בלוטת התריס / בלוטת המגן

    בלוטת התריס, תירואיד היא בלוטת הפרשה פנימית אשר מייצרת, אוגרת ומווסתת את הפרשתם של שני הורמונים: תִירוֹקְסִין (T4) וטְריוֹדוֹתִירוֹנִין (T3) . הורמוני הבלוטה חיוניים להתפתחות גופנית ושכלית תקינה של העובר והתינוק ואף של המתבגר (חוסר תפקוד של בלוטת התריס מלידה שאינה מטופלת כיאות עלולה לגרום לפיגור שכלי, ננסות, וסיבוכים נוירולוגיים שונים). בנוסף, הורמונים אלה חיוניים במבוגר ובצעיר ליצירה תקינה של חלבונים שונים על ידי תאי הגוף ולוויסות קצב חילוף חומרים.

    ההורמונים המיוצרים ע"י בלוטת המגן פעילים בכל תאי הגוף והשפעתם עצומה על מספר גדול של אברים ומערכות .בין השאר, בלוטת התריס אחראית על קצב חילוף החומרים, הגברה והפקת חום בגוף, הגברת התיאבון, התפתחות מערכת העצבים, הבשלת עצמות השלד, תפקוד תקין של השרירים ותפקוד תקין של מערכת הרבייה.

    יתר פעילות בלוטת התריס / יתר תריסיות / HYPERTHYROIDISM

    זהו מצב בו יהיה ייצור יתר לא מבוקר של הורמוני התריס המתבטא ברמות גבוהות שלהם בדם. התסמינים לתופעה זו כוללים: עצבנות, דופק מהיר, חוסר סבילות לחום, ירידה במשקל, תאבון מוגבר, קוצר נשימה, שלשולים, הזעה, הפרעות בשינה וחוסר סבלנות. אנשים קשישים עלולים לסבול מתופעות הפוכות של חוסר תאבון, חרדה ודיכאון, עצירות ודופק איטי וחלש.

    יתר פעילות בלוטת התריס - הטיפול

    הטיפול המקובל כיום לתופעה זו כולל תרופות לדיכוי הפעילות של בלוטת המגן, ניתוח להסרת הבלוטה או טיפול ביוד רדיואקטיבי ההורס את הבלוטה (לאחר הסרת הבלוטה או השמדתה יש ליטול תרופה בשם אלטרוקסין , תחליף להורמוני הבלוטה).

    תת פעילות בלוטת התריס / תת-תריסיות / HYPOTHYROIDISM

    זהו מצב של חוסר פעילות של בלוטת המגן הגורמת לחוסר מוחלט של הורמוני הבלוטה בדם או לרמות נמוכות שלהם בדם. מצב זה מאופיין בתסמינים כגון : עלייה במשקל, חוסר תאבון, עצירות, עור יבש, חולשה, בעיות מחזור, חוסר דם, ירידה בחשק המיני, כולסטרול גבוה, תחושת ערפול, ירידה ביכולת הזיכרון והריכוז, ציפורניים שבירות ויבשות, התכווצויות שרירים, איבוד שיווי המשקל, קול חלש וחולשה של מערכת החיסון.

    תת פעילות בלוטת התריס - הטיפול

    הטיפול המקובל הוא אלטרוקסין לכל החיים (תחליף להורמוני הבלוטה).

    הטיפול ברפואה הסינית

    הטיפול ברפואה סינית כולל דיקור סיני המאזן את יכולת הבלוטה לייצר הורמונים, צמחי מרפא סינים ומערביים אשר מאזנים את הבלוטה ובמקרה הצורך מחליפים את תפקוד התרופה. אמליץ על תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים שונים על מנת להשלים את תפקודה של הבלוטה. בנוסף נשפר את מרכיבי התזונה ונוסיף תזונה עשירה בברזל, יוד, סלניום, אבץ וחומצות אמינו שונות (נפחית מזונות אשר עלולים להפריע לתפקוד הבלוטה כמו למשל תירס ובטטות).

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support