אבנים בכליות / דרכי השתן

    אבנים בכליות / דרכי השתן

    אבנים בדרכי השתן הן גושים דמויי אבן הנוצרים בכל מקום שהוא בדרכי השתן. הכינוי של האבן כאבן כליה או אבן שלפוחית השתן תלוי במקום ההיווצרות שלה. האבנים גורמות לכאבים בעיקר בגב או כהקרנה לבטן, דימום, חסימה בזרימת השתן, זיהום דרכי השתן וכאב בזמן ההשתנה.

    הסיבות העיקריות להיווצרות האבנים הן:

    שתן רווי במלחים, או חסרים מסוימים במרכיבי השתן המעכבים התהוות אבנים.

    סוגי האבנים

    1. אבני קלציום, סידן (80% מהאבנים)
    2. אבנים המורכבות מחומצת שתן. 
    3. אבני תערובת של מגנזיום, אמוניום ופוספאט – קרויות גם אבני זיהום, משום שהן נוצרות רק בשתן מזוהם. 

    גודל האבנים משתנה ממקרה למקרה, ישנן קטנות מכדי לראותן בעין, ישנן גדולות ומעוצבות ויכולות למלא כמעט את כל האגן הכלייתי והצינורות הנשפכים לתוכו. אבנים קטנות לא תגרומנה בדרך כלל לתסמינים. אבנים בשלפוחית השתן עלולות לגרום לכאב בבטן תחתונה. אבנים שחוסמות את צינור השתן או את אגן הכליה או כל אחת מצינורות הניקוז תגרומנה לכאבי גב או כאב חריף.

    תסמינים נלווים

    תסמינים נלווים אפשריים יכולים להיות: בחילה, הקאה, נפיחות בבטן, צמרמורות, חום ודם בשתן. יתכן תכיפות במתן שתן במיוחד אם האבן עברה את צינור השתן. אבנים עלולות לגרום לזיהום דרכי השתן כאשר יש חסימה בזרימת השתן על ידי אבן. כאשר החסימה ממושכת, השתן חוזר חזרה לכליות ויוצר לחץ שעלול להרחיב את הכליות ולפגוע בהן בסופו של דבר.

    אבחנה

    • אבנים שלא יוצרות תסמינים יתגלו במקרה בבדיקת אנליזה מיקרוסקופית של השתן. 
    • אבנים שגורמות לכאב יאובחנו על בסיס התסמינים הכוללים רגישות בגב, במפסעה וכאב ללא סיבה באזור הגניטאלי. 
    • אנליזה מיקרוסקופית של השתן תגלה עקבות של דם ומוגלה וכן עקבות של גבישי אבן.
    • אנליזה של רמות החומרים כקלציום, חומצת שתן וציסטין הידועים כבסיס ליצירת האבנים.
    • צילום רנטגן של הבטן יכול להראות אבנים של סידן.
    • אבנים שלא יוצרות תסמינים, חסימה או זיהום לא דורשות בדרך כלל כל טיפול.

    הטיפול

    הטיפול המקובל משלב: המלצה בשתיית כמות גדולה של נוזלים אשר מגבירה את יצירת השתן ועוזרת לשטיפה החוצה של חלק מהאבנים. לאחר שהאבן יצאה החוצה, לא נדרש כל טיפול והכאב יוקל עם משככי כאבים. ניתן לעשות טיפול בגלי אולטרה סאונד המרסקים את האבן המצויה באגן הכליה או במעלה צינור השתן. אבנים בחלק התחתון של צינור השתן יוצאו על ידי אנדוסקופ המוכנס לשופכה ודרך שלפוחית השתן. 

    אבנים מחומצת שתן עשויים להתפרק על ידי הפיכת השתן ליותר בסיסי (אלקאלי) על ידי מתן potassium citrate. התערבות כירורגית תידרש כאשר אבנים גדולות יותר גורמות לחסימה.

    הטיפול ברפואה הסינית

    הטיפול ע"י הרפואה הסינית משלב מניעה, טיפול מקומי ושיקום. בשלב המניעתי יש צורך בהרכבת תפריט תזונתי המותאם לאדם ולסוג היווצרות האבן. לדוגמה – הימנעות ממזונות עשירים בחומצה אוקסילית באבני סידן (סלק, תרד, אגוזים).

    ניתן ע"י דיקור וצמחי מרפא "לדחוף" החוצה את האבנים, אבל חובה לאבחן לפני את גודל האבן. במידה והאבן גדולה מידי ואינה יכולה לעבור את צינורות השתן, יש לבצע את התהליך הרפואי המקובל. התהליך השיקומי כולל דיקור, צמחי מרפא, דיאטה ותוספי תזונה על מנת לאזן את האיברים שעברו טראומה ולחזקם על מנת שלא יגרם נזק עתידי.

    במצבים בהם האבנים קטנות, אך גורמות לכאבים ולנזק, הרפואה הסינית נותנת מענה קל ובטוח ולכן רצוי ראשית לפנות לתחום זה לפני ביצוע הפרוצדורה הרפואית המקובלת.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support