שפעת – אפשר להירגע

    בימים האחרונים, הוצפתי בשאלות מחברים ומטופלים רבים בנושא השפעת והחיסון לשפעת. יש חולים, יש מתים, יש כתבה מפחידה בעיתון, יש בהלה ואיומים. פחד מונע מאיתנו לחשוב ולפעול בצורה הגיונית ולכן החלטתי לכתוב במסודר עובדות על נושא השפעת בכלל וחיסון השפעת בפרט. ידע זה כוח, אז בואו נלמד ונשתדל לזכור גם לשנים הבאות. קחו אוויר, תקראו ומקווה שתחליטו את ההחלטה הנכונה בשבילכם.

    קצת על שפעת

    שפעת היא שם של קבוצת וירוסים שונים. יש למעלה מ-200 סוגים של אותו הווירוס. היא מחולקת בדר"כ לתת קבוצות, לדוגמה קבוצה מסוג a וקבוצה b.

    שפעת "החזירים" למשל נכנסת לתוך קבוצה a וסימונה (A/california/7/2009(H1N1.

    המילה שפעת נכנסה מאוד חזק ללקסיקון הישראלי (קצת דומה למילה "מיגרנה" שמדביקים על כל כאב ראש ללא אבחנה). כל הזמן אנחנו שומעים אנשים שאומרים " אני חולה, יש לי שפעת ונשארתי בבית". אז זהו שלא. שפעת היא מחלה שבהחלט קיימת אבל היא ממש לא נפוצה.

    חשוב לזכור את הנתון הבא – רק 4% מאוכלוסיה בארץ יחלו בשפעת במשך השנה כולה (רוב מקרי התחלואה בחורף אבל לא רק). חברים – רק 4% בלבד! ואם אתם בריאים בדר"כ אז הסיכוי שאתם תחלו בשפעת הוא עוד יותר נמוך. למעשה, מחלות רבות אחרות, וירוסים וחיידקים אחרים, הרבה יותר נפוצים וכבר החורף הזה רבים מהילדים ומהמבוגרים חולים וסובלים ממחלות אחרות שלהן אין חיסון (עדיין).

    תסמיני שפעת

    אז איך נדע שזו שפעת?

    רוב הסיכויים שאם יש לכם שפעת, אתם באופן כללי תסבלו הרבה יותר מכל התקררות.

    כשיש שפעת, אז יש חום מאוד גבוה. אין שפעת בלי חום גבוה! חום גבוה זה חום של 39 מעלות ומעלה שלא יורד ויכול להימשך שבוע עד 10 ימים.

    בנוסף, רוב הסיכויים שהמחלה תגרום לכאבי גוף קשים, כאבי ראש קשים, כאב גרון ותחושה סמרטותית לחלוטין. 

    ברוב המקרים, כשיש שפעת, לא ניתן לתפקד נורמאלי, לקחת אקמול וללכת לעבודה. שפעת זו מחלה שמרגישים אותה באמת (לא רק גברים :).

    אה, אני מקווה שזה ברור – אין תרופה לשפעת ושום אנטיביוטיקה לא נדרשת ולא עוזרת (מלבד אם יש סיבוכים). כאן אנחנו מסתמכים על הגוף שלנו והצבא שלנו – מערכת החיסון.

    החיסון לשפעת

    לפני שאני מתייחס לחיסון השפעת, הייתי רוצה לציין שאני באופן כללי לא מהמתנגדים הקיצוניים לחיסונים ככלל ולא לחיסון השפעת בפרט. 

    מה שכן, אני חופר, אני מברר, אני בודק, ידע זה כוח ויש הרבה דברים שלא ממהרים לספר לנו ואנחנו צריכים להתאמץ כדי לגלות אותם. אז כאן אני אשתף בידע שלי ואחסוך לכם שעות ואולי ימים או חודשים של מאמץ.

    אחרי שאני לומד את הנושא, אני משתדל לראות את הדברים בצורה פשוטה והגיונית. אז כבר יש יכולת החלטה, שמאלה ימינה למעלה למטה, לא משנה, החלטתי ואני שלם עם החלטתי (גם אז אני נשאר פתוח לשינויים, כי אנחנו בני אדם וכל הזמן דברים משתנים ומתחדשים).

    אז הנה לפניכם נתונים מעודכנים על חיסון השפעת –

    ההמלצה של משרד הבריאות היא לחסן תינוקות, קשישים, אנשים עם מחלות רקע חיסוניות ונשים בהריון. הם כביכול הקבוצות החשופות יותר למחלה. זה נכון! הקבוצות האלה חשופות יותר למחלה, אבל האם החיסון עבור הקבוצות האלה אכן יעיל? אמממ לא בטוח בכלל!

    מה זה בעצם חיסון?

    לקחתם וירוס או חיידק מת או מוחלש (במקרה של שפעת, מדובר על וירוס מת בזריקה או מוחלש בטיפות או תרסיס), הזרקת לשריר ומשם למערכת הדם (ללא סינון ובקרה של מערכות ההגנה הטבעיות) הדם ואז מתחילה מערכת החיסון (בשאיפה) ליצור נוגדנים כנגד הוירוס. האם נוצרו נוגדנים? האם החיסון באמת מחסן? לא בטוח. איך יודעים? בתכלס, לא יודעים. אבל אפשר לעשות בדיקת דם פשוטה ולגלות האם יש יצירה של נוגדנים או לא. נורא פשוט אבל לא עושים את זה. למה?

    אני משער שיש שלוש סיבות עיקריות –

    1. אין דרישה כי אנשים לא יודעים שזה אפשרי ולוקחים את החיסון כמובן מאליו.
    2. הבדיקה עולה הרבה כסף לקופות.
    3. אולי יש כאלה שלא רוצים שנדע שהחיסון לא יעיל.

    אז זהו, ככל שמערכת החיסון יותר חלשה או לא מפותחת מספיק, יעילות ההתחסנות יורדת פלאים. וזה הוכח! דווקא בקבוצות הסיכון, הוכח שיעילות החיסון נמוכה מאוד. אם יעילות החיסון למבוגר בריא היא 9 % לילדים, קשישים והריוניות וכמובן לחולים במחלות רקע – היעילות עוד יותר נמוכה ומגיעה כמעט לאפס.

    דוגמה חיה ובועטת מהשטח שתמחיש את יעילות החיסונים באופן כללי

    לקליניקה, הגיעה הריונית בשבוע 25. תלונתה העיקרית עייפות. בזמן ההריון, עושים בדיקת דם שגרתית לנוגדני אדמת. כלומר, במידה ויש נוגדני אדמת, האישה מחוסנת ובמידה ולא אז האישה לא מחוסנת וממליצים לה להתחסן על מנת למנוע הדבקות אדמת בהריון (עלול להיות מסוכן). נמצא שאין נוגדנים בבדיקה ולכן חיסנו אותה. לאחר כשבועיים, בדקנו שוב נוגדנים וראו פלא – שוב אין נוגדנים. מה עושים? מחסנים שוב. חיסנו וגם בפעם השנייה לא נוצרו נוגדנים. מה עושים? מחסנים בפעם השלישית. חיסנו. נחשו מה? גם בפעם השלישית לא נוצרו נוגדנים. החברה הפעם התייאשו.

    זו דוגמה מצויינת שממחישה היטב ובעזרתה ניתן להבין שהחיסון לא באמת מחסן ולא באמת יעיל.

    כמובן שההוכחה הכי טובה ליעילות החיסונים, היא העובדה שהרוב הגדול של חולי השפעת ונפגעי השפעת, קיבלו חיסון לשפעת.

    על פי סקירה של 81 מחקרים, אשר בדקו יותר מ- 200,444 ילדים, נמצא שהחיסון לילדים בגילאים 6 חודשים ועד 20 חודשים לא היה יעיל יותר מזריקת סרק (פלסבו) שאינה מכילה את החיסון.

    לילדים מעל גיל שנתיים, מתן החיסון נמצא יעיל במניעת תסמיני שפעת רק ב-%33 מהמקרים.

    החיסון לשפעת נמצא לא יעיל במניעת שפעת אצל מבוגרים. בסקירת מחקרים עם 66.444 אלף איש, נמצא שחיסון של מבוגרים בריאים הפחית את ההידבקות בשפעת ב-%6 והפחית את מספר ימי ההחסרה ממקום העבודה בפחות מיום אחד החיסון לא שינה את מספר האנשים אשר ביקרו בביה"ח ולא את מספרם של אלו שהיה להם צורך לקחת חופשת מחלה מהעבודה.

    לגבי קשישים – בסקירה במשך 5 עונות ו 60 מחקרים בבתי אבות שונים, נמצא שהחיסון איננו משמעותי במניעת המחלה. לקשישים, החיים בקהילה החיסון לא נמצא יעיל באופן משמעותי במניעת שפעת, הצטננות דמוית שפעת, או במניעת דלקת ריאות. 

    החיסון לשפעת נמצא גם כלא יעיל לילדים עם אסטמה. במחקר שנערך על 544 ילדים החולים באסתמה, אשר מחציתם חוסנו בחיסון לשפעת והחצי השני לא קיבלו את החיסון, נעשתה השוואה בין שתי הקבוצות הנ"ל בהתייחס לתדירות ביקורים אצל רופא, ביקורים במרפאות חירום ואשפוז בשל אסתמה בביה"ח.

    מסקנות: המחקר לא מצא שהחיסון נגד שפעת מונע התקפי אסתמה בילדים. 

    ממסקנות מחקר נוסף: החיסון המומת נגד השפעת אינו מונע אשפוזים הקשורים לשפעת בילדים, במיוחד אלה הסובלים מאסתמה … למעשה, ילדים שקיבלו את החיסון נגד השפעת היו פי שלוש יותר בסיכון לאשפוז בהשוואה לילדים שלא קיבלו את החיסון.

    חשוב להבין גם את העיקרון של החיסון והשפעת. יש יותר מ-200 וירוסים שגורמים לשפעת ומחלות דמויי שפעת והחיסון יכול להגן רק מפני הזנים שכלולים בו. גם אם היה חיסון מושלם עבור כל זני השפעת אז הם מהווים בערך 10% מכלל הווירוסים. בקלות אפשר להבין מזה שיעילות החיסון עוד יותר מוגבלת.

    אחוז מתחסנים נמוך במיוחד:

    רוב האנשים בכלל לא מודעים לכל מה שנאמר עד כה, הם קשובים להמלצת הרופא או משרד הבריאות או מושפעים מתקשורת מפחידה ומאיימת.

    אז חשוב לזכור עוד נתון שלא ממהרים להפיצו – אנשים במדינה שלנו כבר הבינו שאין טעם בחיסון ולכן עד עכשיו, זו הייתה השנה עם כמות המתחסנים הקטנה ביותר. אבל עזבו לרגע את האוכלוסייה הרגילה, הרופאים עצמם מודעים לחוסר יעילות החיסון. עובדה!

    בבתי החולים, חוסנו בממוצע רק 40% מהצוותים הרפואיים. בבתי חולים מסויימים חוסנו רק 14% ואפילו 11%. מדובר על סקר שנערך רק בבתי החולים. לגבי רופאים שאינם עובדים בבתי החולים, לא נעשתה בדיקה ולכן הגיוני שרופאים שפוטנציאל החשיפה שלהם לשפעת קטן יותר בוודאי נמנעו מלהתחסן באופן פרטי.

    עם זה אי אפשר להתווכח.

    בטיחות החיסון:

    מעבר ליעילות החיסון, לפני הוצאת תרופה או חיסון לשוק, חלה חובת הוכחת הבטיחות על היצרנים.

    ממחקרים שנעשו על ידי ועדות מקצועיות, החיסון לשפעת לא הוכח כבטוח! ולמרות זאת אנחנו נשלחים להתחסן בו בשאיפה שלא יגרם נזק.

    אז אתם בטח אומרים – מה כבר הנזק? או הנזק מהחיסון לא הוכח.

    נכון, לא הוכח שהחיסון גורם לנזק, אבל גם אף אחד לא באמת בדק וניסה להוכיח.

    מה שכן, כבר מקרים רבים ולא במקרה, קרו. נזקים נגרמו ואפילו מוות כתוצאה מהחיסון בארץ ובעולם.

    יכול להיות שלא הווירוס עצמו שגרם לנזקים, אולי מדובר בחומרים נוספים שנמצאים בחיסון ואולי מדובר על השילוב בין עומס חיסוני ורגישות לאחד ממרכיבי החיסון.

    מה נמצא בחיסון?

    Fluarix is prepared using whole virus cultivated in embryonated hens' eggs. The virus is concentrated and purified by clarification, adsorption and centrifugation. The purified whole virus is then treated with the detergent sodium deoxycholate and again centrifuged, and the resulting antigen suspension is inactivated with formaldehyde.

    Each 0.5 ml vaccine dose contains 15 μg haemagglutinin of each of the recommended strains. The vaccine preparation also contains alpha tocopheryl acid succinate, sodium deoxycholate, sodium chloride, magnesium chloride, potassium chloride, potassium phosphate monobasic, sodium phosphate dibasic dodecahydrate, sucrose, polysorbate 80, octoxinol 10, formaldehyde and gentamicin sulfate in water for injections.

    נגיף השפעת גדל על מצע חלבון ביצה של עופות, והחיסון מכיל שאריות מחלבון זה. 

    תימרוסל – נגזרת של כספית (מתכת מסוכנת שאסור שתהיה בגוף האדם. הוחלט בארץ בתקופה האחרונה להסיר את המרכיב למזלנו, למרות שבארה"ב עדיין הוא בשימוש. אבל מה לגבי אותם מסכנים שחוסנו בשנים קודמות עם הכספית?)

    פוליסורבט – חומר הידוע כרעיל למערכת העצבים.

    פורמלדהיד – חומר משמר הידוע כמסרטן.

    טריטון X088 – חומר מסרטן.

    As03 – מוכח שגורם לגידול בהופעת מקרי נרקולפסיה בקרב ילדים באירופה. מטרתו להעצים את יעילות החיסון בהגברת התגובה החיסונית.

    האם באמת יש מקרים של נזק מהחיסון או מוות כתוצאה מהחיסון?

    חד משמעית – כן.

    בארץ, היו מספר מקרים של מוות מספר ימים לאחר החיסון לשפעת. בארה"ב ואירופה, מאות מקרים.

    בארץ, יש דיווחים רבים של נזקים חמורים לאחר חיסון לשפעת. מילד שהכבד שלו חדל מלעבוד יום לאחר החיסון ועד ילדים רבים שפיתחו מחלות ותגובות רבות מיד לאחר החיסון. תגובות כמו פירכוסים קשים, מחלות אוטואימוניות, אפילפסיה וגם תגובות חיסוניות קלות כמו פריחה, דלקות אוזניים חוזרות, שקד שלישי מוגדל, אסטמה, אי שליטה על סוגרים וחולשה חיסונית כללית, שיתוק ועוד…

    כפי שאמרתי, החיסון לא נמצא מחקרית כבטוח אבל גם לא מציאותית.

    אה, רק עוד שיקול אחד אחרון לרשימת השיקולים, מכיוון שבכל זאת אני מטפל ברפואה סינית

    בעזרת הרפואה הסינית ושמירה על אורך חיים בריא, ניתן למנוע מעצמנו לחלות בשפעת או בכל מחלה אחרת.

    אפשר ומומלץ להגיע לטיפול ולעבור אבחון. בעזרת האבחון, ניתן יהיה לכוון לטיפול מדוייק יותר של צמחי מרפא ותזונה.

    צמחי המרפא נמצאו יעילים מחקרית למניעת מחלות, חיזוק ואיזון מערכת החיסון וכמובן שגם נמצאו יעילים לטיפול בשפעת. במידה ותהיה לכם פורמולה של צמחי מרפא בבית ותתחילו להשתמש בה ישירות עם הופעת הסימנים הראשונים של המחלה, סיכויים גדולים מאוד שתצליחו לעבור את המחלה בחצי זמן ועם הרבה פחות סבל.

    בנוסף, יש את תוספי המזון שמומלצים לשיפור תפקודה של מערכת החיסון ולמניעת מחלות. בראש הרשימה:

    • ויטמין d.
    • פרוביוטיקה.
    • ויטמין c.

    תזונה

    ניתן להיכנס ולקרוא יותר במאמר על תזונה מתאימה לחורף.

    אורח חיים

    חשוב לשמור על מספר כללים בסיסיים שיכולים למנוע מאיתנו לחלות בחורף הקרוב:

    • חשוב שהארוחה העיקרית תהיה בבוקר, ארוחת צהרים חמה וארוחת ערב קלה מאוד לא יאוחר מהשעה 2000. בין לבין חשוב לצרוך פירות.
    • השתדלו לישון לא יאוחר מ 2300 בלילה.
    • השתדלו לעשות פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע לפחות. עדיף בבוקר ותעדיפו פעילות גופנית שאתם מאוד אוהבים ולא יוצאים ממנה מותשים מידי.
    • בנוסף- תשירו, תרקדו ותצחקו כמה שיותר (סטרס מזיק לבריאות).
    • ואחרון חביבון – אל תפספסו (אבל גם אל תגזימו) פעילות מינית מהנה.

    אז מה היה לנו כאן?

    נעשה כל אחד שיקול עם עצמו.

    האם החיסון יעיל?

    האם הוא בטוח?

    מה הסיכון בהתחסנותו?

    מה הסיכוי שאני או משפחתי נחלה בשפעת?

    מה הסיכוי ששפעת תסתבך אצלי?

    לא יודע מה אתכם – אני כבר החלטתי.

    מצטער, אבל הפעם אוותר 🙂

    יאללה, שנהיה כולנו בריאים.

    חורף בריא ומהנה לכולם!

    רשימת מקורות

    https://youtu.be/ur4tawbO4GQ

    http://www.cochrane.org/CD001269/ARI_vaccines-to-prevent-influenza-in-healthy-adults

    http://vaccineimpact.com/2015/flu-shot-remains-most-dangerous-vaccine-based-on-injuries-and-deaths-compensated-by-government/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22032844

    http://archinte.jamanetwork.com/mobile/article.aspx?articleid=486407

    http://www.cbsnews.com/videos/flu-shots-and-the-elderly/

    http://globalnews.ca/news/1804162/canadian-study-finds-flu-shot-could-increase-risk-of-getting-sick/

    http://www.health.gov.il/Subjects/vaccines/flu/Pages/default.aspx

    לא להתייחס לכתוב בעמוד הראשי. למצוא מצד שמאל את הניטור השבועי

    http://www.bmj.com/content/340/bmj.c2912.full

    http://www.couriermail.com.au/news/toddler-who-was-given-an-adult-flu-shot-is-left-severely-brain-damaged-and-unable-to-walk-or-talk/story-fnii5s41-1226756398505

    http://m.ynet.co.il/Articles/4590167

    http://wonder.cdc.gov/vaers.html

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20614424

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3903544/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2798408/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2878199/

    http://m.cid.oxfordjournals.org/content/51/9/1017.long

    http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371%2Fjournal.pmed.1000258

    http://m.cid.oxfordjournals.org/content/51/12/1380.full

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4007111/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693492/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2994788/

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21067788

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22340253

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20166073

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23450529

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18425863

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004876.pub3/abstract

    http://archinte.jamanetwork.com/mobile/article.aspx?articleid=486407

    http://healthimpactnews.com/2014/guillain-barre-syndrome-is-1-side-effect-of-vaccine-injury-compensations-due-to-flu-shots/

    http://www.greenmedinfo.com/blog/studies-find-flu-shots-can-harm-your-heart-infant-and-fetus

    http://m.infomed.co.il/Articles/ArticleView?articleId=4275

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support