בית-ספר של החיים בימי קורונה – למה לא לפחד מהפסקת הלימודים

    "יש יתרונות לבילוי ממושך עם 3 ילדים בבית. הנה, אני לדוגמה כבר לא מפחדת מהמוות"

    זאת רק אחת הבדיחות שרצה ברשת בשבועות האחרונים. אחד הדברים היפים שנולדו עד כה ממגפת הקורונה זה הכמות האינסופית של סרטונים מצחיקים ובדיחות. הומור שומר עלינו בריאים ומסייע לנו בהתמודדות. אם אנחנו מצליחים גם לצחוק בימים אלו, ילדינו ילמדו לצחוק גם במצבים קשים ומאתגרים.
     
    הקורונה טרפה את כל הקלפים. כל המוכר לנו כמעט, השתנה באבחה אחת. בין היתר היא הוציאה את ילדינו לחופש פסח (או חופש גדול??…) מוקדם – הלימודים הופסקו עד הודעה חדשה, ואנחנו מוצאים את עצמנו כעת עם ילדינו בבית. חלקנו אולי מוטרדים מהחומר הלימודי שהם מפספסים. בפוסט זה אטען שבשעה שהם מפספסים תכנים לימודיים מסוימים, יש להם פוטנציאל להרוויח "תכנים לימודיים" אחרים, לא פחות ואולי אף יותר חשובים, בבחינת "בית-ספר של החיים".
     
    למעו הסר ספק, איני מתכוונת לייפות את המצב. אני לרגע לא אומרת שזה קל לנו או לילדינו ששגרת הלימודים בפרט ושגרת החיים בכלל הופרו. זה קשה במיוחד אם המצב החדש הכניס אותנו לדאגות כלכליות, או הציף מתחים ישנים או חדשים בין בני-הבית. זה קשה במיוחד בשעה שאנחנו חרדים מפני הלא נודע.
     
    אבל, לפעמים זה הפוך על הפוך: אם ממילא נגזר עלינו להתמודד עם המצב, האפשרות לצקת לתוכו משמעות חדשה, עשויה להקל על ההתמודדות בכל הגזרות. אם נציב לעצמנו מטרות, ולו צנועות, בקצה הדרך, זה עשוי להקל עלינו לצלוח אותה.
     
    ואם כבר בהצבת מטרות עסקינן – אז פה נאמר: ב ר כ ו ת . עם הרבה חמלה עצמית. (על כך ארחיב בפוסט הבא). חמלה היא אחת ה"מידות הטובות" כפי שנמצאו במחקר שהוביל פרופ' מרטין סליגמן, שנחשב אבי ה"פסיכולוגיה החיובית". בשעה שהפסיכולוגיה הקלאסית עסוקה לעיתים בפתולוגיה ובחולשות, סליגמן ושותפיו ביקשו לחקור את מושג ה"אופי הטוב". לצורך כך הם סקרו כתבים בני אלפי שנים של מסורות דתיות ופילוסופיות שונות, ומצאו 24 מידות טובות, שניתן לחלק לשש תכונות על. מעבר על הרשימה של המידות הטובות בתמונה המצורפת, יגלה שרבות מהן עשויות לבוא לידי ביטוי במעשים יומיומיים, אם רק נשכיל להתבונן. בימים אלו, בהם אנחנו נמצאים עם ילדינו בבית, נוכל "ללמד" אותם מידות אלו ע"י כך שיראו אותנו מביאים אותן לידי ביטוי במעשינו, וע"י כך שנזהה אותן במעשי ילדינו, ונחזק אותם על כך.
     
    דוגמה למידות טובות בימי קורונה (מוזמנים להעלות עוד רעיונות איך שאר המידות יכולות להיות רלוונטיות בימים אלו)

    אומץ וגבורה

    מגפת הקורונה וחוסר הוודאות שנלווה אליה באופן טבעי מעוררים חרדה. גיבור אינו מי שאינו מפחד. גיבור הוא מי שמרגיש פחד, וממשיך יחד איתו – מתגבר עליו. או כמו המשפט האהוב עליי מסדרת הספרים הנפלאה "גיבורים אמיתיים" של ד"ר טל בן-שחר ושירלי יובל-יאיר: "אמיץ הוא מי שמתאמץ, להמשיך למרות הפחד, להמשיך איתו ביחד".

    ילדינו רואים את האופן בו אנו מתמודדים עם החרדה המתעוררת בנו, ולומדים מכך. כך, למשל, הם ילמדו שחרדה זה רגש טבעי, שניתן לשאת וניתן לווסת, אם יראו אותנו מודאגים מחד, אך לא מתמוטטים מאידך. הם ילמדו שכדאי לשתף ולשוחח על רגשות, אם ישמעו אותנו, הוריהם, משוחחים ביננו לבין עצמנו או עם חברים, על הדאגה שלנו ועל שאר הרגשות שהמצב מעורר בנו (כמובן שיש לשקול, בהתאם לגיל הילד, לאילו שיחות ומידע כדאי לחשוף אותו, ומה כדאי לחסוך ממנו).

    התמדה

    ניתן לבחור פרויקט מסוים, כגון סידור ונקיון הארונות או החדר ולהתמיד בו ביחד.

    הכרת תודה

     מחד מגפת הקורונה מביאה עמה הרבה קושי – פחדים, דאגות כלכליות, צפיפות בבית שעלולה לעורר מתחים בין בני הבית, בידוד שעלול להפוך לבדידות. מאידך, רבים מוצאים במצב החדש שנכפה עלינו גם דברים טובים: כדור הארץ שמתחיל להשתקם מעט מהנזקים האקולוגיים שאנו מעוללים לו, האפשרות לזמן משפחתי, לקריאת ספרים, להאטת הקצב המטורף שאנחנו רגילים לחיות בו. הכרת תודה היא גורם מרכזי ביותר המשפיע על תחושת האושר והרווחה שלנו. ניתן להתאמן ולאמן את ילדינו בשימת זרקור על ה"יש" בחיינו.

    תקווה

    האם ילדינו רואים אותנו מיואשים מהמצב? או מחזיקים תקווה שגם זה יעבור?

    עבודת צוות

    ימים אלו הם הזדמנות מעולה לחלוקת תפקידים מחודשת בבית. אל תהססו לתת לילדיכם מטלות, ולבצע יחד איתם מטלות. הם ילמדו מכך הרבה על עבודת צוות ושיתוף פעולה.

    טוב לב ונדיבות

    בימים אלה, אנחנו מוצאים עצמנו בסירה אחת של דאגות ושל צרות. מרגש לראות כמה יוזמות של נתינה ושל נדיבות מתעוררות. מידה של טוב לב ונדיבות, כמו שאר המידות הטובות, אינה באה לידי ביטוי רק במעשים גרנדיוזיים. היא באה לידי ביטוי במעשים יומיומיים, פשוטים. למשל, להרים טלפון לסבתא ולשאול מה שלומה. לשלוח אוכל לשכנה שנמצאת בבידוד.

    אהבה

     כמה הזדמנויות יש לנו לבלות זמן רב כ"כ עם יקירי לבנו? אז נכון, לפעמים זה מרגיש יותר מדי, לפעמים נדמה שאפשר להשתגע. ובכל זאת – לא לשכוח גם לאהוב. ולהכיר תודה על כך שהם כאן, איתנו.

    לסיכום, ימים אלו הם ימים לא פשוטים, אך גם מביאים עמם הזדמנויות. בין היתר, הם הזדמנות ללמד את ילדינו למידה שלא יקבלו בשום בית-ספר, ולמידה שבעיניי אינה פחות, ואף יותר, חשובה מזו שהם מקבלים בבית הספר. כעת כשילדינו נמצאים איתנו ב"בית הספר של החיים", יש לנו הזדמנות ללמד אותם דברים יקרי ערך על החיים בכלל ועל התמודדות עם מצבים קשים בפרט.

    שירה אינגבר-כהן, פסיכולוגית קלינית

    קישור לעמוד הפייסבוק: https://www.facebook.com/Shira.Ingber.Cohen/

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support