טיפים למחלות ילדים שכיחות

    1. דלקת אוזניים

    דלקת האוזניים נפוצות בקרב תינוקות, בין היתר מפני שמערכת הלימפה שלהם מגיבה חזק על גירויים, ותגובה כזו מעוררת תופעות של הצטברות נוזלים והפרשת נוזלים. בד"כ, דלקות אוזניים אצל תינוקות הן חלק מהתקררות כללית, המתבטאת ברגישות באזור הגרון והשקדים ובנזלת מן האף.

    את המערכות הללו אנחנו תופסים כנפרדות זו מזו, אולם החללים שלהן קשורים ביניהם גם קשר פיזי וגם קשר רפלקטורי. כלומר, כאב גרון יכול להיות מורגש באוזן, וגירוי דלקתי יכול להיות מועבר לאו דווקא פיזית. הכאבים באוזן נובעים מחסימה של דרכי הניקוז, וחסימה זו גורמת ללחץ בתוך האוזן התיכונה.

    אצל תינוקות רכים, שאין להם עדין אפשרות לקיים תקשורת מילולית, קשה לקבוע בדיוק אם יש דלקת באוזן או לא. הדלקת יכולה להופיע עם חום או בלי חום, עם כאב ובלי כאב. ואולם, כשהתינוק שולח ידו לעבר האוזן, אולי הוא מבקש לסמן לנו את מקום הכאב. גם בכי עשוי לגלות זאת, תינוק סובל מכאב אוזניים בוכה בקול רם וחד יותר מן הרגיל, ואפשר שהבכי שלו נגרם ע"י כאב. בכי כזה לא קל להרגיע באמצעים רגילים.

    הטיפולים הטבעיים בדלקת אוזניים הם יעילים מאוד והשפעתם מהירה. גם אם מחליטים על טיפול אנטיביוטי, אין לשלול בהכרח טיפולים טבעיים. אפשר בהחלט לשמוע אבחנה מפי רופא ילדים או רופא אוזניים, אך להשהות את הטיפול באנטיביוטיקה ליום או יומיים. את הזמן הזה אפשר לנצל לטיפול בשיטות טבעיות, ובד"כ חל שיפור משמעותי במצב התינוק. גם האם עשויה לצאת נשכרת מכך: אם יעלה בידה לרפא פעם אחת דלקת כזאת, היא תהיה יותר רגועה ובטוחה בעצמה ותחסוך לעצמה הרבה עגמת נפש.

    2. פחות דברי חלב

    אם הילד יונק, אין לשנות דבר מהרגלי היניקה שלו. חשוב רק לזכור שלא להשכיב את התינוק אפרקדן לגמרי בזמן ההנקה. תנוחה זו עלולה לגרום לחדירה של נוזלים לאוזן. אם התינוק ניזון בדברי חלב פרה, או אם מדובר בילד שמלאו לו שנתיים שלוש ויותר, רצוי להפסיק לו לזמן מה את דברי החלב ולהוציאם לחלוטין מן התפריט.

    אין פירוש הדבר שדברי חלב עצמם חשודים בגרימת הדלקת, אבל הם מגבירים את הליחות למיניהן וכדאי להיפרד מהם לתקופת מסוימת.

    3. כרוב לבן ותפוח אדמה

    נוסף על טפטוף הטיפות לאוזן מחממים את האוזן מבחוץ, כדי לנקז את הנוזלים שהצטברו בפנים. מרבים להמליץ על קומפרסים עם כרוב לבן מבושל, מבשלים כרוב לבן, שמים אותו בתוך מגבת כותנה, מקפלים ומניחים על האוזן מבחוץ. יש כאלה המעדיפים לעשות קומפרס של פשתן לא טחון ומבושל, עטוף במגבת כותנה. מניסיוני למדתי שתפוח האדמה הוותיק והטוב הוא הנוח ביותר לשימוש. מבשלים ומועכים לתוך מגבת כותנה לחה, שאותה מניחים על האוזן. רצוי שהחום יהיה מלווה ברטיבות – כך תגבר יעילותו.

    4. חום:

    מטלית ספוגה באלכוהול 70% או בחומץ תפוחים – לעטוף את הרגליים, או\ו אמבטיה פושרת למשך כחצי שעה.

    5. שלשולים:

    במצב של שלשולים מרובים, אחת הבעיות העיקריות היא איבוד נוזלים, לכן הדבר הטוב ביותר לעשות הוא ראשית לשתות הרבה מים. בנוסף, יש להרתיח קליפות של רימון, לחכות שהמים יתקררו ולשתות (את הקליפות אפשר לשמור בעונת הרימונים ולהקפיא).

    • שלשול מסוג קר – יהיה מזון לא מעוכל בצואה, ללא ריח, מימי – נחמם את הבטן, נמרח שמן זית עם שמן ציפורן או גי'נג'ר.
    • שלשול מסוג חם – יהיה צואה מסריחה מאוד, צבע ירוק או צהוב – נמרח ונעסה עם שמן +קמומיל + מנטה.

    6. עצירות:

    1. יובש וחום – נראה אצל התינוק, סימני חום, עור יבש, הזעה, עור אדום…
    2. תקיעות מזון – לאחר האכלה מוגזמת, נראה בטן נפוחה וקשה למגע, כאב ובכי.

    במצב זה הדבר הטוב ביותר לילד, יהיה שתייה מרובה.

    במצב זה יש מספר פעולות שיכולות להקל מאוד על התינוק:

    • עיסוי בטן עם שמן + שמן קמומיל, שומר, אניס… לעסות את הבטן עם כיוון השעון.
    • עיסוי כפות מרכז כפות הרגליים עם כיוון השעון.
    • לרסק עגבנייה ולתת כחצית כפית, עד שלוש פעמים ביום.
    • להכין תה טבעי ללא קופאין של קמומיל, אניס, שומר, לתת עד כפית, כשלוש פעמים ביום.
    • לשים בכוס שזיפים מיובשים ומים, להשרות למשך הלילה ולתת כפית, עד 3 פעמים ביום (האמה יכולה לאכול את השזיפים עצמם, במידה והיא מניקה).
    • תכשירים טבעיים בבתי מרקחת \ טבע – גליקול בייבי, גרייפוטר, סמיקול, ביביק.
    • ניתן לפני ההנקה למרוח מעט מתרכיז תה הקמומיל על הפטמות.

    7. הצטננות:

    לא סתם אימא תמיד אומרת – "יש רוח בחוץ, שים חולצה, שלא תתקרר". אז האמרה הזו באמת נכונה! הצטננות, ברוב המקרים מתחילה כתוצאה מרוח קרה. הרוח חודרת לגוף דרך העור (במיוחד העורף), ומכניסה לתוך הגוף קור.

    בשלב הראשון:

    כאשר ההצטננות עדיין בתחילת דרכה, נראה תופעות שונות של קור כמו – רתיעה מקור או רוח, אף נוזל, עור מכווץ, כאב מינימלי בגרון. בשלב זה הדבר הנכון לעשות הוא לחמם ולייזע את התינוק על מנת להוציא את הקור החוצה.

    מה עושים?

    עושים אמבטיה חמה עם שמן אקליפטוס וחתיכות גי'נג'ר בתוך האמבט. מכינים תה קינמון או ציפורן. מרתיחים מים עם גרגירי חרדל (צהובים), סופגים מטלית ועוטפים את הרגליים.

    בשלב השני:

    שלב מתקדם יותר. הקור כבר חדר פנימה לתוך הגוף, והגוף כמנגנון הגנה משוכלל יוצר חום על מנת להגן על הגוף. נראה תופעות שונות של חום כמו – חום מדיד, גרון אדום, מוגלתי וכואב, גוף כואב, חולשה בכל הגוף.

    מה עושים?

    קודם כל עושים בדיקה רפואית (משטח גרון), על מנת לראות האם יש חיידק – במידה וזה חיידקי ולא וויראלי – יש לקחת אנטיביוטיקה, כהמלצת הרופא. במידה וזה לא חיידקי – בשום אופן אין צורך באנטיביוטיקה!! בשלב זה צריך להוציא חום – עושים אמבטיה פושרת, מניחים מטלית קרה על המצח, עורף, וכפות הרגליים, ומורחים שמן זית + שמן מנטה על החזה.

    8. קוליק:

    תוצאה של מערכת עיכול חלשה. רצוי להחליף פורמולה, או לשנות את תזונת האם במידה והיא מניקה. רצוי להוריד מהתפריט – חלב, חיטה, קטניות, כרוב, מטוגן, אלכוהול, קופאין, אורז. מה עושים? עיסוי בשמן זית + שומר \ לבנדר \ קמומיל \ אניס. לעסות את הבטן תוך כדי כיפוף ברכיים של התינוק, עם כיוון השעון + עיסוי מרכז כפות הרגליים, עם כיוון השעון.

    9. כאב גרון כרוני:

    חוסר יכולת להביע כעס, מועקות וכאבים. במידה והילד יכול לגרגר, אז רצוי לגרגר מי מלח בתוספת של 3 טיפות שמן עץ התה ושמן לבנדר. ניתן בכל גיל להשתמש בספריי לגרון מפרופוליס ואכינצאה.

    10. נזלות כרוניות:

    עודף נתונים – יכולת הקליטה והעיכול ספוגים, עודף צעצועים, עודף תשומת לב ופינוק, חוסר גבולות. הרבה פעמים מתחילה נזלת כרונית כאשר הילד\ה מתחילים ללכת לגן – צריכים לקלוט ולעכל הרבה דברים חדשים מוקדם מידי בחייהם. להוריד מהתזונה מוצרי חלב, קמח לבן וסוכר.

    11. כאב אוזניים:

    רצון נפשי לסגור את האוזניים, צעקות וויכוחים של ההורים, צעקות בגן… הרבה פעמים נוצרים בגלל אנטיביוטיקה או תזונה לא טובה.

    מה עושים?

    טיפות של בצל או שום לתוך האוזן בעדינות – הרבה פעמים עושה את העבודה. ניתן להכין טיפות בבית: להשרות 2 שיני שום מעוכים בשמן זית למשך 10 ימים לסנן לבקבוקון להוסיף 15 טיפות לבנדר, 15 טיפות מנטה, 10 טיפות שמן עץ התה, 5 טיפות שמן קמומיל. לטפטף לאוזן מספר טיפות כל שעתיים, עד הקלה.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support