פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס – לא רק מחלות של העור

    פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס הן תופעות שכיחות מאוד בקליניקות של הרפואה הסינית. על פי ההערכה, יש למעלה מ-100.000 חולי פסוריאזיס בארץ ויותר מכך חולי אטופיק דרמטיטיס (במקרה של פסוריאזיס, רוב החולים הם אנשים מבוגרים ובמקרה של אטופיק דרמטיטיס, רוב החולים הם ילדים).

    למעשה, פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס מאובחנות ומטופלות כמחלות עור, אך לפי מחקרים ובדיקות שנעשו לאחרונה, נמצאו לחולי המחלות האלה, מחלות ותופעות פנימיות מקבילות כמו סכרת, לחץ דם ובעיות לב (למבוגרים), ובעיות התנהגות, בעיות שינה ומערכת עיכול (לילדים). במידה ויש קשר בין פסוריאזיס ואטופיק לבין מחלות אחרות, פנימיות, אם נדע לטפל בפסוריאזיס או אטופיק דרמטיטיס, נדע גם לטפל או למנוע אתהמחלות הפנימיות האחרות ולהיפך.

    עיקרון שחשוב לזכור:

    במאמר זה, הייתי רוצה להעלות למודעותכם עיקרון מאוד חשוב ברפואה הסינית ומאוד חשוב להבנה הוליסטית לבריאות האדם. על פי הרפואה הסינית והראייה ההוליסטית, נעשה תמיד קשר ישיר בין חוסר איזון פנימי של האיברים הפנימיים, לבין ביטוי של אותו חוסר איזון באיברים / אזורים חיצוניים (עור, שרירים, רקמות חיבור שונות, שיער). כלומר, במילים פשוטות, איברים פנימיים שמתפקדים בצורה לא יעילה או לא מאוזנת, גורמים לסבל, כאב, גרד חיצוני כתמרור עזרה לאדם החולה אשר אינו מסוגל להביט פנימה ולהבין את מקור הבעיה.

    מכיוון שהמקור לבעיה הוא חוסר איזון פנימי, אין טעם ואין פתרון של ממש לשתי המחלות במריחת משחות או שימוש של שמפו רפואי (טיפול חיצוני – יעזור אולי, רק לתופעה החיצונית ולזמן קצר בלבד). מניסיוני, כאשר נטפל בבעיה בהסתכלות מודרנית בלבד ("בוא נעלים את הפריחה וזהו"), אנו לא רק מתעלמים מהבעיה האמיתית, אנו גורמים נזקים פנימיים נוספים עי החדרת תרופות שונות לגוף, ובזמן זה, לא מקשיבים ופותרים את הבעיה האמיתית, זו מחמירה ויוצרת מחלות ותופעות פנימיות חמורות יותר בהמשך (לחץ דם, סכרת וכו…)

    בקצרה על אטופיק דרמטיטיס

    אטופיק דרמטיטיס היא למעשה מחלה אוטואימונית הגורמת לדלקתיות של העור. הכוונה למחלה אוטואימונית היא שיש כשל מסויים של מערכת החיסון וכתוצאה מכך הגוף תוקף את התאים של עצמו. ברוב המקרים המחלה מופיעה בילדות ומתאפיינת בתופעות מטרידות, אך אינן מסוכנות כגון גרד פריחה בעור ואדמומיות. יש המכנים את אטופיק דרמטיטיס בשם אסטמה של העור, זאת מכיוון שלעור יש תכונות דומות, באופן מסויים, לריאות וגם הוא בצורה זו או אחרת נושם, אך כמובן שהעור לא מפתח תופעות של קוצר נשימה.

    למעשה, הביטוי והשם אטופיק דרמטיטיס מתכוון לומר – דלקת של העור. במקרים של אטופיק דרמטיטיס ובמקרים של דלקת בעור, הרפואה תייעץ למרוח משחות אנטי דלקתיות או משחות על בסיס סטרואידים (קורטיזון). ברוב המקרים, המשחות לא יעילות וגם לא רצוי להשתמש בהן לאורך זמן.

    לרפואה הסינית במקרה של אטופיק דרמטיטיס, יש כלים רבים לטיפול. ראשית, ניתן להשתמש במשחה על בסיס צמחי מרפא על מנת להקל על הגירוד, במקום משחות מזיקות על בסיס קורטיזון. בנוסף נתרכז בטיפול בשיקום מערכת החיסון וריפוי הדלקת הפנימית או חוסר האיזון של האיברים הפנימיים וכך נרפא את הגוף מבפנים החוצה. טיפול זה נעשה עי דיקור סיני וצמחי מרפא.

    בקצרה על פסוריאזיס

    כפי שציינתי, למעלה מ 100 אלף ישראלים סובלים ממחלת הפסוריאזיס. המחלה מתאפיינת בהופעה של פריחה שונה יבשה או לחה, עם או בלי קשקשים לבנים, במשטחים שונים בגוף. המיקום השכיח ביותר הוא אזור מפרקי הידיים או מאחורי הברכיים, ולעיתים רבות מופיעה בראש, בין אצבעות הרגליים והידיים, בבית השחי ומסביב לאיבר המין.

    לרוב, פסוריאזיס מופיע בגיל 20 עד 30, אך ראיתי מקרים שפסוריאזיס הופיע בילדות וגם לתינוקות. גם פסוריאזיס מתבטא כסוג של דלקת על העור, אך אינו מגרד כמו אטופיק דרמטיטיס.

    בניגוד לאטופיק דרמטיטיס, במקרה של פסוריאזיס, 5 אחוזים מהאנשים שסובלים מפסוריאזיס, יסבלו גם מדלקת מפרקים. כלומר, הדלקת מעמיקה פנימה למפרקים ויוצרת כאבים, אדמומיות, נפיחות ואפילו לנכות או מוגבלות מלאה.

    הסיבה לפסוריאזיס אינה ידוע לרפואה והטיפול המומלץ במקרים של פסוריזיס, דומה בעקרונו לאטופיק דרמטיטיס, כלומר, טיפול חיצוני בלבד.

    גם במקרה של פסוריאזיס, לרפואה הסינית פתרונות יעילים המשלבים פתרונות לשימוש חיצוני ופנימי.

    עיקרון הדלקת הפנימית הסמויה והסכנה בהתעלמותה

    בשנים האחרונות, לאחר מבדקים ומחקרים שונים והתפתחות המחקר, ניתן למצוא בבדיקות מעבדה ספציפיות, את הדלקת הסמויה. הכוונה בדלקת סמויה היא שבעצם אין תופעות חיצוניות של דלקת, כמו דלקת אוזניים, עיניים, עור או מפרקים, אבל יש בעצם דלקת פנימית, סמויה שגורמת לתופעות ונזקים פנימיים שונים שלא בהכרח נראה אותם או נסבול מהם. דוגמה מצויינת היא הדוגמה של דלקת פנימית / סמויה בעורקים אשר גורמת, בלי שנרגיש לטרשת עורקים.

    התייחסות חיצונית או התעלמות מתמרורי הגוף, היא בדיוק כמו לראות פצצה מתקתקת בתוך הבית שלנו לפרק אותה באדישות ובלי לברר מי הכניס אותה לביתנו.

    ברפואה הסינית, הדלקת הסמויה כבר לא ממש סמויה ולא חדשה, מזה אלפי שנים. ברפואה הסינית אותה דלקת סמויה, נקראת חום פנימי. ניתן לאבחן את החום הפנימי וגם לטפל בו ולכן אפשר למנוע מחלות רבות שנגרמות כתוצאה ממנו וגם לטפל במחלות באופן יסודי כשהן מופיעות.

    מסקנות

    למרות שאין עדיין הוכחה מדעית להמצאות הדלקת הסמויה באטופיק דרמטיטיס ובפסוריאזיס, טענתי היא שאכן קיימת הדלקת הפנימית הזו, בשתי המחלות הללו ובמחלות רבות אחרות.

    מכיוון שברפואה הסינית יודעים לטפל היטב בדלקת הפנימית / סמויה, ניתן למנוע מחלות רבות ולטפל בהן ביעילות, תוך כדי התחשבות במערכות הפנימיות.

    לסיכום,

    כשצצה מחלה או תופעה כלשהיא בגופכם, עיצרו לרגע, חישבו מה יכולה להיות הסיבה להופעתה, אל תנסו להעלים אותה, נסו לטפל בגוף שלכם והוא כבר יעשה את העבודה בשבילכם.

    צריכים עזרה בהבנת הנקרא? לרפואה הסינית פתרונות יעילים אבחון, לטיפול ולמניעה במחלות הפסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס. במקביל לטיפול החיצוני במשחות צמחיות שונות, ניתן טיפול פנימי בעזרת דיקור סיני וצמחי מרפא. טיפול ברפואה סינית הוא טיפול שלם, המעניק לגופכם שקט בריאותי לזמן ארוך ולאיכות חיים משופרת.

    לבריאות

    זיו אלקלעי

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support