הטיפול בריפלוקס/ צרבות

    ריפלוקס קיבה, הידוע גם בשם מחלת ריפלוקס וושטי (GERD), מתרחש כאשר חומצת הקיבה זורמת חזרה לוושט. הסימפטומים של ריפלוקס קיבה יכולים להשתנות מאדם לאדם אך כוללים בדרך כלל:

    צרבת: תחושת צריבה בחזה או בגרון.

    רגורגיטציה: טעם חמוץ או מר בפה, מלווה לעתים קרובות בתחושת הנוזל החוזר לתוך הגרון או הפה.

    דיספאגיה: קושי בבליעה או תחושה של מזון שנתקע בגרון.

    כאב בחזה: אי נוחות בחזה או כאב שעלול לחקות התקף לב.

    שיעול כרוני: שיעול מתמשך, המחמיר לעתים קרובות בלילה.

    צרידות או כאב גרון: גירוי או דלקת בגרון או במיתרי הקול.

    טעם חומצי בפה: טעם חמוץ או חומצי, במיוחד לאחר ארוחות או בשכיבה.

    דלקת גרון: דלקת של תיבת הקול, וכתוצאה מכך קול צרוד ולעיתים אף דלקת אוזניים וסינוסים.

    הטיפול המודרני ברפלוקס

    טיפול רפואי בריפלוקס קיבה כולל בדרך כלל שילוב של שינויים באורח החיים, תרופות, ובמקרים מסוימים, התערבויות כירורגיות. להלן כמה גישות נפוצות:

    שינויים באורח החיים: הרופאים עשויים להמליץ על שמירה של משקל תקין, הימנעות ממזונות טריגר (למשל, מזון שומני ומתובל, קפאין, אלכוהול), אכילת ארוחות קטנות יותר, הימנעות משכיבה או שינה מיד לאחר האוכל, והרמת ראש  בשכיבה במיטה.

    תרופות שכיחות לשימוש הרפואה:

    סותרי חומצה: סותרי חומצה ללא מרשם יכולים לספק הקלה זמנית על ידי נטרול חומצת הקיבה.

    אנטגוניסטים לקולטן H2 (חוסמי H2): תרופות אלו מפחיתות את ייצור החומצה בקיבה. דוגמאות כוללות רניטידין, פמוטידין וסימטידין.

    מעכבי משאבת פרוטון (PPIs): תרופות אלו חוסמות ייצור חומצה בקיבה ומספקות הקלה לאורך זמן. דוגמאות כוללות אומפרזול, לנסופרזול ו-Esomeprazole.

    פרוקינטיקה: תרופות אלו עוזרות לשפר את תנועת הקיבה ולחזק את הסוגר התחתון של הוושט. דוגמאות כוללות metoclopramide ודומפרידון.

     

    התערבויות כירורגיות: 

    במקרים בהם שינויים באורח החיים והתרופות אינם יעילים, או אם מתעוררים סיבוכים, ניתן לשקול אפשרויות ניתוחיות. ההליך הכירורגי הנפוץ ביותר הוא פונדופליקציה לפרוסקופית, הכוללת עטיפה של החלק העליון של הקיבה סביב סוגר הוושט התחתון כדי חיזוקו, על מנת למנוע ריפלוקס חומצי.

    טיפול ברפלוקס וצרבות על ידי הרפואה הסינית

    ברפואה הסינית, ריפלוקס קיבה וצרבת נתפסים לרוב כחוסר איזון במערכת העיכול. האיברים שלרוב מאובחנים כלא מאוזנים הם הכבד, הקיבה, הטחול ולעיתים גם הכליות ברקע. הגישה לטיפול במצבים אלו כרוכה בהחזרת הרמוניה ואיזון בתוך הגוף. הרפואה הסינית יכולה בהצלחה מרובה להקל על התסמינים הקשוחים של הריפלוקס והצרבות, אבל גם יודעת היטב לטפל בשורש הבעיה ובזאת להביא לא רק להקלה אלה גם לריפוי אמיתי.

     להלן מספר שיטות נפוצות המשמשות ברפואה סינית לטיפול בצרבות ובריפלוקס:

     

    רפואת צמחים: תרופות צמחיות סיניות נרשמות לעתים קרובות כדי לעזור להקל על הסימפטומים ולטפל בגורמים הבסיסיים של ריפלוקס קיבה:

     

    Bao He Wan: נוסחה זו משמשת בדרך כלל כדי לקדם עיכול ולהקל על סטגנציה של מזון, אשר יכול לתרום לרפלוקס.

    Ban Xia Hou Po Tang: נוסחה זו משמשת לעתים קרובות כאשר ריפלוקס מלווה בהצטברות ליחה וגודש בחזה.

    Xiang Sha Liu Jun Zi Tang: נוסחה זו מסייעת בחיזוק הטחול והקיבה, מקדמת עיכול טוב יותר והפחתת תסמיני ריפלוקס.

    חשוב להתייעץ עם מטפל מוסמך ברפואה סינית או הרבליסטים סינים, על מנת ליצוא אבחנה מסודרת ולרשום את המרשם המדוייק. 

    דיקור סיני: ניתן להשתמש בדיקור כדי לטפל בריפלוקס קיבה על ידי מיקוד לנקודות דיקור ספציפיות המסייעות בוויסות העיכול והפחתת התסמינים. כמה נקודות דיקור נפוצות לטיפול בריפלוקס כוללות:

     

    Ren 12 (Zhongwan): ממוקמת על קו האמצע של הבטן, נקודה זו עוזרת לווסת את תפקוד הקיבה ולהקל על תסמיני ריפלוקס חומצי.

    קיבה 36 (Zusanli): ממוקמת מתחת לברך, נקודה זו מחזקת את מערכת העיכול ומקדמת עיכול תקין.

    התאמות אורח חיים ותזונה: 

    בנוסף לצמחי מרפא סיניים ודיקור, ביצוע שינויים מסוימים באורח החיים ובתזונה יכול להיות מועיל. הנה כמה תרופות ביתיות שיכולות לעזור להקל על ריפלוקס וצרבת:

     

    הימנעות ממזונות טריגר: מזון מתובל, שומני וחומצי עלול להחמיר את הריפלוקס. רצוי לזהות ולהימנע ממזונות המעוררים את הסימפטומים שלך.

    אכילת ארוחות קטנות יותר ותכופות יותר: צריכת מנות קטנות יותר יכולה לעזור להפחית את הלחץ על הקיבה ולמזער אפיזודות ריפלוקס.

    תרגול אכילה מודעת: אכילה איטית ולעיסת מזון ביסודיות מסייעת לעיכול ויכולה להפחית את הסבירות לריפלוקס.

    הפחתת מתח: מתח יכול להחמיר את תסמיני העיכול. עיסוק בטכניקות הרפיה כגון נשימה עמוקה, מדיטציה או טאי צ'י יכולים לעזור בהורדת רמות הלחץ.

    חשוב לציין שטיפול הרפואה הסינית הוא אינדיבידואלי, והיעילות של צמחי מרפא ספציפיים או נקודות דיקור עשויות להשתנות בהתאם לאדם. התייעצות עם מטפל מוסמך ברפואה סינית יספק תוכנית טיפול מותאמת שתיתן מענה למצב הספציפי.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support