

    תכונות ומרכיבי החיטה

    גרגר חיטה בשלמותו מורכב מגרעין – כ 85% מהחיטה, נבט – 3% מהחיטה וסובין (עטיפה) – כ 17% מהחיטה.

    הגרעין עצמו, שהוא בעצם מה שנקרא החיטה הלבנה או חיטה ריקה, שהוא למעשה רוב החיטה מורכב מגרגרי עמילן עטופים בחלבון (בחלקו גלוטן), או במילים פשוטות פחמימה או במילים פשוטות יותר – סוכר.

    הנבט מכיל כמעט את כל השומן ומעט מינרלים.

    הסובין, עטיפה מכילה תאית ומינרלים. אותה אגב, נותנים במקום לנו בני האדם להזנתנו, לבעלי החיים.

    חיטה לבנה – רק גרעין – רק פחמימה- זה למה זה כל כך טעים 

    חיטה מלאה – הכול כולל הכול.

    יש מספר רב של דגני חיטה והיא נמצאת איתנו כבר מימי קדם, אך החיטה המודרנית שאנו צורכים היא לא אותה החיטה של פעם, היא חיטה מתורבתת שקל לגדלה וגדלה בכמויות גדולות ובמינימום הוצאת אנרגיה עבור החקלאי, אך אותנו השואפים להזין את גופנו רווח גדול לא יצא ממנה.

    למעשה, כאשר אנו אוכלים את החיטה, כמות גדולה של פחמימה נכנסת לגופנו, קשה לעיכול, מעלה רמת סוכר בדם ובהמשך גורמת לסכרת מסוג 2, מעלה שומנים ועודף כולסטרול בדם ובהמשך עלול לגרום לטרשת עורקים ותעוקת לב, גורמת לכאבי בטן, כאבי ראש, עליה במשקל, עצירות, נפיחות בבטן, צרבת / רפלוקס ולאורך זמן מחלישה את מערכת החיסון ומשם אנחנו כבר בבעיה.

    האם כדאי להיות קיצוני?

    בשום אופן ובשום מקרה קיצוניות לא תורמת. לכן, אני אומר בואו נאזן את התזונה שלנו. היום אנחנו נמצאים במצב די קיצוני – רוב או כל הדגנים שאנחנו אוכלים הם חיטה, כלומר זה מצב קיצוני ולא בריא. אתם שואלים איך הגעתי לזה? בבקשה- בבוקר נפוץ לאכול דגני בוקר, לחם, לחמניות, בורקס, פיתה. כל אלה הם חיטה.

    בצהריים, נפוץ לאכול פסטה, פתיתים, קוסקוס, שוב לחם או פיתה, בורגול. כל אלה הם חיטה.

    בערב, שוב נאכל לחם עם ממרח או צנים. כמובן שמחיטה לרוב.

    בחלק גדול מהמקרים, אנחנו נוהגים לגוון את החיטה עם דגנים אחרים כמו תירס, אורז לבן ואולי גם שיבולת שועל, אבל רובנו לא ממש מוסיפים את הדגנים החשובים והמזינים יותר.

    דגנים נוספים לגיוון התזונה

    הרשימה לא ארוכה במיוחד, אבל כל דגן הוא דגן! כל אחד עשיר במיוחד במרכיבים חיוניים, ויטמינים, מינרלים וכו והיצירות התזונתיות שניתן להכין איתם הם פשוטות ומגוונות:

    • קינואה
    • דוחן
    • אמרנט
    • שיפון
    • כוסמין
    • כוסמת
    • טפיוקה
    • גריסי פנינה
    • אורז פרא

    בחלק הבא אפרט על אחד הדגנים היותר בריאים ופחות שמישים במטבח הישראלי – הדוחן. דגן נפלא! אני מזמין אתכם לקרוא ולנסות בבית.

    לבריאות!

    זיו אלקלעי, רפואה סינית

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support