שיעול / ליחה / נזלת

    נזלת, ליחה ושיעול הן מילים הנשמעות המון פעמים כתלונה בקליניקה, במיוחד כשמגיעים ילדים לטיפול. לעיתים רבות, מבלבלים האנשים בין המושגים ואופן טיפולם. ניתן לטפל ולעזור בצורה מאוד יעילה ע"י הרפואה הסינית, בשלושת התופעות (ליחה, נזלת, שיעול) ובסיבה להופעתן.

    במאמר זה, אסביר את ההבדל בין נזלת וליחה ואת ההבדל בין ליחה ולחות על פי הרפואה הסינית ואת הקשר וההבדל בין נזלת, ליחה ושיעול.

    נזלת מהי?

    נזלת, מהמילה נוזל, זהו חומר נוזלי שנמצא באף ויכולים לראות אותו (בניגוד לליחה או לחות שיכולה להיות פנימית ובלתי נראית וחוץ ממצב של נזלת אחורית שבעצם עוברת מהאף ויורדת אחורה לכיוון לוע). זוהי בעצם הפרשה בצבע שקוף, לבן, צהוב או ירוק. במקרים של התקרות קלה או אלרגיה (קדחת השחת), תופיע לרוב נזלת לבנה או שקופה. במקרים של זיהום או התקררות שמלווה בחום או בזיהום חיידקי, נראה נזלת צהובה או ירוקה.

    למה יש נזלת?

    כאשר חודרים לאף גורמים חיצוניים כמו ווירוסים או חיידקים, נוצרת תגובה דלקתית ע"י מערכת החיסון, על מנת להלחם כנגד הפולשים. כתוצאה מהדלקת יכולה להיגרם פעילות של תאים חיסוניים אשר יוצרים נזלת.

    לעיתים, יכולה להיווצר נזלת, כתוצאה מדלקת אלרגית. כלומר, הפעם הפולשים/ הטריגרים ליצירת התגובה האלרגית יהיו אבק, פולן, עובש, שיער חתולים… במקרים כאלה, הנזלת יכולה להימשך ימים וגם חודשים ארוכים.

    סיבוכים כתוצאה מנזלת כוללים- חדירת נזלת לגרון וללוע וכתוצאה מכך שיעול וכאבי גרון, ריבוי נוזלים באוזניים וכתוצאה מכך ירידה בשמיעה ודלקת אוזניים, דלקת בסינוסים וכאבי ראש

    טיפול בנזלת ע"י רפואה סינית

    הטיפול בכל סוגי הנזלת ע"י רפואה סינית נמצא כיעיל מאוד ומונע סיבוכים. במקרים של נזלת מקומית כתוצאה מהתקררות או נזלת כתוצאה מחיידק, ניתן להשתמש בצמחי מרפא רבים כתרופה, במקביל לדיקור סיני. בנוסף ניתן להקל על הנזלת בצורה מקומית ע"י שמנים ארומטיים כגון שמן לבנדר או שמן מנטה וכמובן שתרופת הסבתא היעילה והפשוטה ביותר היא שטיפת האף בעזרת תמיסת מי מלח או פשוט כפית מלח בתוך כוס.

    במקרים של סינוסיטיס, ניתן גם כן להקל ולטפל ביעילות עם השילוב המנצח של דיקור סיני וצמחי מרפא.

    במקרה של נזלת אחורית או נזלת אלרגית, אפשר גם כן להקל ולטפל, אבל ההתרכזות במקרים אלה תהיה בחיזוק מערכת החיסון ושיקומה.

    מהי ליחה / לחות?

    מאז שקיימת הרפואה הסינית בארץ, נכנס מושג חדש מהמטפלים למטופלים – ליחה. עם כניסת המילה ליחה, נוספו ביטויים ומשפטים שונים כמו – יש לי הרבה ליחה, התינוק מפוצץ בנזלת וליחה וכמובן בננה , בוטנים ומוצרי חלב יוצרים ליחה. בחלק גדול מהמקרים, אין קשר בין המילה ליחה ומשמעותה הרפואית. המילה ליחה תפסה מקום כוללני משהו, בסלנג הישראלי (לי באופן אישי העניין מזכיר את הסלנג העכשווי למילה "לשים" ולמילה "בא לי" שתפסו את מקומם של מילים רבות בלקסיקון העברי, במקום המילים המקוריות – להניח, ללבוש, לנעול או כמו מתחשק לי, אני אוהב, אני מעוניין).

    לחות לפי רפואה סינית

    נוזלים כבדים, הגורמים לתחושת כובד בגוף. נטייתם להיתקע ולגרום לכאב או הרגשת מלאות. למעשה, ימי הקיץ הלחים יכולים בהחלט להמחיש את תחושת הלחות בגוף, ובהחלט כאשר נגור בסביבת מגורים לחה יותר, כמו ת"א או אזור המרכז, נרגיש ונסבול יותר מהלחות והנטייה לצבור לחות בגופנו תעלה.

    לחות ברפואה סינית מתחלקת ללחות קרה או לחות חמה. כאשר ההפרשה היא צהובה או ירוקה בתוספת של חום מדיד או סימפטומים נוספים של חום (אודם, גרד…), האבחון יהיה של לחות חמה. כאשר ההפרשה היא לבנה או שקופה, האבחון יהיה של לחות קרה.

    דוגמאות לתופעות של לחות:

    כאשר אדם יסבול מכאב ראש וכבדות בראש או ערפול באזור המצח, חכם סיני יאבחן – לחות במערכת העיכול, עם סיכוי גדול שיש קשר לטחול או הקיבה. כשאישה תתלונן על הפרשות מהנרתיק או קנדידה – חכם סיני יאבחן לחות באברי המין עם סיכוי גדול לחוסר איזון של הכבד.

    ליחה לפי הרפואה הסינית:

    ההגדרה של ליחה, דומה מאוד להגדרה של לחות, אך ליחה היא למעשה תופעה פנימית יותר וכרונית יותר. ברוב המקרים של ליחה חמה או ליחה קרה, התופעות התבטאו באופן פנימי ולא חיצוני.

    דוגמאות לתופעות של ליחה:

    כאשר אדם יסבול מעודף כולסטרול או שומנים בדם, יאבחן חכם סיני – ליחה חמה, עם סיכוי גדול לחוסר איזון של הכבד. כאשר אשה תתלונן על מיומה ברחם (שרירן), יאבחן חכם סיני ליחה, שוב עם חוסר איזון של הכבד וגם של הטחול. גם במקרה של סינוסיטיס (דלקת של הסינוסים), יאבחן חכם סיני – ליחה חמה עם קשר לכבד, כיס מרה ואולי קיבה ויכול להיות שלאבחנה תתווסף המילה רעילות, אשר משמעותה לפי הרפואה סינית דלקת חמורה יותר.

    מהו שיעול?

    יש משפט סיני עתיק שאומר – " כשיש שיעול – יש ליחה / לחות". הכוונה הפשוטה במשפט זה היא ששיעול הוא למעשה מנגנון הגנה של הגוף, שמנסה להיפתר מעודפים של נוזלים, ליחה, גופים זרים מהריאות, עשן או כל חלקיק אחר שחודר לריאות ולוושט.

    תופעת שיעול אקוטית:

    לרוב כתוצאה מזיהום חיידקי או וויראלי, הגורם לדלקת במערכת הנשימה העליונה (וושט, גרון), או התחתונה (ריאות, סרעפת). במקרים אלה יואבחנו מחלות כגון דלקת בגרון, דלקת ריאות, ברונכיטיס או שעלת.

    תופעת שיעול כרונית

    ישנן תופעות כרוניות אשר גורמות לשיעול. התופעות יכולות להימשך ממספר ימים ועד שנים.

    כדוגמה לשיעול כרוני היא תופעה של אלרגיה שעלולה לגרום לדלקתיות של מספר ריריות בגוף. במידה וריריות מערכת הנשימה מודלקות, נזהה תופעות כגון נזלת מרובה, רגישות בגרון ולאחר מכן גם נזלת אחורית. תופעות אלא יגרמו בין השאר גם לשיעול.

    בנוסף, שאיפה של חומרים מסוכנים, עשן או עישון עלולים לגרום נזק לריריות הריאה והוושט ולשיעול טורדני וכרוני.

    שיעול ממושך יכול להיות מלווה או לגרום לגירוי יתר של הריריות ולהצטברות עודפת של נוזלים. במידה והנוזלים יהיו מרובים וכבדים ובעלי מרקם דומה לזה של שלג או השיעול ישמע רטוב, יאבחן חכם סיני – שיעול עם רקע של לחות. במידה ולאדם יהיה קשה מאוד להוציא את הנוזלים, השיעול יהיה ממושך, טורדני ויבש, יאבחן חכם סיני – שיעול עם רקע של ליחה.

    טיפול בליחה, נזלת ושיעול ע"י רפואה סינית

    אחלק את הטיפול ל 2, טיפול בעזרת דיקור סיני וטיפול בעזרת צמחי מרפא ותזונה.

    • טיפול ע"י דיקור סיני – ניתן לטפל בדיקור סיני בתופעת הנזלת, שיעול וליחה. אבחון ובחירת נקודות הדיקור נעשה ע"י אבחנת דופק. במידה ומדובר על נזלת או ליחה על רקע של התקררויות חוזרות או אלרגיה, דיקור יכול לחזק את מערכת החיסון. במידה ומדובר בשיעול כתוצאה מחולשה או פגיעה באיברים פנימיים (ריאות, וושט, סרעפת), דיקור יכול לשקם את האיברים הפנימיים. בנוסף דיקור מייבש לחות/ ליחה ונזלת באופן מקומי ביעילות רבה.
    • טיפול ע"י תזונה או צמחי מרפא – תזונה וצמחי מרפא ניתנים על פי אבחנה. אבחנה נקבעת ע"י דופק, לשון ותלונות המטופל.

    דוגמה לטיפול בצמחי מרפא ותזונה

    במידה ונרצה לטפל בשיעול לח וקר, נשתמש בצמחי מרפא חמים ומייבשים, במקביל לצמחים לחיזוק מערכת העיכול. במקביל, נבחר תזונה נייטראלית או מעט מחממת ובעיקר מזינה ומחזקת את מערכת העיכול ומשפיעה בנוסף גם על הריאות.

    במידה ונרצה לטפל בכולסטרול ונאבחן ליחה חמה, נשתמש בטיפול בצמחי מרפא מניעים, מאזני כבד, מקררים ומזינים וכמובן תזונה קלה, מניעה ומקררת.

    אחזור למשפט – "בננות גורמות לליחה" – במידה ויגיע לטיפול ילד שסובל מלחות קרה , שיעול לח ונזלת לבנה או שקופה, ההמלצה תהיה בין השאר, להימנע ממזונות לחים ומקררים (בננה, חלב ובוטנים).

    לסיכום

    ברוב הגדול של מקרי הנזלת, ליחה או שיעול ניתן לעזור ע"י הרפואה הסינית ולהקל כמעט באופן מיידי על התופעות. ברוב המקרים של נזלת כתוצאה מהתקררות, הדבר הנכון לעשות הוא מנוחה קלה והמתנה של מספר ימים, עם סבלנות (במיוחד לגברים שבינינו).

    במקרים שבהם ההתקררות נשארת למעלה משבוע, או חוזרת לעיתים תכופות, או במקרים של סינוסיטיס ואלרגיה, אני ממליץ לעשות חושבים, להבין ולאזן את מערכת החיסון. במקרים של ליחה לחות, אני ממליץ בחום להגיע לטיפולים ולאמץ שגרת חיים מאוזנת בדרך לבריאות.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support