על מחשבות ורגשות בדרך לבריאות של ילדכם

    מה אפשר ללמוד מהילדים?

    ילדים הם דוגמה טובה להרבה תהליכים טבעיים וחשובים שמתרחשים כל הזמן אצל בני האדם. משמעות הטיפול בילדים ברפואה סינית היא לא רק לעשות להם דיקור סיני או לרשום צמחי מרפא. כמטפל בילדים, כל הזמן אני משתדל להתבונן היטב וללמוד מהם מה נכון ומהו התהליך הטבעי של יצירת מחלה וריפוי המחלה.

    ילדים יודעים הכל עוד הרבה לפני שאנחנו ההורים מלמדים אותם. יש להם את כל ההבנות להישאר בריאים ושמחים ומטרתנו לתת להם את הכלים הנכונים ולאפשר להם לעשות את ההתפתחות והצמיחה באופן טבעי ועם הכי פחות התערבות.

     

    נשימה נכונה –

    אם נסתכל על ילד קטן ואפילו על תינוק, נבחין מיד שהנשימה שלו יחסית עמוקה, הבטן מתמלאת בזמן כניסת האוויר ולא נתקעת בחזה. הנשימה מתבצעת מהאף ולא מהפה.

    ככל שיעבור הזמן, החיים והאילוצים ילמדו אותו אחרת, עד כדי כך שיפסיק לעיתים (כמבוגר) לנשום מהאף ונשימתו תהפוך למאוד שטחית.

     

    כיפוף ושימוש נכון בגב –

    ילדים קטנים אף פעם לא מכופפים את הגב! אף פעם. הם תמיד יכופפו את הרגליים וישתמשו בהן בשביל להתכופף.

    רוב הפעמים, ילדים גם לא ישבו באופן טבעי בישיבה מזרחית, הם ישבו בישיבה בדואית או בישיבה על הברכיים.

    רק מאוחר יותר כשהם לומדים ומחקים את המבוגרים, הם לומדים לצערנו את הטעויות שיגרמו בעתיד לנזק.

     

    ביטוי רגשות –

    תינוקות וילדים קטנים ובריאים יודעים לבטא רגשות בדיוק כמו שהם יודעים לעשות פיפי וקקי. לא סתם אני משווה את העניין לצרכים. כאשר אנחנו עושים צרכים, אנחנו משחררים רעלים מהגוף, כך גם רגשות. ביטוי הרגשות שלנו משחרר מאיתנו את הפסולת מהגוף ומאפשר ניקוי ויכולת התחדשות.

    ילדים קטנים (טרם למדו אחרת מהמבוגרים), יודעים באופן טבעי לעבור מרגש לרגש בצורה ספונטית.

    עצובים – בוכים.

    כועסים – צועקים.

    מפחדים – רועדים.

    שמחים – צוחקים.

    החיים וההורים לפעמים מלמדים את הילדים לא להרגיש וגם לא לבטא רגשות.

    "גברים לא בוכים" או "אין ממה להעלב".

    "אל תפחד. מה יש לפחד? זה סך הכל…."

    "תפסיק לצרוח, בבית שלנו לא צועקים".

    ואז… ילדים לומדים לא לבכות ולא לכעוס ולא להרגיש.

     

    אכילה נכונה: "ילד טוב משאיר צלחת ריקה" –

    מגיל אפס, ילדים יודעים באופן טבעי את מנגנון הרעב והשובע. הם אוכלים כמויות קטנות מאוד, בתדירות גבוהה, משמיעים את קולם כשהם רעבים ומפסיקים לאכול כשהם מלאים.

    בנוסף, אם נותנים להם את הטעימות הראשונות בצורה הדרגתית וללא תוספות מחזקי טעם (מלח, ממתיק וכו), הם יודעים ורוצים לאכול את כל הטעמים (כולל מר).

     

    אכילה פיסית ורגשית –

    תינוקות וילדים קטנים לעולם לא יחוו אכילה רגשית. ילדים נולדים עם אינסטינקט הישרדותי של אכילה ושינה (בנוסף לעשיית צרכים). לעיתים רבות, אכילה רגשית מתחילה כאשר מגיל צעיר האמא מניקה ו"נותנת" ציצי גם לצרכים אחרים כמו הירדמות או הרגעה, חוץ רק להאכיל כשרעבים. בגיל מבוגר יותר, הורים "נופלים" להרגעת הילד ונחמה על ידי אוכל ובמיוחד חטיפים. במקרים כאלה מתחיל להשתבש אצל הילדים המנגנון הטבעי.

     

    הרגלי שינה –

    רק בתקופה הקצרה הראשונה לחיי הילדים, לוקח מעט זמן לתינוקות להתרגל לשעות היום והלילה וקיבתם מתרגלת לשמור מזון לאורך שעות יותר ארוכות. מדובר בדבר טבעי לחלוטין.

    לאחר שתקופה זו עוברת, באופן טבעי, תינוקות ישנים לילות שלמים וגם יודעים להרדים את עצמם.

    אפשר ללמוד מילדים את הדבר הנכון והטבעי שקשור לשעות שינה – כשמחשיך- ישנים וכשהאור עולה- מתעוררים. אם נסגל לעצמנו רק את הגישה הזו, הרבה מאוד מבעיותינו היו נפתרות כלא היו.

     

    כשהילד חולה-חזק את האמא"

    ברפואה הסינית, מערכות הגוף והאיברים הפנימיים תמיד קשורים בצורה זו או אחרת אחד לשני. כמעט אף פעם לא נאבחן רק איבר אחד שנמצא בחוסר איזון. תמיד נמצא קשר גם לאיברים אחרים שמושפעים ומשפיעים אחד מהשני.

    אחת מהתאוריות הבסיסיות של הרפואה הסינית היא מעגל ההזנה של חמשת התנועות/יסודות/אלמנטים.

    תנועה/אלמנט אחד מחזק את השני במעגל החיים וההזנה וכך לדוגמה – המים יזינו את העץ ולכן המים נחשבים האמא של העץ הבן.

    העץ יזין את האש ולכן העץ במקרה הזה יחשב כאמא של האש הבן.

    אפשר גם להבין את התאוריה הזו יותר לעומק ולכן גם איברים מסויימים יחשבו כ"מזינים" איברים אחרים ולדוגמה – הכליות שנמצאות באלמנט המים יזינו את הכבד שנמצא באלמנט העץ.

    יש גם "יחסים" אחרים בין האיברים, כאלה שעושים "בקרה" כשיש מקום לכך.

     

    קשר בין ילד והוריו

    מכיוון שאנחנו יכולים לפקס את התמונה ולהגדילה ולצמצמה כמה שאנחנו רוצים, אפשר גם להתייחס לאותה התאוריה במציאות ולהגיד שילדים בהחלט מושפעים מהקשר שלהם להורים וכאשר ההורים בעצמם יהיו מאוזנים וחזקים, הם יצליחו לחנך ולגדל ולראות את הילד בצורה הטובה ביותר והאידאלית לילד עצמו ולא לעצמם. כאשר אין איזון אצל אחד המחנכים או אין יישור קו בין ההורים, הילדים יושפעו מהעניין בדרך מאוד ברורה ומהירה.

     

    חרדות של אמא – פציעות וחרדת מימוש לבת

    לפעמים, מגיעים לקליניקה מקרים מאוד ברורים המקשרים בין חוסר איזון הורה לבין תגובה כמחלה לילד.

    לעיתים, העניין כל כך ברור לי שאני מבקש שלא לטפל בילד עצמו, רק להתרכז בהורה, בחיזוקו ואיזונו.

    במקרה של שירלי (בת 14 וחצי), היה צורך גם בחיזוק מועט של הילדה כמטופלת וגם באיזונה של האמא שלא תוכננה להיות מטופלת, אבל הבינה שזה הדבר הנכון.

    שירלי היא שחקנית טניס מוכשרת בקנה מידה ארצי ועולמי. התחילה לשחק בגיל מאוד צעיר וכל מאמן מקצועי שראה אותה מתחילת הדרך, אבחן מיד שהיא נחשבת לסופר טאלנט (כשרונית מאוד)

    שירלי הגיעה לטיפול בגלל פציעות חוזרות במקומות שונים בגוף שלטענתה לא איפשרו לה לפרוץ באמת ולהצליח מעבר לרמה הארצית.

    "לפני כל תחרות, אני חולה כמה ימים ולא מבינה למה. ולפני תחרויות חשובות או במהלך תחרות חשובה, כמעט תמיד משהו קורה לי"

    כבר כשהם הגיעו בפעם הראשונה, היה לי מאוד ברור שאמא של שירלי חרדה מאוד לשירלי ולבריאותה.

    האמא שאלה המון שאלות והרבה פעמים עצרה בשביל לשאול את שירלי האם הכל בסדר.

    בשיחה מעמיקה יותר, הבנתי שהאמא סובלת ומאובחנת כחרדתית ו o.c.d ושאכן היא מאוד מפחדת ומנסה לשמור על בריאותה של שירלי באופן קיצוני ומתקשה מאוד "לשחרר" אותה כדי לצמוח.

    חוסר הביטחון של האמא לפציעות של שירלי והפחדים הגדולים, עברו לשירלי מהימים הראשונים לחייה, אם זה בחרדות על תת תזונה וחרדות למחלות שונות וקושי לשחרר אותה לגן וכו…

    כבר במפגש הראשון היה ברור לי שחוץ מטיפול לשירלי, גם אמא של שירלי תצטרך לעבור שינוי וחיזוק ומתוך החיזוק שלה, שירלי בעצמה תתחזק.

    טיפלתי בשירלי כ 3 טיפולים בלבד על מנת קצת "למלא מצברים" ולחזק במקומות שהיה מעט חלשה בהם ובמקביל המלצתי לאמא לבוא גם לטיפולים במקביל למפגשים רגשיים מכל סוג שתבחר.

    מכיוון שטיפלתי באמא לתקופה ממושכת של כשנה, ראיתי וחוויתי דרך הסיפורים שלה וממש מעט דרך שירלי, את התהליך ששתיהן עברו ביחד. ככל שהאמא התחזקה ושיחררה יותר, שירלי התחזקה יותר ונפצעה פחות.

    השפעה ישירה ועבודה מדוייקת.

     

    לסיכום

    אנחנו ההורים חושבים שאנחנו כאן בעולם על מנת להסביר, ללמד ולחזק את הילדים. זה נכון, אבל יותר משמעותי בעיני הוא תהליך והבנה שדווקא יש לנו המון מה ואיך ללמוד מהילדים והם בשבילנו כאן כפוטנציאל לצמיחה ושינוי.

    ככל שעוברים השנים ואני יותר ויותר מטפל בילדים, אני מבין את זה ומנסה ליישם את העקרונות יותר לעזרתם של הילדים המטופלים וגם ההורים.

    דיקור סיני משפיע ויעיל גם למצבים פיסיים שונים כגון פציעות וגם למצבים רגשיים כגון חרדות ואפילו למחלות נפש עמוקות.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support