שמן – תהליכים ואיכויות

    שמן טוב הוא שמן צמחי מכבישה קרה, שמן שמיוצר בתהליך טבעי ושומר את סגולותיו הטובות של המקור התזונתי ממנו יוצר.

    שמן זית – מופק ע"י בכבישה קרה של זיתים המכילים עד 40% שמן המתעכל בקלות.

    הכבישה הראשונה נקראת כתית והינה האיכותית ביותר. הצבע הירוק נובע מכלורופיל המצוי בציפת הפרי (כלורופיל נמצא מחקרית כחומר שעוזר לניקוי וחיזוק של הדם וכתומך בטיפול במחלות רבות). שמן זית עשיר במיוחד בחומצת שומן חד בלתי רוויה ובעל סגולות רפואיות כשל חומצה לינולאית ולינולנית שבאומגה 3 ו-6 בשמן דגים. שמן זית מוריד רמת כולסטרול ו-LDL, כולסטרול רע) מונע ומעכב הפרעות בתפקוד הלב, מוריד לחץ דם גבוה ומפחית סיכון לחלות בסרטן. גם שמן דגים שזוקק בהליך מיצוי וייבוש משמר ויטמינים וחומצות שומן ערכיות. שמנים אלו אינם גורמים לעלית כולסטרול, אינם מעמיסים שומן על הגוף, מתעכלים בקלות וחיוניים לשמירה על בריאותנו.

    תהליך העיבוד התעשייתי של שמנים מלמד על התוצאה: הפולים והגרעינים מכילים 20-50% שמן.

    שלבי ההכנה הם:

    1. מעיכה והשריית העיסה בכימיקל ממיס.
    2. הממיס רעיל ובכדי להיפטר ממנו מחממים את התמיסה.
    3. לאחר מכן מזככים ע"י ערבול במהירות גבוהה ובחום של 50 מעלות,(תהליך זה גורם להפרדת השמן מהמרכיבים החיוניים והבריאים אשר עוזרים לתפקודי הלב, מורידים כולסטרול ובונים רקמת מוח, לדוגמת הלציטין. הסיבה – הלציטין משחיר בטמפרטורות גבוהות ומפריע לשמן להיראות אטרקטיבי, צלול ובהיר).
    4. מכיוון שטעם השמן חומצי מערבבים אותו עם סודה קאוסטית, לנטרול הטעם.
    5. להבהרת השמן מערבבים עם חומר כימי אשר סופח צבע.
    6. מחממים שוב ומסננים את החומר והצבע.
    7. לנטרול הריח, מרתיחים שוב את השמן בטמפרטורה של 230 מעלות והריח הדוחה מתאדה.

    בתהליך הזיקוק התעשייתי, לא די שנטרלנו את השמן מרוב המרכיבים הבריאים שהיו בו מלכתחילה – אלא שבנינו מוצר תעשייתי מזיק הנצמד אל כלי הדם, יוצר מחלות לב ועורקים, המהוות גורם התמותה והתחלואה מס' 1 בעולם.

    הרפואה הסינית מדגישה את ערכם התזונתי החשוב של השמנים מכבישה קרה וממקמת אותם בשלב הראשון של פירמידת המזון המומלצת, יחד עם דגנים מלאים (אורז מלא, קינואה, שיפון, כוסמין, דוחן…). צריכת שמן חיונית לבריאות האדם ולתפקודו, השמן מהווה מקור לויטמינים E, A, D, K וקארוטין, הנמסים בו ובכך מתאפשרת קליטתם בגוף. השמנים משביחים את טעמו של המזון ושומרים על חום הגוף ועל האיברים הפנימיים מפני הלם. השמנים גורמים לגמישות העור ורקמות החיבור ותרומתם רבה לרענון הרקמות.

    במקביל – יש להגביל את כמות צריכת השמנים, מתוך הכרה בעובדה כי כמות רבה מידי של חומצות השומן הערכיות והויטמינים מזיקה לבריאות.

    מחקרים רבים הוכיחו כי שמן צמחי מכבישה קרה ושמן דגים, עשירים בחומצות שומן רב בלתי רוויות, מורידים את רמת הטריגליצרידים והשומנים בדם, מנקים את העורקים ממשקעים, עוזרים בהפרשת הכולסטרול ה"רע" מן הגוף, מאזנים את חילוף החומרים ותורמים להרגשת שובע ואנרגיה לגוף. במקרים רבים, חשיבותם רבה גם במניעת דלקות, מחלות סרטן ומחלות לב וכלי דם.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support