קוליטיס- דלקת המעי הגס

    COLITIS ULCEROSA - קוליטיס- דלקת המעי הגס

    קוליטיס כיבית, דלקת כיבית של המעי הגס היא מחלה בה רירית המעי הגס מודלקת או כיבית בחלק או בכל המעי הגס. בחלק גדול מהמקרים המחלה מתפתחת בגיל 15 עד 30. 

    להבדיל ממחלת קרוהן, המחלה אינה פוגעת במלוא עובי המעיים ומתרכזת תמיד במעי הגס ולא במעי הדק. הסיבה לקוליטיס כיבית אינה ידועה, אך תורשה ועודף פעילות של המעיים תורמים להתפתחות המחלה. 

    במהלך התקף, יסבול החולה משלשולים רבים ביום (לפעמים 30 פעם), המכילים ריר, דם ומוגלה, חום גבוה וכאבי בטן.

    במקרים בהם המחלה מוגבלת לחלחולת ולמעי הגס העקול, הצואה יכולה להיות נורמאלית, או קשה ויבשה, אך יהיה הפרשה גדולה של ריר בין עשיית הצרכים. במקרים קשים, החולה יסבול מתשישות, ירידה ברמת האלבומין בדם, התייבשות ואנמיה.

    סיבוכים אפשריים למחלה

    דימום (גורם לאנמיה של חוסר ברזל), קוליטיס רעילה (סיבוך של דלקת כיבית), סיכון גדול יותר לסרטן המעי הגס, טחורים ופיסטולות וחורים במעי.

    אבחון

    אבחנה נעשית ע"י בדיקות דם, בדיקת צואה וסימני המחלה. צילום רנטגן וקולונוסקופיה עשויים להצביע על חומרתה של המחלה ועל ממדיה.

    הטיפול

    הטיפול המקובל הוא הפחתת הדלקת, הפחתת התסמינים והשבת נוזלים וויטמינים ומינרלים אשר חסרים לגוף.

    הטיפול כולל דיאטה מתאימה, טיפול תרופתי להקלה על הדלקת (קורטיזון), שימוש בתרופות שונות להקלה על השלשולים ובמקרים חמורים במיוחד – ניתוח (מתרחש ברבע מהמקרים).

    הטיפול ברפואה הסינית

    התערבות הרפואה הסינית במקרים של קוליטיס היא חשובה ביותר. הטיפול נעשה בתקשורת תמידית עם הרופאים המטפלים. ע"י צמחי מרפא ודיקור ניתן להקל על השלשולים, להקל על הדלקת במעיים ולחזק את מערכת החיסון של המעיים והגוף כולו. תזונה היא חלק חשוב במקרים של קוליטיס ולכן נכתב תפריט אישי ומאוזן על פי התסמינים של המטופל, בדיקות דם והמלצות הרופאים. חשוב כהתחלה להימנע מגורמים מזיקים בתזונה כגון צבעי מאכל, משפרי טעם, סוכר, פחממות פשוטות, בשר בקר ושמן. במידה וישנו חוסר בברזל או בויטמינים ומינרלים אחרים, יומלצו תוספי תזונה שונים המותאמים למקרה הספציפי.

    בעזרת הטיפול המשלים של הרפואה הסינית, ניתן למנוע את ההתערבות הכירורגית (ניתוח), לצמצם את תקופת ההתקפים ולמנוע התקפים חוזרים.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support