דלקת אוזניים והטיפול ברפואה סינית

    על פי הרפואה הסינית, דלקת אוזניים נגרמת לרוב על ידי פלישה של גורמים פתוגניים חיצוניים כמו "רוח", "לחות" או "חום" על בסיס חולשה או חוסר איזון כזה או אחר במערכת ההגנה- מערכת החיסון. גורמים אלה יכולים לחסום את זרימת הצ'י (אנרגיה) והדם באוזן, מה שמוביל לדלקת, כאב ותסמינים נוספים אחרים.

    כלים לטיפול בדלקות אוזניים לפי הרפואה הסינית:

    כדי להקל ולמנוע דלקות אוזניים חוזרות, מטפלים ברפואה סינית עשויים להמליץ על הטיפולים הבאים:

    דיקור: דיקור סיני כולל החדרת מחטים עדינות לנקודות ספציפיות בגוף כדי להמריץ את זרימת הצ'י והדם, להפחית דלקות וכאבים ולחזק את המערכת החיסונית של הגוף.

    טיפול בצמחי מרפא סינים: רפואת צמחי מרפא סינית יכולה לעזור לנקות חום, להפיג לחות ולחזק את הצ'י והדם כדי לתמוך בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף. צמחי המרפא יכולים מצד אחד לשקם את האוזניים הרגישות ומצד שני גם לחזק את מערכת החיסון. צמחי מרפא בשימוש נפוץ לדלקות אוזניים כוללים פרח חרצית, פרי פורסיתיה ושורש אנג'ליקה.

    Radix Scutellariae  בעל תכונות אנטיבקטריאליות ואנטי-ויראליות, והוא יכול להיות יעיל בטיפול בדלקות וזיהומים באוזן.

     

    Radix Gentianae: בעל תכונות אנטי דלקתיות ואנטי מיקרוביאליות ויכול לסייע בהפחתת נפיחות וכאב הקשורים לדלקות אוזניים.

     

    Radix Isatidis   בעל תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות והוא יכול להיות יעיל בטיפול בדלקות אוזניים הנגרמות על ידי וירוסים או חיידקים.

    צמחי מרפא מערביים:

    שום (Allium sativum): בעל תכונות אנטי-מיקרוביאליות והוא יכול להיות יעיל בטיפול בדלקות אוזניים הנגרמות על ידי חיידקים.

    אכינצאה (Echinacea purpurea): בעלת תכונות מחזקות מערכת החיסון והיא יכולה לעזור לגוף להילחם בזיהומים, כולל דלקות אוזניים.

    קלנדולה (Calendula officinalis): בעלת תכונות אנטי דלקתיות ויכולה לסייע בהפחתת כאב ודלקת הקשורים לדלקות אוזניים.

    טיפול בכוסות רוח: טיפול בכוסות רוח כולל עיסוי כוסות זכוכית או פלסטיק על העור, יצירת ואקום המסייע להמרצת זרימת הדם ולהפחתת דלקות וכאבים.

    מוקסה: מוקסה כרוכה בשריפה של צמח לענה מיובש ליד נקודות דיקור ספציפיות כדי לחמם ולעורר את זרימת הצ'י והדם במצבים של חולשה וקור.

    מניעת דלקות באוזניים:

    כדי למנוע דלקות אוזניים, מטפלים ברפואה סינית עשויים להמליץ על הדברים הבאים:

    הגנה על האוזניים מפני רוח וקור: חבישת כובע או צעיף יכולה לעזור לשמור על חום האוזניים ולהגן עליהן מפני פגעי מזג האוויר.

    אכילת תזונה בריאה: תזונה מאוזנת עם הרבה פירות וירקות טריים יכולה לסייע בחיזוק המערכת החיסונית ובמניעת זיהומים. כמובן שהתזונה צריכה להיות מותאמת לעונות השנה ולמצבו האישי של המטופל.

    שמירה על היגיינה טובה: שמירה על האוזניים נקיות ויבשות יכולה לסייע במניעת צמיחה של חיידקים ופטריות שעלולים לגרום לזיהומים. אין סיבה לנקות את פנים האוזן בצורה יומיומית.

     

    טיפולים של הרפואה המערבית לדלקות אוזניים עשויים לכלול אנטיביוטיקה (במצב של דלקת חיידקית), משככי כאבים, ובמקרים חמורים, ניקוז כירורגי. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רפואי כדי לקבוע את מהלך הטיפול הטוב ביותר למצב הספציפי.

    הטיפול המערבי המקובל בדלקות אוזניים תלוי בגורם לזיהום. אם הזיהום הוא חיידקי, ניתן לרשום אנטיביוטיקה כדי לטפל בזיהום. אם הזיהום הוא ויראלי, הטיפול עשוי להתמקד בטיפול תסמינים, כגון כאב וחום, עד שהזיהום יתפוגג מעצמו. משככי כאבים, כגון אצטמינופן או איבופרופן, עשויים להיות מומלצים לטיפול בכאב ולהורדת חום. במקרים חמורים, ייתכן שהרופא יצטרך לנקז את הנוזל מהאוזן התיכונה כדי להקל על הלחץ ולקדם ריפוי.

     

    ישנם מספר מחקרים על שימוש בצמחי מרפא או דיקור סיני לטיפול בדלקת אוזניים ילדים ומבוגרים. עם זאת, תוצאות המחקרים הללו אינן חד משמעיות, ויש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את יעילותם של טיפולים אלו.

     

    טיפול בילדים בדלקות אוזניים

    לפי הרפואה הסינית, ילדים רגישים יותר לדלקות אוזניים מכיוון שמערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת, ותעלות האוזן שלהם קצרות ואופקיות יותר, מה שמקל על חיידקים לנוע במעלה צינור האוסטכיאן ולהדביק את האוזן התיכונה. בנוסף, ילדים נוטים יותר לסבול מאלרגיות או זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, מה שעלול להגביר את הסיכון לדלקות אוזניים. ילדים גם נוטים יותר לדלקות אוזניים מכיוון שהצינורות האוסטכיים שלהם קצרים ואופקים יותר, ומערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת. בנוסף, חשיפה לעישון פסיבי, טיפול במעונות יום והאכלה מבקבוק יכולים להגביר את הסיכון לדלקות אוזניים בילדים.

     

    הטיפול בדלקות אוזניים באמצעות דיקור סיני דומה לילדים ולמבוגרים, אך ישנם כמה הבדלים. ככלל, מחטי הדיקור המשמשות לילדים הן דקות וקצרות יותר מאלו המשמשות למבוגרים, וזמן הטיפול בדרך כלל קצר יותר. בנוסף, טיפול בדיקור סיני לילדים עשוי לכלול שימוש באקופרסורה או טכניקות לא פולשניות כדי למנוע אי נוחות או פחד אצל הילד. טיפולי צמחי מרפא עשויים לשמש גם בשילוב עם דיקור סיני לטיפול בדלקות אוזניים אצל ילדים ומבוגרים כאחד. עם זאת, חשוב להתייעץ עם מטפל מורשה אשר מתמחה בטיפול בילדים או איש מקצוע רפואי לפני השימוש בטיפולים אלו.

     

    זיו אלקלעי – רפואה סינית

    מטפל בילדים ומבוגרים 

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support