דלקת שלפוחית השתן

    Urinary Tract Infection - דלקת שלפוחית השתן

    באנשים בריאים, השתן בשלפוחית השתן הוא סטרילי. אין נוכחות לא של בקטריה ולא של אורגניזמים אחרים. צינור השתן הוא הצינור המעביר שתן מהשלפוחית אל מחוץ לגוף ואינו מכיל אורגניזמים מזהמים.

    למרות זאת, כל חלק במעבר השתן יכול להזדהם. דלקות אלה מסווגות כדלקות בצינור השתן העליון או תחתון. התחתון – מתייחס לדלקת של צינור השתן או של שלפוחית השתן, והעליון מתייחס לדלקות בכליות ובשופכן.

    הגורמים לזיהומים

    הגורמים לזיהומים נכנסים לצינור בשתי דרכים: 

    • השכיח ביותר – דרך פתח הצינור התחתון בגבר ובאישה, התוצאה היא דלקת שמתפשטת בצינור השתן. 
    • הדרך השנייה – דרך זרם הדם לרוב ישירות לכליות. יכול להיגרם ע"י חיידק, וירוס, פטרייה ופרזיטים:
      • חיידק: דלקת בקטריאלית בצינור השתן, שלפוחית השתן, והשופכן מאוד שכיחים. שכיחים יותר בקרב תינוקות זכרים ו-פי 10 יותר בבנות לאחר גיל שנה. בין הגילאים 20-50, U.T.I שכיח פי 50 בנשים מגברים ונהיה שכיח יותר בשני המינים בגילאים מאוחרים יותר. 
      • יותר מ- 85% מהמקרים של U.T.I. מחיידק, מגיע מהמעי הגס או מהנרתיק (ואגינה). לרוב, הבקטריה נשטפת ע"י זרם השתן משלפוחית השתן.
      • וירוס: זיהום ויראלי ע"י הווירוס הרפס סימפלקס 2, משפיע על הפין בגבר ויכול להשפיע על הפרינאום או הואגינה באישה. כאשר צינור השופכה מזוהם, ההשתנה תכאב וריקון שלפוחית השתן יהיה קשה.
      • פטרייה: הזיהום הפטרייתי השכיח ביותר הוא ע"י קנדידה באנשים עם קטטר. לעתים נדירות, פטריות אחרות משפיעות על צינור השתן. שכיח למצוא פטריות ובקטריות המופיעות על הכליה באותו זמן.
      • פרזיטים: ישנם מספר סוגים של פרזיטים, כולל תולעים שגורמים לזיהומים. הסוג הנפוץ יותר היא מלריה, הנגרמת מפרזיט הנישא ע"י יתוש ויכול לחסום את מעברי הדם הקטנים אל הכליה ולהוביל לכישלון כליות אקוטי.
      • זיהום תולעתי: עלול להשפיע על הכליה ושלפוחית השתן. סיבה שכיחה לכישלון כלייתי באנשים הגרים בברזיל ומצרים. הזיהום יכול לגרום לדלקות חוזרות בשלפוחית השתן, שבסופו של דבר עלולות להסתיים בסרטן של שלפוחית השתן.

    דלקת שלפוחית השתן - אבחון

    אבחנה של סוג הדלקת נקבעת ע"י התסמינים ומשטח שופכתי והטיפול תלוי בסוג הזיהום ומיקום הדלקת.

    סוגי דלקת שלפוחית השתן

    ישנם חמישה סוגים של דלקות: דלקת השופכה, דלקת שלפוחית השתן, דלקת רקמת הביניים, דלקת השופכן ודלקת אגן הכליה והכליה.

    סוג הדלקת השכיחה ביותר במרפאתי היא דלקת שלפוחית השתן.

    לסיכום,

    זיהומים בשלפוחית השתן נפוצים ביותר בקרב נשים וילדות. נשים רבות מפתחות זיהומים חוזרים ונשנים בשלפוחית השתן, ומגיעות לטיפול לאחר סבל ארוך וסידרה ארוכה ביותר של נטילת אנטיביוטיקה טיפולית ומניעתית כושלת. 

    דלקת בשלפוחית השתן ניתנת לטיפול בקלות רבה ע"י טיפול בדיקור , צמחי מרפא ותזונה (למשל חמוציות). מטרת הצמחים היא ריפוי הדלקת בשלפוחית ושיקום רקמת השלפוחית ומערכת החיסון של השלפוחית והגוף כולו. הדיקור יעיל ביותר בטיפול מקומי אקוטי וכרוני של הדלקת ותיקון חוסר האיזון אשר גרם לראשונה לדלקת.

    במיוחד לתינוקות ולילדות, אך גם לנשים, מומלץ בחום להימנע מהטיפול האנטיביוטי הראשוני ומיד עם הופעת הסימנים הראשונים להגיע לטיפול ברפואה סינית. גם לאחר חודשים ושנים של דלקות חוזרות, ניתן למנוע את ההתדרדרות ולרפא אחת ולתמיד את הדלקת בשלפוחית. (חשוב לזכור לדרוש בדיקה ולוודא כל פעם מחדש שאכן מקור הזיהום הוא חיידקי ולא ויראלי).

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support