הקשר בין רפואה סינית, קהילה, משפחה וכאבי ראש וגב

    שאל הקיסר את הרופא הראשי – מהם הדברים החשובים ביותר לבריאות האדם?

    השיב הרופא – בראש ובראשונה, קהילה ומשפחה, אחר כך הזנתו הרוחנית והרגשית ובסוף הזנתו הפיסית (מזון ושתיה).

    מתשובת הרופא המנוסה אפשר ללמוד מספר חוקים בסיסיים וחשובים ברפואה סינית ולקבל רמזים לסודות הבריאות.

    1. קהילה ומשפחה חזקות ומגובשות הן מהגורמים החשובים ביותר ליציבות הבריאותית של בני האדם.
    2. כאשר אחד מהגורמים יוצא מאיזון – האדם במקביל יתחיל "להצמיח" תופעות המעידות על חוסר איזון פנימי.
    3. יש גורמים שמשפיעים בעוצמה חזקה יותר מאחרים – חוסר איזון בקהילה ובמשפחה יוצר חוסר איזון מהחמורים ביותר, אחריו בחשיבות האיזון הרוחני, אחריו הרגשי ובסוף הפיסי (תזונה).

    רפואה סינית – דימויים והאנשה

    למעשה, ברפואה סינית מתייחסים בטיפול לדינמיקה ולקשר בין 12 איברים פנימיים. האיברים הפנימיים הם אלה ש"שולטים" על תפקודה של כל המערכת, מהציפורן של כף הרגל ועד השיערות שעל הראש. כלומר, מעבר לתפקוד הפיסיולוגי של האיברים, הם גם שולטים, על פי הרפואה הסינית, על איברים חיצוניים כמו שיער, ציפורניים ועור וגם על תפקודים פנימיים של המוח, בלוטות חיוניות ותהליכים הורמונלים.

    כל איבר פנימי מתפקד כיחידה נפרדת אבל אינו יכול לתפקד רק כיחידה נפרדת משל עצמו, לכל איבר יש קשרים חיוניים עם איברים שונים.

    האמא לא תומכת בבן, בן זוגו לחיים צועק לעזרה והבת דודה הפולנייה מתלוננת

    זהו סיפור על דויד שהגיע לטיפול בדיקור בעקבות מספר תלונות. עד גיל 53, דויד לא ראה רופא והרופא לא ראה אותו. יום בהיר של אמצע חורף בטיול בים עם הכלב, התכופף לזרוק לכלב כדור, שמע קליק בגב ומצא את עצמו תקוע, שוכב על גבו עם כאבים עצומים וצועק הצילו. לאחר מספר שבועות של סבל וחופשה ארוכה בבית בשכיבה על המיטה, וכמובן טיפול תרופתי עצום וגם אפידוראלי לטיפול בכאבים ובדלקת, המשיך דויד את חייו כרגיל, אך החיים לא המשיכו איתו כרגיל, מכיוון שכאבי ראש התחילו להופיע, כאבי ראש כאלה שבאים ונזכרים לעזוב אחרי יומיים של סבל. כמובן שטיפול תרופתי נלקח בחשבון ובמשך שנה שלמה של כאבים וטיפול תרופתי, התחיל דויד גם לסבול מכאבי בטן וצרבות. הבדיקות גילו שיש דלקת בקיבה וכיב בתרסריון.

    יש לומר שלדויד לקח יחסית מעט זמן (כשנה וחצי) מאז כאבי הגב (התופעות הראשונות), להבין שמשהו לא טוב מתחולל אצלו בפנים ושצריך לפתור את זה מהשורש וכנראה שתרופות מהסוג שהוא לקח עד כה, לא ממש יעזרו. לכן הוא פנה לרפואה סינית והגיע אלי דרך המלצה.

    תרגום המקרה לפי שלבים על פי רפואה סינית

    • כאבי הגב של דויד קשורים לכליות ולהתחלה של חוסר איזונן.
    • הכליות הן האמא של הכבד על פי הרפואה הסינית. כשהן נחלשות, לאורך זמן הן תפסיקנה להזין ולתמוך בבנם, הכבד.
    • הכבד אחראי על השרירים והתהליך הדלקתי והתוצאה היא דלקת בגב ושרירים מכווצים.
    • הכבד ממשיך לסבול מחוסר הזנה של האמא שלו (הכליות), אבל בנוסף, מקשים עליו עם תרופות שמחלישות אותו עוד יותר.
    • הכבד נחלש וכעת גם הכבד וגם הכליות חלשים ולכן ההחלמה איטית.
    • בן זוגו, חברו הטוב של הכבד, אותו אחד שיודע הכל עליו ותמיד, מנסה לעזור, הוא כועס ומתחיל לצעוק בכל כוחו, יש לומר – גם דופק בחוזקה! אכן, זהו כיס המרה, בזכותו ובגללו, מופיע לו כאב ראש חזק, ממש כמו פטישים, כמו מישהו שממש התרגז על מצבו של החבר הטוב ביותר שלו.
    • לצערו של הכבד ולצערן של הכליות, כיס המרה, לא הצליח לשכנע את דויד ע"י כאבי ראש שמישהו אצלו בפנים צריך עזרה, ועל כך נענש שוב הכבד עם תרופות נוספות ושונות לשיכוך הכאב.
    • כמובן שהזמן והתרופות לא באים לקראתו של דויד, רק שעכשיו נכנסה לפעולה גם הדודה הפולנייה. כן, זוהי הקיבה. אותה אחת שתמיד דואגת לכולם, מזינה את כולם במאכלים פולניים. ועכשיו היא מתלוננת הגברת, היא לא יכולה לשתוק כשהיא רואה שמזניחים מישהו מבני משפחתה וכשהיא צועקת אז היא צועקת! בחריפותה היא גורמת לצרבת ולדלקת ומתעלקת ואפילו משכנעת את בנה (התריסריון), לצאת לעזרתו של דויד. עד הרגע שדויד מבין שמשהו צריך להעשות!
    • כעת, דויד מחליט להגיע לטיפול בדיקור סיני.

    קשה לפרט על הקשר הישיר האורגני שבין הכבד לכליות ובין הכבד לכיס המרה ובין הכבד לקיבה, אך מה שבטוח הוא שאנחנו רואים במקרה זה, מקרה קלאסי של קשרי איברים פנימיים והעוצמה שיש לגופנו להזהיר, לשלוח תמרורים ולהודיע על בעיות פנימיות.

    נשאר רק להקשיב.

    רפואה סינית מגשרת, מאזנת ומחזקת קשרים

    הרפואה הסינית מומחית בהקשבה לתמרורים. אחרי אלפי שנות מחקר וידע שעובר מדור לדור, אפשר לומר שהמטפלים ברפואה סינית הם מומחים לסימפטולוגיה, כלומר מאבחנים בצורה מדוייקת את המקור הפנימי לתופעה החיצונית (סימפטום).

    ממש כמו פסיכולוג שיודע על סמך התבוננות והקשבה לאבחן את מקור הבעיה הרגשית, או כמגשר שיודע למצוא את הנקודות הנכונות והרגישות על מנת ליצור קשר, או חזאי שיודע מתי ירד גשם, המטפל ברפואה סינית יודע דרך תופעות חיצוניות, אבחנת דופק ולשון, את הגורמים הפנימיים לטיפול בבעיה או במחלה שנוצרה וגורמת לסבל או מצוקה.

    שאלת השאלות – משל העץ

    אחת השאלות הנפוצות ביותר של המטופלים היא האם אפשר לטפל במקביל במספר מחלות או תופעות? הרי במידה וצריך עכשיו לטפל גם בכאבי ראש גם בכאבי גב וגם בצרבות, נצטרך להשקיע המון אנרגיה, מאמצים וכספים רבים לטיפולים מרובים…..

    הטיפול ברפואה הסינית מזכיר לי תמיד את הטיפול בעצים. התופעות הרבות או המחלות השונות שיש לכל אחד מאיתנו, הן כמו ענפי העץ הרבים. גנן שאינו מקצועי, רואה ענף חולה, גוזם ובמקומו יוצאים שניים חדשים וחולים יותר. גנן מקצועי, ינסה לגלות את מקור המחלה ולעיתים יעדיף לטפל בגזע או בשורשי העץ שהם בעצם המקור למחלת הענפים.

    כמו כך גם ברפואה סינית. מטפל מקצועי ומיומן, יעשה את האבחנה הנכונה, את בחירת הנקודות הנכונה ובחירת צמחי מרפא נכונים, על מנת לטפל במינימום של נקודות ומינימום של טיפולים.

    דיקור סיני לטיפול של דויד

    במקרה של דויד, הטיפול התרכז בדיקור בלבד. מכיוון שההיסטוריה הרפואית של דויד טובה (עד המקרה של כאבי הגב), ניתן היה תוך מספר קצר של מפגשים לאזן את הכליות (שהן למעשה המקור לכדור השלג) ולאחר מספר טיפולים קצר נוסף להעלים לחלוטין את כאבי הראש. מהדודה הפולנייה (הקיבה), היה קצת יותר קשה להיפתר (היא הייתה חייבת לוודא שהכול פיקס), אבל בסוף גם הצרבות והדלקת בתריסריון הלכו לעולמם.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support