רשלנות רפואית בהריון

    נכתב ע"י lawtip.co.il

    תביעות רשלנות רפואית בהריון מהוות חלק משמעותי מכלל התביעות המוגשות בתחום משפטי זה במדינת ישראל. אי גילוי מומים כגון פיגור שכלי, תסמונת דאון, טיפול לקוי ביולדת, פענוח שגוי של בדיקות המעקב, בדיקת מי שפיר ובדיקות גנטיות שונות שגרמו לנזק, הן רק חלק מהעילות המצדיקות הגשה של תביעות אלה. בדיקות המעקב בזמן היריון נועדו על מנת לאתר מומים מהותיים ביילוד. מומים אלה באם יתגלו בזמן עשויים להוביל לכך שזוג יעדיף להפסיק את ההיריון. במקרה של רשלנות רפואית בהריון בעצם נלקחת מזוג ההורים זכות הבחירה באם להמשיך את ההיריון או להפסיקו. לעיתים, המשמעות היא הרסנית עבור הזוג שמוצא את עצמו לפתע במצב לא מתוכנן ולא רצוי. בהתייחס לילד נוצר מצב בו נולד ילד שסביר להניח שחייו יהיו רווים בסבל וקושי.

    אל לנו לקבוע האם הולדה של ילד בעל מום היא מצב רצוי או לא. שאלה זו היא שאלה קשה ופילוסופית המשתנה מאדם לאדם. אך זכותם של ההורים לתבוע פיצוי כספי בגין נזק.

    רשלנות רפואית בהריון עלולה להיווצר כאשר הצוות הרפואי עשה טעות באבחון או בפירוש האבחון של הבדיקות במהלך ההיריון. היא עלולה להיגרם גם באם הצוות לא המליץ על הבדיקות הגנטיות המתאימות. כאשר מדובר ביולדת המצויה בקבוצת סיכון, אם בשל גילה, או בשל הפלות קודמות או בעיות רפואיות מהם סבלה, על הצוות הרפואי להיות מודע לכך ולהמליץ על הבדיקות המתאימות. הפירוש והאבחון של הבדיקות שנועדו לקבוע לרוב מומים, הם קריטיים לטיפול ביולדת ובעובר ואף לעיתים, כאמור, להחלטת היולדת ובן זוגה האם להפסיק את ההיריון.

    תביעות רבות הן בשל אי גילוי תסמונת דאון, פיגור שכלי לרמותיו, ומחלות גנטיות.

    מאחר וההשלכות הן משמעותיות כל כך והנזק הוא גדול סכומי הפיצויים הנפסקים לתובעים באם הוכיחו רשלנות רפואית בהריון הם גבוהים מאוד ומגיעים לעיתים למיליונים, הסיבה לכך היא כיוון שבית המשפט רואה זאת בחומרה כה רבה בשל ההשפעה הרבה וההרסנית על חייהם של המשפחה התובעת.

    פיגור שכלי – פיגור שכלי מתאפיין ביכולת אינטלקטואלית נמוכה. ישנן רמות שונות בהתאם לרמת משכל. הקצוות הן פיגור שכלי עמוק המאפיין בעלי מנת משכל של בין 0-29 ועד פיגור קל המאפיין בעלי רמת משכל של כ- 70-79. התובעים בגין רשלנות רפואית בהריון יתבעו לרוב בשל אי הגילוי בזמן. בדיקות גנטיות ובדיקת מי שפיר יאתרו את הפיגור בזמן. אי מתן חיסון מסוים לאם, אי גילוי של מחלת אם בתחילת הריון, חוסר התייחסות להיסטוריה רפואית משפחתית, פענוח שגוי של הבדיקה לאיתור פיגור שכלי או אי הפנייה של אישה לבדיקה המתאימה עלולים לגרום לרשלנות ולנזק.

    תסמונת דאון – על פי הנתונים המפורסמים ברשת עלולה להתרחש אחת ל660 לידות. תוחלת חייהם של הסובלים מתסמונת דאון היא 49 שנים. הם סובלים מפיגור שכלי, איחור שפתי, חוסר עצמאות במהלך חייהם, ילדותיות. בדיקת מי שפיר עשויה לחשוף את הבעיה. גם כאן, אי הפנייה של אישה בקבוצת סיכון או ניתוח מוטעה של הבדיקה היא עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.

    כדי להוכיח רשלנות רפואית בהריון צריך להוכיח רשלנות – טיפול לקוי של הרופא, אף שלא היה מודע למעשיו לנסיבות מעשיו ולתוצאותיה ההרסניות. נדרשת גם הוכחת קשר סיבתי בין אותה רשלנות לתוצאה שלה, כך לדוגמא קשר בין אי גילוי תסמונת דאון לבין אי הפסקת ההיריון. ולאחר מכן יש צורך לאמוד את הנזקים.

    תקופת ההיריון הינה תקופה רגישה. אנו ממליצים שכדאי לערוך תרשומת ומעקב אחר כל בדיקה ופענוח הבדיקה, ובמקרה הצורך לפנות לייעוץ של עורך דין רשלנות רפואית.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support