טיפול בנזלת, שיעול וליחה

    כיצד רפואה סינית מתמודדת עם בעיות של נזלת, שיעול ועודפי ליחה? כיצד מטפלים ואיך נמנעים מנזלת ומליחה עי טיפול בדיקור סיני, מצחי מרפא ותזונה.

    זיו אלקלעי, מטפל ברפואה סינית ומומחה לטיפול בילדים ונשים, מתארח בתוכנית בריאות בערוץ 2

    מתוך "תוכנית הבראה" – טופ ליין תקשורת בערוץ 22

     

    רואים הרבה ילדים מסתובבים עם נזלות ושיעולים מציקים ובלתי נפסקים. מה ההבדל בעצם בין נזלת, ליחה ולחות ?

    זיו אלקלעי: כן בהחלט. הרבה ילדים ומבוגרים סובלים מנזלות והפרשות שונות. אני מכיר כמה וכמה גברים (בטח גם את מכירה, טל) שכשהם מנוזלים הם בלתי נסבלים והם בטוחים שנזלת זו המחלה החמורה ביותר עלי אדמות.

    מים ונוזלים הם חלק בלתי נפרד וקיים בגוף במקומות שונים, באופן טבעי ונורמאלי, במפרקים, בדם, במוח ובתוך האיברים השונים. למעשה הרפואה הסינית רואה את האדם והאדמה (העולם) כחלק בלתי נפרד וכל תהליך או תופעה שמתרחשת בעולם, מתרחשת גם אצל האדם. דוגמה קלאסית לכך היא כמות הנוזלים שתופסת כ 70 אחוז מהגוף שלנו וכך גם כמות המים על כדור הארץ.

    ואני ראיתי כבר הרבה ילדים שמסתובבים עם צונמים קטנים במשך שבועות ומבוגרים שמסתובבים עם שיטפונות מהאף גם שנים.

     

    אז באמת הרפואה הסינית מחלקת את סוגי ההפרשות לשלושה עיקריים:

    נזלת

    הנזלת היא בעצם זו שנוזלת מהאף. נזלת יש רק באף והמקור שלה הוא בדרך כלל כתוצאה מהתקררות, דלקת בריריות של האף, ובעצם היא התוצאה הישירה של המחלה בין מערכת החיסון לבין הפולש, אם הוא וירוס או חיידק. יש גם נזלת אלרגית, שמתבטאת כשיטפון (רנינג נואוז) מהאף של נזלת שקופה ומימית.

    במקרה של ילדים, ישנה תופעה שהופכת למאוד שכיחה במרפאות והיא שקד שלישי מוגדל. השקד השלישי יושב לו בבפנוכו של האף, חוסם את דרכי הנשימה העליונות ומעברי אף אוזן וגרון וגורם להצטברויות של נזלת תמידית.

    ליחה

    בניגוד לנזלת שנמצאת רק באף, ליחה היא סוג של נוזל יותר מגובש, יכולה להיות בצבע לבן, צהוב או ירוק ומופיעה בחלקים שונים של הגוף, מלבד האף. ליחה בקיבה תגרום להקאות, ליחה במעיים תגרום ותתבטא כשלשולים, ליחה בריאות תגרום לשיעול או דלקת ריאות, ליחה בסינוסים תתבטא כדלקת בסינוסים (סינוסיטיס), וליחה בדם, תתבטא ככולסטרול או עודף שומנים (זהו כמובן תרגום סיני לתופעות המוכרות).

    לחות

    בדיוק כמו הלחות הקשה שיש לנו בקיץ שגורמת לנו לכבדות ולאות, יש גם תופעת לחות פנימית. וכשזו מבקרת אותנו בראש לדוגמה, אז נרגיש ערפול או סחרחורת או כאב ראש המום, במידה והיא מבקרת אותנו בקיבה, נרגיש מלאות, חוסר תאבון ונפיחות, וברגליים נרגיש כבדות וחולשה מקומית.

     

    איך מתמודדת הרפואה הסינית עם התופעות השונות של עודף הנוזלים?

    זיו אלקלעי: לאחר אבחון והבנת מקור הבעיה, אנחנו יכולים לגשת ולפתור את עודף הנזלת או הנוזלים באופן אינדבדואלי לאותה הבעיה. במידה ומדובר על התקררויות חוזרות או על אלרגיה, אז יש צורך לאזן ולחזק את מערכת החיסון, במידה ומדובר במערכת העיכול, נפתור ונאזן את מערכת העיכול וכו.

    הכלים העיקריים לטיפול הם צמחי מרפא, דיקור סיני ותזונה.

     

    ומהמקום של המניעה?

    זיו אלקלעי: שאלה מעולה. הרפואה הסינית היא בראש ובראשונה רפואה מניעתית. הרופא הסיני של פעם היה מטפל באנשים כל עוד הם בריאים ועל מנת לשמור על בריאותם. כאשר מישהו חלה, הרופא נכשל בתפקידו וחויב להחליף את החולה בעבודתו שבכפר.

    ישנם מאכלים שמחלישים או מחזקים את מערכת החיסון ומייצרים ליחה. יש צורך לבצע אבחנה מסודרת וע"י האבחנה אנו מבינים כל אדם וכל ילד באופן אישי, איזה אורח חיים ומרכיבים תזונתיים מתאימים לו ושומרים על החוסן הפיסי שלו.

     

    והטיפול אחרי ?

    זיו אלקלעי: יש צורך רק בטיפול מניעתי ותחזוקתי של אחת לעונה על מנת לשמור על המצב הקיים.

     

    יש הבדל בטיפול בנזלת וליחה בין מבוגרים לילדים?

    זיו אלקלעי: אנחנו משתמשים באותם כלים טיפוליים אבל באופן שונה. לדוגמה, משך הדיקור אצל מבוגרים הוא כ 20 דקות ולילד מספיקה דקה אחת בלבד, וצמחי מרפא ילד ייקח רק בסירופ ומבוגר יוכל להחליט האם ייקח בסירופ או אבקה או כדורים.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support