כריך בריא שילדים אוהבים

    בדרך כלל, שאנחנו שומעים את המילה כריך טעים לילדים, התמונות הראשונות שעולות לנו לראש הן פיתה עם חומוס או שוקולד או גבינה, או פסטרמה, או לחם פרוס עם אותם המרכיבים וגם כמובן הממרח שוקולד הקלאסי. העניין הוא שהכריכים האלה שילדים כמובן מאוד אוהבים, הם כריכים מאוד לא בריאים, עשירים בקלוריות ובפחמימות (סוכרים), וכמובן שלא מכילים את המרכיבים התזונתיים שילדים צריכים על מנת לגדול ולהתחזק ולשמור על המערכות הפנימיות במצב תקין.

    כשילד ניזון מריבוי פחמימות וקלוריות, ריבוי חלבונים מהחי ומעט ויטמינים ומינרלים, הוא גדל עם חוסר במקביל לעודפים שמקשים על המערכת, במיוחד הכליות, הכבד ומערכת העיכול (שלא תמיד נראה בשנים הראשונות).

    למה חשוב להקפיד על תזונה בריאה מגיל צעיר?

    המערכות הפנימיות בגופנו נבנות, מתחזקות ומתבשלות בשנים הראשונות לחיינו. בתקופה זו, התינוקות והילדים צריכים מינימום של תזונה, עם מקסימום של איכות, זו הסיבה שחלב אם הוא המזון המושלם לתינוקות – מינימום כמות ומקסימום איכות, קל לעיכול ומזין בצורה מושלמת.

    במידה ויסודות הבניה של הבית לא איכותיים, הבית יהיה פחות עמיד לתקופת זמן ארוכה. כך גם אצל בני האדם, רק שאצלנו נתחיל לראות את החסרים בכל מיני סימנים ותופעות ומחלות ילדים כגון – חולשה של מערכת החיסון והתקררויות מרובות, דלקות גרון חוזרות, עייפות, כאבי ראשדלקות אוזניים חוזרות, כאבי גדילה (בעיקר ברגליים), בעיות בראיה, חוסר יכולות להתרכז בשיעורים בבית הספר, היפר אקטיביות, בעיות התנהגות שונות, עצירות, כאבי בטן וכו וכו….

    אז למה דווקא להתרכז בכריך בריא?

    למה דווקא להשקיע בכריך? כי כריך זה חלק בלתי נפרד מהמנטליות שלנו, זה מהיר, זה טעים ואפשר לאכול אותו גם בבוקר וגם בארוחת עשר וגם לארוחת ערב, אפשר לקחת אותו לטיולים או סתם לתפוס כריך של אחרי הצהריים.

    אז איך מכינים כריך בריא?

    ראשית הלחם – בבקשה תחסכו מעצמכם את החיטה. לא חיטה לבנה ולא חיטה מלאה, פשוט לא חיטה (למה לא חיטה). אפשר ורצוי להחליף את הלחם ללחם כוסמין מלא או שיפון או לחם אורז או חומוס.

    תוספת חשובה – ירקות – תמיד להשתדל להוסיף ירקות לכריך. חסה, כרוב, עלי בייבי, סלק, פלפל, מלפפון, עגבנייה, בזיליקום, תרד….

     

    דיברנו על מינימום קלוריות ומקסימום איכות, התשובה היא ירקות. קחו לדוגמה:

    תרד – עשיר בסידן, ויטמין k, מגנזיום, חומצה פולית, ויטמין c, ברזל ועוד ויטמינים ומינרלים רבים, סיבים ונוגדי חמצון רבים אחרים. לפי הרפואה הסינית התרד יכול לעזור בחיזוק הדם של הכבד ובקירור ויכול לעזור במצבים של פריחות ואטופיק דרמטיטיס, אנמיה, דימום מועט או חוסר דימום ווסתי וכו…

    עלי סלק, מנגולד – מכילים ויטמינים ומינרלים רבים ובמיוחד ויטמין a , c, k ומינרלים כגון ברזל, סידן ומגנזיום. דומים ביכולתם הרפואית לתרד.

    בזיליקום – ריחן – גם הם עלים עשירים מאוד בויטמינים ומינרלים שונים, עוזרים לתפקוד מערכת העיכול והכבד. קצת יותר קלילים באופיים ולכן יטפלו פחות במערכות פנימיות ויותר בחלקים חיצוניים כמו העור והעיניים.

    הממרחים – אז ככה- קוט'ג, גבינה, פסטרמה, שוקולד – out – מיותר לחלוטין ולא מזין בכלל!

    אז מה in? חומוס וטחינה שמכינים בבית עם טחינה משומשום מלא (שם גר באושר ובעושר הסידן), ממרח פסטו מבזיליקום, ממרח זיתים ושמן זית, ממרח שמן זית וזעתר, ממרח עדשים או שעועית (מכינים בדיוק כמו חומוס). אם בכל זאת רוצים מתוק אז אפשר להסתפק ואפילו ליהנות מממרח של שקדים עם סילאן או ממרח של אגוזי לוז ודבש (יוצא דומה לשוקולד נוטלה), או ממרח של אגוזי מלך ותמרים.

    ולקינוח המאמר – סופר "כריך" אביבי ובריא שילדים מחסלים

    עונת האביב זו עונה של התחדשות ופריחה, זו עונת התנועה של איבר הכבד ולכן חשוב לכבדו ולהעניק לו את שהוא צריך. ומה הוא צריך הכבד הזה שלנו? חומר, דם ותנועה בעיקר 

    אז את ה"כריך" הזה המציאה אליה (בתי בת ה – 3 וחצי). הוא דורש הכנה, עבודה ומאמץ, אבל העבודה מאוד מהנה ומחנכת ומרגילה את הילדים לאהוב את מה שהן אוכלים וליהנות מהאוכל ולהעריכו – וזה חשוב מאוד.

    לצורך העניין, נצטרך מספר עציצים ננביט ונגדל בתוכן – תרד, בזיליקום ועלי בייבי סלק (כמובן שניתן לקנות את העלים הירוקים אבל מאבדים את הטריות ואת הכיף שבלגדל את האוכל). עושים 3 שכבות אחת על השנייה, הראשונה סלק, השנייה תרד והשלישית בזיליקום (צעיר) ועליהן ישב לו בנחת תות עץ. עוטפים את תות העץ בשלושת השכבות וזוללים בהנאה מרובה. החיסרון היחידי הוא שזה נגמר מהר מאוד ושוב צריך לשתול ולהנביט 

     

    אז קיבלתם את הכריך המושלם- עושר של ויטמינים, מינרלים, כמות קטנה, איכות רבה, גם מחזק ומעשיר דם וגם עוזר לכבד בתנועה תקינה של הדם בגוף.

    לבריאות ובתאבון!

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support