רשלנות רפואית בלידה

    נכתב ע"י lawtip.co.il

    רשלנות רפואית בלידה הינה אחת התביעות הנפוצות ביותר בתחום המשפטי של נפגעי גוף בשל טיפולים רפואיים לקויים. העילה המשפטית קמה למטופלת כאשר ישנו מחדל או מעשה של איש צוות רפואי בזמן הלידה ו/או בסמוך לאחריה. רשלנות זו עלולה להוביל לתוצאות טרגיות ביותר כגון חולי, מום, נכות ואף מוות ליולדת או לתינוקה. על פי החוק כאשר התנהגות או טיפול של רופא חורגים ממתחם הסבירות בזמן הלידה ו/או בסמוך לה וגורמים ליולדת לנזק, ניתן יהיה לתבוע בגין רשלנות רפואית בלידה.

    דוגמא אחת נפוצה לנזק בלתי הפיך הנגרם על ידי רשלנות רפואית בלידה הוא היוולדות ילד בעל שיתוק מוחין- cp. שיתוק המוחין נפוץ ופוגע באחד מ-500 ילדים. על פי השמועה, ונתונים המפורסמים ברשת האינטרנט, עשרה אחוז מהמקרים של שיתוק המוחין נגרמים עקב רשלנות רפואית בלידה.

    שיתוק המוחין פוגע במערכת העצבים המרכזית ובהתפתחות המוטורית והקוגניטיבית. התינוק עלול ללקות בנכות בגפיים, בבעיה בהתפתחות השרירים וליקויי קואורדינציה. הפיגור הקוגניטיבי עלול להיגרם בשל חוסר גדילה של המוח. הבעיה הקוגניטיבית עלולה להתבטא בקשיי למידה, קשיי הבנה ושפה. נוסף על כך יתכנו בעיות בראיה, בשמיעה, התפתחות מינית מוקדמת.

    רשלנות רפואית בלידה – שיתוק מוחין הוא בעיה הנגרמת בשל חוסר באספקת חמצן למוח העובר. חוסר באספקת החמצן יכול להיגרם על ידי חנק העובר מחבל התבור או מהימצאותו זמן רב מדי בתעלת הלידה, דבר זה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך באם לא מאותר ומטופל בזמן. הסימנים העלולים לרמוז על בעיה היא בדיקות המראות בעיה בחבל התבור, סימנים מיד לאחר הלידה כמו עוויתות, סימנים במוניטור העובר, סימנים ברורים כגון הכחלה וכו'. במקרים כאלה נדרשת פעולה כגון החייאה ונחוץ ביותר שהיא תיערך במהירות.

    לאור זאת, הפתח לתביעות רשלנות רפואית בלידה אינו צר. רופא שהיה נעדר בעת הבעיה, צוות רפואי שהתעלם מהסימנים, שקרא בדיקות באופן לא נכון, שלא מנע הנזק כשהסימנים הראו כי מיומנותו המקצועית הייתה אמורה להוביל לאיתורו, גילוי בדיעבד כי נערך רישום לא נכון או חסר על ידי הצוות הרפואי, אי עריכת ניתוח קיסרי בזמן או לידת מכשירים, חוסר מיומנות,כל אלה, באם נגרם נזק ליולדת או לתינוק הם עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה.

    שיתוק מוחין הוא רק דוגמא אחת קיצונית וחמורה לתוצאות של רשלנות רפואית בלידה. בשל הנזק הגדול כל כך שנגרם למשפחה ולילד אם בהווה ואם בעתיד גובה הפיצויים עלול להגיע לסכום גבוה מאוד.

    דוגמא שונה לחלוטין וחמורה פחות לרשלנות רפואית בלידה אתאר באמצעות פסק דין דליה אליאס נגד מ"י (1999). בפסק דין זה התובעת תבעה את הרופא בחוסר מיומנות. היא הגיעה בשבוע ה-40 לחדר הלידה. הרופא שבדק אותה ראה כי התינוק נמצא מונח רוחבית עם גב לאחור, בשל כך בוצע בה ניתוח קיסרי. יומיים לפני כן נמצא העובר במנח ראש. לטענתה באותו זמן היה צריך לבצע היפוך וכך היה נחסך ממנה הניתוח הקיסרי. טענתה נדחתה מכיוון שנתגלה לאחר עדויות מומחים כי יש טענות בעד ונגד ההיפוך המוקדם. לדוגמא, נטען כי גם אילו היה נערך היפוך יתכן כי העובר היה חוזר לתנוחתו הקודמת ביומיים האלה ועל כן הוא היה מיותר. מאחר וכך אנו רואים כי התנהגות הרופא במקרה זה הייתה סבירה אף אם לטענתה של התובעת נגרם נזק בצורת ניתוח קיסרי.

    לאור זאת, באם את בתקופת הריון וצופה פנייך לחדר הלידה, אנו מציעים כי תהיי ערה לנושא ודעי לשים לב למעקב, מקצועיות והמצאות רופאים על מנת שיספקו לך כמה שיותר מידע. אם חלילה נגרם לך או לעוברך נזק וישנו ספק בדבר קיומה של עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה, מומלץ לגשת לייעוץ משפטי.

    האמור הינו למידע כלל ואינו בבחינת חוות דעת משפטית ו/או ייעוץ משפטי.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support