טיפול משלים לרפואה הסינית ע"י פטריות מרפא

     

     

    נכתב ע"י פרופסור סולומון ואסר וצור שרון, נטורופת

    מהן התועלות של פטריות מרפא?

    קשה להאמין שבשנת 2013 עדיין קיים פלח גדול של אנשי מקצועות הבריאות וצרכנים מודרניים שאינם מודעים כלל לתועלות הבריאותיות של פטריות מרפא.

    לפטריות מרפא, היסטוריה ארוכה ברפואה המסורתית של המזרח הרחוק. מיני פטריות רבים שימשו ברפואה המסורתית במשך אלפי שנים. השימוש בפטריות ברפואה המסורתית תועד בכל רחבי אסיה, אירופה, אפריקה ואמריקה המרכזית. אולם, מיני פטריות רבים כמעט ואינם משמשים למאכל כי מרקמם עצי וטעמן מר.

    פטריות מרפא ניחנו בתועלות בריאותיות חשובות מאוד. פטריות מכילות מספר חומרים ביולוגיים פעילים הכוללים רב-סוכרים בעלי משקל מולקולארי נמוך (בעיקר בטא-די-גלוקאנים), הטרוגלוקאנים, חומרי כיטין, פפטידוגליקאנים, פרוטאוגליקאנים (בטא-די-גלוקאנים הקשורים לחלבונים), לקטינים, רכיבי רנ"א, סיבים תזונתיים וחומרים אורגניים שהם מטבוליטים משניים כגון: לקטינים, לאקטונים, טרפנואידים, סטרואידים, לובסטאטינים, פנולים, אלקלואידים, חומרים אנטיביוטיים, רכיבים סופחי מתכות בגופי הפרי, בתפטיר, במצע הגידול ובנבגים.

    לפטריות מרפא, ידועים 126 שימושים רפואיים הכוללים פעילות נגד גידולים, וויסות מערכת החיסון, נוגדי חמצון, סילוק רדיקלים חופשיים, הגנה על הלב וכלי הדם, פעילות נגד יתר כולסטרול, נוגדי נגיפים, נוגדי בקטריות, נוגדי טפילים, נוגדי פטריות, פינוי רעלים, הגנה על הכבד, פעילות נגד סוכרת ועוד פעולות רבות אחרות.

    פטריות המרפא המפורסמות ביותר הן: Ganoderma lucidum (לינג-זי או ראישי), Lentinus edodes (שיטאקה),Grifola frondosa (מאיטקה), זני Cordyceps (פיטריות זחל), Trametes versicolor (פטריית טרמטס),Flammulina velutipes (פטריית חורף), Agaricus brasiliensis (פטריית השמש), מיני Pleurotus (פטריית הצדף),Hericium erinaceus (רעמת האריה), Hypsizygus marmoreus (פטריית שימג'י של עץ האשור), Tremellamesenterica (קרישית זהובה), T. fuciformis (קרישית השלג), Phellinus linteus (פטריית משימאקובו) ופטריית Inonotus obliquus (צ'אגה).

    מהם הערכים התזונתיים של פטריות מרפא?

    פטריות עשירות בחלבונים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, הפטריות דלות שומן ובעלות יחס גבוה של חומצות שומן לא רוויות ואינן מכילות כולסטרול.

    לגבי מאפייני הטעם, פטריות הן מזון ערב לחיך ומהוות גם מקור לחומרי טעם עשירים (בשל טעמיהן הייחודיים). בנוסף ל-8 תרכובות פחמן נדיפות, טעם הפטרייה הטיפוסי כולל מרכיבי טעם מסיסים במים כגון: סוכרים מסיסים, רב-סוכר כוהלי, חומצות אורגניות, חומצות אמינו חופשיות ו-5 נוקלאוטידים.

    לגבי התועלות התזונתיות של פטריות, כדאי לציין את העובדות הבאות:

    • לפטריות תכולת קלוריות נמוכה מקנות תחושת שובע ומועילות לירידה במשקל.
    • פטריות מכילות רמת נוקלאוטידים ניכרת המועילה לתזונתם של אנשים עם מחלות מטבוליות.
    • לפטריות תכולת פחמימות נמוכה המורכבת בעיקר מסיבים תזונתיים (בטא גלוקאן, הטרוגליקנים וכיטין), מניטול וטריאלוז. פטריות מועילות במיוחד לחולי סוכרת.
    • לפטריות ריכוז נתרן נמוך מאוד ומתאימות לתזונתם של אנשים עם לחץ דם גבוה ולחולי כליה.
    • לפטריות תכולה גבוהה של מספר ויטמינים חשובים, שהוא היבט אורתומולקולרי חשוב.פירושו שחלק משמעותי מהתצרוכת היומית של ויטמינים חיוניים שונים ניתן לספק על ידי אכילת פטריות.
    • לפטריות תכולה גבוהה של אשלגן וזרחן, וזהו היבט אורתומולקולרי חשוב גם כן לאיזון בין הסביבה התוך תאית לבין הסביבה החוץ תאית.
    • לבסוף, לפטריות תכולה גבוהה של סלניום, שנחשב לנוגד חמצון חיוני, בחלקן קיים גם היסוד גרמניום.

    כיצד תוספים תזונתיים מפטריות מרפא מיוצרים?

    רוב התכשירים והחומרים שמקורם בפטריות משמשים לא רק כתרופות פרמצבטיות (תרופות "אמיתיות") או כתרופות ממקור צמחי, אלא כסוג חדש של מוצרים במגוון שמות: תוספי תזונה, מיקרוכימיקלים, מיצויים, מזון פונקציונאלי, תוספי תזונה ייעודיים, פיטוכימיקלים, תרופות מונעות ביוכימיות ומזון בריאות.

    במשך מאות שנים, נעשה שימוש בפטריות מרפא בכל רחבי אסיה (סין, יפן, קוריאה ורוסיה), בשני העשורים האחרונים קיבלו הכרה על ידי הממסד הרפואי בעולם המערבי. כאשר התרופה הראשונה ממקור פטרייתי עם התוויה לטיפול בסרטן, נרשמה ביפן בשנת 1977 מפטריית הטרמטס (PSK).

    בשנת 1985, נרשמה התרופה השנייה מפטריית השיטאקה (LANTINAN) הרפואה המערבית עשתה שימוש מועט במוצרי פטריות מרפא והדבר נבע בחלקו מהמבנה המורכב שלהן ומכך שלא היו טהורות מבחינה פרמקולוגית ברמה הדרושה.

    אלו סוגי תוספי תזונה מפטריות מרפא מצויים בשוק כיום?

    • אבקות גוף פרי בגידול מלאכותי, תמציות מים חמים או אלכוהול של גופי פרי או תרכיזי תמציות ותערובות שלהם.
    • תכשירים מיובשים וטחונים לאבקה של מצע הגידול, תפטיר וגופי פרי של פטריות לאחר הרכבת חומר אכיל ומוצק למחצה (בדרך כלל דגנים).
    • ביומסה או תמציות של תפטיר שנקצר מתרבית בתוך נוזל שצמחו במיכל התססה.
    • גופי פרי של פטריות מיובשות בגידול טבעי בצורת כמוסות או טבליות.
    • נבגים והמיצוי שלהם.

    יתרונות של שימוש בתוספי תזונה מבוססי פטריות

    כיוון חסר מידע קליני לגבי בטיחותם של חלק מתכשירי הפטריות, ניתן להתבסס על סמך הידע המדעי הקיים כיום. היתרונות הברורים של שימוש בתוספי תזונה מבוססי פטריות בכל הקשור לבטיחות (בניגוד לתכשירים צמחיים) הם:

    1. רוב רובן של הפטריות שנעשה בהן שימוש בייצור תוספי תזונה מגודלות באופן מסחרי (ואינן נאספות בטבע). הדבר מבטיח זיהוי נכון ומוצרים טהורים. במקרים רבים המוצרים גם אחידים מבחינה גנטית.
    2. פטריות מתרבות בקלות ולכן נשארות נאמנות לשבט אחד. התפטיר ניתן לאחסון למשך תקופות ארוכות, וההרכב הגנטי והביוכימי ניתן לבדיקה לאחר פרק זמן ניכר.
    3. היתרון העיקרי עשוי להיות העובדה שפטריות רבות יכולות לגדול בצורת ביומסה של תפטיר בתוך נוזל.

    כיצד פועלים תוספי תזונה מפטריות מרפא?

    תוספי תזונה מפטריות מרפא שייכים לסוג של מווסתי מערכת החיסון הידועים כמאזני תגובה ביולוגית (BRM), או אדפטוגנים, או תכשירים לחיזוק מערכת החיסון שיכולים להגביר את התפקודים החיסוניים של הגוף. צריכה שוטפת של תוספי תזונה מפטריות מרפא יכולה לחזק את התגובה החיסונית של גוף האדם, ובכך להגביר את כושר עמידותו בפני מחלות, ובמקרים מסוימים אף להביא לנסיגה במצב המחלה. תוספי תזונה מפטריות מרפא מחזקים את התפקוד החיסוני של התאים וממריצים את מערכת החיסון של הגוף, וככלל מסייעים לשמירת האיזון הנכון בין מערכת החיסון התאית לבין מערכת החיסון ההומוראלית (Humoral Response).

    רב-סוכרים ומרכיבים אחרים של פטריות מרפא מונעים התפתחות סרטן, מפגינים פעילות ישירה נגד גידולים סינרגטיים ומונעים התפשטות גרורות. הם מועילים במיוחד ביחד עם כימותרפיה. הדור החדש של תוספי תזונה ותרופות מפטריות מרפא הנוגדות גידולים נקרא מאזני תגובה ביולוגית (BMR). השימוש במאזני תגובה ביולוגית הפך לסוג הטיפול החדש נגד סרטן ביחד עם ניתוחים, כימותרפיה והקרנות. ביפן 25% מכל התרופות נגד סרטן (לדוגמה, קרסטין, לנטינאן, סכיזופילאן) עשויות מזנים שונים של פטריות מרפא.

    השימוש הטוב ביותר בתוספי תזונה מפטריות מרפא הוא במניעת הפרעות חיסוניות או לקות תפקוד של מערכת החיסון כתוצאה ממחלות, לרבות מחלות אוטואימוניות, בעיקר אצל חולים עם חולשה או דיכוי של מערכת החיסון, חולים המקבלים כימותרפיה או הקרנות, חולים בסוגים שונים של סרטן, תגובות אלרגיות, בזיהום נגיפי כרוני הנישא בדם של דלקת כבד B, C, D, ו-E, בסוגים שונים של אנמיה, בתסמונת הכשל החיסוני הנרכש (HIV), בנגיף השלבקת (הרפס סימפלקס/זוסטר), בתסמונת התשישות הכרונית, בנגיף אפשטיין באר (EBV) ובדלקת קיבה כרונית וכיבי קיבה הנגרמים על ידי חיידק ההליקובקטר פילורי. בנוסף, מיצויי פטריות רפואיות נמצאו יעילים לטיפול בחולים עם דמנציה ובמיוחד לחולים במחלת אלצהיימר.

    אין להניח כי מוצרים שמקורם בפטריות יכולים להחליף את הרפואה המודרנית. אך, יש לדעת כי ככלל, מוצרים שמקורם בפטריות מהווים קטגוריה מיוחדת שיכולה לסייע טוב יותר לחולים בנסיבות מסוימות (לדוגמה, לשיפור הבריאות הכללית) ובמצבים מסוימים לשמש כתוספת לטיפולים אחרים (לדוגמה, כטיפול משלים לרפואה המודרנית). כפי שצוין לעיל, פטריות משמשות כמזון בריאות, כתוספי תזונה וכתרופות (כתרופות רגילות ותרופות ממקור צמחי). צריכה שוטפת של פטריות שלמות/מוצרים שמקורם בפטריות הופכת את האדם לבריא, חזק ומאושר יותר.

    מהו המינון הקליני היעיל ובמשך כמה זמן יכולים אנשים ליטול באופן בטיחותי תוספי תזונה מפטריות מרפא?

    המינון הוא סוגיה שנויה מאוד במחלוקת.  המינון תלוי בטבעם ובאיכותם של המוצרים המיוצרים על ידי כל חברה.  החברות השונות עושות שימוש בזנים/מינים שונים של פטריות וגם עשויות להשתמש בשיטות הכנה, טמפרטורות וממיסים שונים.

    בניסויים קליניים רבים, הוכח כי 6 כמוסות ליום במינון של 300/500/1000  מג' מחולקות ל 2-3 מנות ליום (ביומסה או תמציות) הוא המינון המקובל של תוספי תזונה מפטריות מרפא במשך פרק זמן הנע בין חודש לבין שנה עד שש שנים למצבים רפואיים מסוימים.  לשמירת הבריאות הכללית, המינון הוא 2 כמוסות ליום של תמצית תקנית. יש ליטול תמיד כמוסות תוספי תזונה מפטריות מרפא 30 דקות לפני הארוחה. שילוב עם ארוחה פחמימתית גורמת לתחרות על אתרי הספיגה בין הפחמימות מהמזון לבין פוליסכרידים מהפטרייה וכך יורדת הזמינות הביולוגית.

    אך, יש הגורסים כי צריך ליטול אותן ביחד עם המזון.  לפי הניסיון שנצבר עם חולי איידס, יש ליטול את הכמוסות אחרי הארוחות, שכן הקיבה של החולים חלשה וגורמת לחולה לתחושת אי נוחות כאשר הכמוסות ניטלות לפני הארוחה.

    מצבים נוספים בהם מומלץ ליטול עם ארוחה זה בטיפול היפרליפידמיה ו/או היפרגליקמיה.

    ניתן ליטול תוספי תזונה מפטריות מרפא במשך פרק זמן בלתי מוגדר כפי שהוכיחו ניסויים קליניים. נאספו ראיות מחולים שנטלו תוספי תזונה מפטריות מרפא מעל ל-5-6 שנים.

    על פי הרפואה הסינית המסורתית, המינון היומי הסטנדרטי של גופי פרי מיובשים של ביומסה של פטריות מרפא בצורות שונות (טבליות, כמוסות, תמציות נוזליות וכדומה) צריך להיות שווה ערך לכמות של 90-100 גר' של חומר פטריות טרי (1 גרם תמצית תקנית שוות ערך ל 6-18 גרם אבקה).

    באיזו מידה נעשה שימוש בתוספי תזונה מפטריות מרפא?

    בתוספי תזונה מפטריות מרפא נעשה שימוש בסין במשך 3,000 שנה, והתמצית המזוקקת של פטריות מרפא הייתה מצויה בשימוש נפוץ ביפן, ארצות הברית, קוריאה, רוסיה וארצות אחרות במשך 35-40 שנה. נערכו כ-400 מחקרים ברחבי העולם ופורסמו ניסויים קליניים רבים של פטריות מרפא.

    פטריות מרפא רשומות כתוספי תזונה בפארמקופיאה הצמחית האמריקאית ובפרסומים רבים אחרים בארצות שונות באירופה ובאסיה.

    מדוע תוספי תזונה מפטריות מרפא לא היו זמינים יותר עד כה?

    רוב המוצרים נרכשו על ידי השוק הסיני והיפני בשל הביקוש הרב להם שם, אך כיום, כתוצאה מהעלייה בייצור המסחרי של תוספי תזונה מפטריות מרפא, הפכו התמציות הטהורות המיוצרות מפטריות מרפא לזמינות יותר בכל רחבי העולם.

    האם תוספי תזונה מפטריות מרפא יקרים?

    תוספי תזונה מפטריות מרפא אינם יקרים בארצות שונות. על פי המינון היומי המומלץ לשמירת הבריאות הכללית או לטיפול במצבים רפואיים מסוימים, העלות היומית של תוספי תזונה מפטריות מרפא נמוכה מ"כוס תה או קפה" או "בקבוק קוקה-קולה".

    מהו השימוש המסורתי בפטריות?

    תוספי תזונה מפטריות מרפא מכילים ביומסה או תמציות של פטריות מאכל שנעשה בהן שימוש על ידי מרפאים ברפואה הסינית המסורתית (TCM) ובארצות אחרות במשך מאות שנים.

    כפי שתועד ברפואה הסינית המסורתית, תמציות של תוספי תזונה מפטריות מרפא נחשבות למועילות בצורת משקה מים חמים לסילוק רעלנים, כיוח, הגברת האנרגיה, חיזוק נפשי ושיפור התפקוד של איברים פנימיים כגון: הטחול והכבד. על פי הסברות המקובלות ההשפעות המועילות של הצריכה היומית של תמציות פטריות מרפא קשורות לשיפור תפקוד מערכת החיסון של הגוף.

    גם כיום, תמציות פטריות מרפא עדיין ניתנות במקרים רבים על ידי רופאים יפנים וסינים.

    שימוש מודרני בתוספי תזונה מפטריות מרפא

    השימוש בתמציות תוספי תזונה מפטריות מרפא החל ביפן בשנות השבעים ותרם לבידוד המרכיבים הפעילים הידועים כתרכובות בעלות פעילות ביולוגית, בעיקר רב-סוכרים (פוליסכרידים) של פטריות לרבות בטא-די-גלוקאנים. מאז, פורסמו כ-400 מחקרים קליניים בנושא.

    מעל 10,000 מאמרים מדעיים וכ- 1,000 פטנטים רשומים, שעסקו בחקר ההיבטים השונים של השימוש בפטריות מרפא פורסמו בכתבי עת מדעיים מובילים. נתונים חשובים על היבטים שונים של חקר פטריות המרפא ניתן למצוא בכתב העת המפורסם

    “International Journal of Medicinal Mushrooms” (הוצאת Begell House Inc., ארצות הברית).

    רגולציה

    אחד הקשיים העומדים בפני תחום פטריות המרפא הוא העדר עקביות ברמה הבינלאומית בכל הקשור לרגולציה של תוספי תזונה לכשעצמם. בארצות מסוימות, הרגולציה מבוססת למעשה על שיטה בת שלוש קטגוריות שהן: מזון, תרופות ותוספי תזונה (או מונחים חלופיים).

    בארצות אחרות, התקנות לגבי תוספי תזונה (או מונח אחר) בדרך כלל נכללות במערכת חקיקתית רחבה יותר (קטגוריה 2) לגבי מוצרי מזון או תרופות.

    הרפואה המערבית והמזרחית אימצו מערכות רגולציה שונות לתכשירים מצמחים ופטריות. בארצות המערב והמזרח הפועלות על פי כללי ארגון הבריאות העולמי (WHO), אימצו רגולציה זהה לצמחי מרפא ולפטריות מרפא כתוספי תזונה (DSHEA), שעל פיה צמחים או תמציות של פטריות מרפא מוגדרים כתוספי תזונה ואין צורך במחקרים קליניים לפני השקת תוספי תזונה בשוק.

    סין ומספר ארצות נוספות באסיה מגדירות רבים מאותם צמחים וחלק מפטריות המרפא כתרופות, ולכן יש צורך במחקרים קליניים. עם זאת בארצות המזרח ניתן למצוא התוויות לתוספי פטריות לדוגמה: בסין מותוות ההיריסיום לטיפול בגסטריטיס כרונית.

    מטרתנו העתידית היא לשלב תקנות, תקנים ושיטות מהרפואה המערבית והמזרחית שהוכחו כמועילים יותר מכל בחיפוש אחר תועלות בריאותיות במאה ה-21.

    תוספי תזונה מפטריות מרפא נמכרים ללא מרשם בארצות רבות. בארצות הברית, תוספי תזונה מפטריות נחשבים לתוספי תזונה על פי כללי מנהל המזון והתרופות (FDA) של ארצות הברית.

    בישראל, 'מיקוליביה פטריות מרפא' היא החברה היחידה המייצרת תוספי תזונה מפטריות מרפא, ללא צבעים מלאכותיים, תוספים או חומרים משמרים. תוספי התזונה מבוססי פטריות המרפא של מיקוליביה, מיוצרים על פי תווי איכות ותקנים בינלאומיים מחמירים.

    GAP תקן תנאי גידול נאותים

    תקן Global Gap מתמקד בתהליך הייצור בשלושה פרמטרים עיקריים: איכות הסביבה, תנאי גידול נאותים ובטיחות שרשרת המזון. עקרונות אלו חשובים ומהותיים ביותר כאשר מדובר במוצרים אורגניים שמהם מופקים תוספי תזונה לחיזוק, ריפוי ושיפור איכות חיים.

    HACCP תקן בטיחות במזון

    כל מוצר בעל חותמת זו עבר תהליך בידוק הכולל ניתוח וזיהוי סיכונים וזיהומים ביולוגיים, כימיים ופיזיים משלב חומר הגלם הראשוני ועד להגעת המוצר הסופי אל הלקוח. תהליך הבדיקה נוגע לכל שלבי הייצור, האריזה, השינוע וכד'. מדובר באחד התקנים המחמירים ביותר בתחום המזון ותוספי התזונה.

    Good Manufacturing Product - GMP

    תקן בינלאומי לתנאי ייצור נאותים המתמקד בבקרת איכות של מערכות שונות בתעשייה הפרמצבטית הכוללת גם את תעשיית המזון. תקן זה מבקר את תהליך ייצור המוצר תוך שמירה על התנאים הנאותים עד למקסום איכותו הסופית של המוצר.

    הודות לכך, תוספי התזונה של "מיקוליביה פטריות מרפא" זוכים לעמוד בשורה אחת עם תרופות ומוצרים פרמצבטיים אחרים בעלי הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

    האם יש תגובות שליליות או תופעות לוואי כלשהן מתוספי תזונה מפטריות מרפא?

    תגובות שליליות מתוספי תזונה מפטריות מרפא לא דווחו מאז 1970 כאשר החלו הניסויים הקליניים הראשונים.

    לעתים, חולים חשים תחושת אי נוחות במערכת העיכול, נפיחות בבטן, שלשולים, יובש בפה, יובש בלוע. הפסקת השימוש בתוספי תזונה מפטריות מרפא במקרים אלו אינה חיונית.

    בניסויים קליניים, תוספי תזונה מפטריות מרפא לא חוללו השפעות שליליות משמעותיות כלשהן על הלב, הכבד, הכליות או איברים חיוניים אחרים. הספרות של הרפואה הסינית המסורתית מלמדת כי תוספי תזונה מפטריות מרפא אינם רעילים גם בשימוש ארוך טווח.

    מדוע יש אנשים המפתחים תסמינים כגון יובש בפה, עצבנות ועצירות לאחר נטילת תוספי תזונה מפטריות מרפא?

    ניתן להסביר זאת על ידי התגובות הפרדוקסאליות או התגובות הגופניות (לא כולל תופעות לוואי) של נטילת תוספי תזונה מפטריות מרפא, או פשוט כתהליך טבעי של היפוך מחלה. תוספי תזונה מפטריות מרפא משפרים את הבריאות; משיבים לגוף נוזלים ואלקטרוליטים וממריצים את תהליך סילוק הרעלנים. לכן אין צורך לחשוש אם תסמינים כאלו מופיעים.

    אם התגובות הגופניות חמורות במיוחד, מומלץ להפסיק את השימוש בתוסף התזונה לזמן קצר. לאחר מכן, ניתן להמשיך בטיפול עם שפע של נוזלים עד שהתגובות פוחתות. כאשר זה קורה, אתם בדרך להחלמה.

    באלו נסיבות לא מומלץ להשתמש בתוספי תזונה מפטריות מרפא?

    תוספי תזונה מפטריות מרפא אינם מומלצים בנסיבות מועטות. טעות לחשוב שתוספי תזונה מפטריות מרפא גורמים לתופעות שליליות. תופעות שליליות מתפתחות בעת נטילת תוספי תזונה מפטריות מרפא כאשר המשתמשים אינם מודעים להתוויות נגד מסוימות.

    התוויות נגד אלו כוללות:

    • לאנשים עם תגובות אלרגיות חמורות לפטריות להימנע ליטול תוספי תזונה מפטריות מרפא.
    • מומלץ להפסיק ליטול תוספי תזונה מפטריות מרפא כ- 5 ימים לפני או אחרי ניתוחים (שיטאקה, מיטאקה).
    • מטופלים שעברו השתלת איברים ונוטלים תרופה בשם Cyclosporine להימנע מנטילת תוספי תזונה מפטריות מרפא המכילים ראישי שכן הם מחזקים את מערכת החיסון נגד חומרים זרים.
    • מטופלים עם נטייה לדימום חמור כתוצאה מפעילות ניתוחית להימנע מנטילת תוספי תזונה מפטריות מרפא מסוג שיטאקה.
    • פטריות מרפא מגבירות ייצור ציטוקינים, בילדים בגילאים שנה עד 5 שנים יש לתת פטריות לזמנים קצובים על מנת למנוע גירוי יתר של מערכת החיסון.
    • בהיריון וההנקה ניתן ליטול פטריות מרפא בפיקוח מטפל או רופא.

    פרופסור סולומון ואסר – ראש המכון האבולוציה, אוניברסיטת חיפה.

    צור שרון, נטורופת – תרגום ועריכה, מנהל החטיבה המדעית מיקוליביה פטריות מרפא.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support