הפרעות אכילה בראי הרפואה הסינית

    נכתב ע"י מרכז בריאות ורפואה משלימה

    ב-15 בינואר 2004, פרסמה הכנסת מסמך רקע עבור הוועדה לזכויות הילד, הדן בהפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער. אחת המסקנות הברורות שעלו מן המסמך הוא כי המכנה המשותף העומד בבסיס כל סוגי הפרעות האכילה, הוא האימה מפני השמנה והצורך לשלוט במשקל .

    בתרבות בה אנו חיים, המקדשת את הרזון, לא פלא אם כן כי הפרעות אכילה פוגעות ב-10% מהאוכלוסייה, וכי 90% מהמתמודדות עם הפרעות אכילה הן נשים, ביניהן נערות מתבגרות באחוז גבוה. המסמך המדובר, כמו אנשי מקצוע רבים – הן מהרפואה המערבית והן מהרפואה המשלימה, מכירים בקיומו של קשר הדוק בין מודל הרזון אליו אנו נחשפים מדי יום בכל אמצעי אפשרי, לבין התפתחותן של הפרעות אכילה, שללא כל ספק יש בהן גם מרכיב נפשי, גנטי ופיזיולוגי.

    הרפואה הסינית מציצה למערב בצלחת

    למה הסינים קטנים ורזים? בעיקר כי הם אוכלים כמה שהם צריכים. זו תמציתה של התפיסה הסינית את נושא האכילה על רגל אחת.

    ולמה המערביים הצליחו לפתח הפרעות אכילה במקום שעבור הסינים הוא כל כך טבעי? כי האיזון הופר. כמה פשוט וכמה מורכב.

    הרפואה הסינית רואה בכל מחלה חוסר איזון של המערכת כולה, כשהמערכת כולה מורכבת מחמישה אלמנטים (או תנועות) – אלמנט העץ, אלמנט האש, אלמנט האדמה, אלמנט המתכת ואלמנט המים. אצל כל אחד מאיתנו דומיננטי אלמנט אחר, וזיהוי האלמנט הדומיננטי הוא קריטי לטיפול בבעיה שאיתה מגיע אדם לטיפול.

    אם מגיע לטיפול אדם המתמודד עם הפרעות אכילה, והאלמנט הדומיננטי המזוהה אצלו, למשל, הוא אלמנט האדמה, במערכת ההקשרים שלו ההזמנה העצמית שלו תהיה במטרה להזין אחרים, מאחר ואלמנט האדמה מסמל הזנה, הכלה, נתינה. אלמנט אדמה שאינו מאוזן, גורם להפרעות אכילה שממילא מתבטאות בעיסוק כפייתי באוכל.

    הטיפול בהפרעות אכילה באמצעות הרפואה הסינית

    הפרעות אכילה מטופלות ברפואה הסינית בראייה רחבה של כל הבעיות שהן מביאות איתן, כמו נשירת שיער, בעיות שיניים, שיבוש המערכת ההורמונאלית. המטפל הסיני ישתף פעולה עם טיפול תרופתי, ואף אשפוז אם יש בכך צורך, אבל יוסיף את התמיכה שלו, שרואה הפרעות אכילה כביטוי אנרגטי לפגיעה בכליות (חסרים מולדים), בכבד (חוסר הרמוניה בין הכבד והטחול) ובמערכת העיכול והטחול (תזונה לקויה).

    התמיכה הטיפולית הסינית תתבטא בדיקור, צמחי מרפא המסייעים בחיזוק והנעת האנרגיה (הצ'י) וגם שיאצו טווינה (להנעת האנרגיה ופיזור סטגנציות) ותזונה מוקפדת במידת האפשר. כל טיפול יינתן בהתחשב בטיפול המערבי שמקבל המטופל, וישלים אותו.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support