הצמח ג'ינסנג- ren shen לפי הרפואה הסינית – על קצה המזלג

    ג'ינסנג (人参 rén shēn) הוא צמח מרפא פופולרי וחשוב מאוד ברפואה סינית ומשמש בפורמולות רבות כדי לשפר את רמת האנרגיה והחיוניות, לשפר את תפקוד מערכת החיסון ולשפר את הבריאות הכללית. 

    על פי הרפואה הסינית, הג'ינסנג נחשב לצמח "טוניק" כלומר מחזק צ'י או מחזק כללי כלומר והוא עוזר לשפר את הבריאות הכללית והחיוניות. באופן ספציפי, הוא עוזר להזין את ה-Qi (אנרגיה) ולהזין את היין והיאנג של הגוף ולכן הוא מיוחד כל כך. הוא טוב בשימוש גם למקרים של חום וגם למקרים של קור וטוב לשימוש בכל הגילאים.

    דוגמאות לפורמולות המכילות ג'ינסנג:

     

    Shen Qi Wan (参蛇丸): פורמולה זו מכילה ג'ינסנג וצמחי מרפא אחרים ומשמשת לחיזוק הצ'י ולחיזוק הטחול והקיבה/ מערכת העיכול.

     

    Bu Zhong Yi Qi Tang (补中益气汤): פורמולה זו מכילה ג'ינסנג וצמחי מרפא נוספים ומשמשת לחיזוק הצ'י ולהרמת ה-Yang (אנרגיה מחממת) של הגוף, במיוחד במקרים של מחסור בצ'י. כאשר היאנג לא עולה למעלה ובשילוב יש חולשת צ'י, יכולות להתפתח תופעות שונות כמו כאבי ראש, נשירת שיער וגם פורמולה זו יכולה לשמש לטיפול בנשירת שיער, במצבים של חוסר הזנה של שורשי השיער בעקבות חולשת צ'י וחוסר יכולת להרים צ'י ויאנג למעלה.

     

    Liu Wei Di Huang Wan (六味地黄丸): פורמולה זו מכילה ג'ינסנג וצמחי מרפא אחרים ומשמשת להזנת היין וחיזוק הכליות והכבד, במיוחד במקרים של מחסור ב-Yin כליות.

     

    Gui Pi Tang (归脾汤): פורמולה זו מכילה ג'ינסנג וצמחי מרפא אחרים ומשמשת לחיזוק הטחול והלב, הזנת הדם והרגעת הנפש, במיוחד במקרים של צ'י טחול ומחסור בדם לב ובמקרים של חרדות, אינסומניה ועוד…

     

    תפקידו של הג'ינסנג בכל פורמולה משתנה בהתאם לצרכים הספציפיים של המטופל. ג'ינסנג נחשב בדרך כלל לצמח משפר צ'י, כלומר הוא יכול לעזור לחדש ולחזק את האנרגיה החיונית של הגוף. יש לו תכונות אדפטוגניות, כלומר, יכול לעזור לגוף להסתגל ללחץ, להרגיע ולחזק במקביל.

    מספר סוגים של ג'ינסנג

    ג'ינסנג קוריאני (Panax ginseng): ידוע גם בשם ג'ינסנג אסייתי, זהו סוג הג'ינסנג המוכר והנפוץ ביותר.

     

    ג'ינסנג אמריקאי (Panax quinquefolius): סוג זה של ג'ינסנג מקורו בצפון אמריקה וידוע בתכונות הקירור שלו.

    ג'ינסנג סיבירי (Eleutherococcus senticosus): למרות שמו, צמח זה אינו ג'ינסנג מבחינה טכנית, אך עדיין משמש ברפואה המסורתית ולעיתים קרובות מכונה "ג'ינסנג סיבירי".

    קצת מהמחקר....

    ג'ינסנג הוא צמח מרפא יעיל ושכיח שנמצא בשימוש במשך מאות שנים ברפואה המסורתית. מחקרים רבים נערכו כדי להעריך את היתרונות הפוטנציאליים של ג'ינסנג, והנה כמה מהממצאים העיקריים:

    חיזוק התפקוד הקוגניטיבי: מספר מחקרים קבעו שג'ינסנג יכול לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, כולל זיכרון, תשומת לב ומצב רוח. המרכיבים של ג'ינסנג, הנקראים ג'ינסנוזידים, יש השפעה נוירו-פרוקטיבית על המוח, מה שעשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי.

    הפחתת דלקת: ג'ינסנג נמצא כבעל תכונות אנטי דלקתיות, אשר הופכות אותו לשימושי בטיפול במצבים כגון דלקת פרקים, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

    הורדת רמת הסוכר בדם: מספר מחקרים הראו שג'ינסנג יכול לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. התרכובות הפעילות בג'ינסנג עשויות לעזור להגביר את הרגישות לאינסולין ולהפחית את רמות הסוכר בדם.

    שיפור התפקוד החיסוני: נמצא בעל תכונות מחזקות מערכת החיסון, אשר עשויות לסייע במניעת זיהומים ולשפר את הבריאות הכללית.

    הפחתת עייפות: הצמח נחקר על היכולת שלו להפחית עייפות ולשפר ביצועים גופניים. נמצא שג'ינסנוזידים עשויים לסייע בשיפור חילוף החומרים ולהפחתת התחמצנות התאים שעלולים להוביל לעייפות.

    שיפור התפקוד המיני: כמה מחקרים העלו שצמח זה משפר את התפקוד המיני אצל גברים ונשים כאחד.  התרכובות הפעילות של הצמח, מגבירות את זרימת הדם לאזור איברי המין, משפרים את החשק והביצועים המיניים ומטפלים היטב במצבים של חוסר פריון במקביל לדיקור סיני לפוריות.

     

    כמו בשימוש בכל תוסף או בטיפול של צמחי מרפא, חשוב להתייעץ עם מטפל מוכשר ובעל נסיון, על מנת לקבל אבחנה מדוייקת ולמצוא את הצמח המתאים או הפורמולה המתאימה בשבילכם.

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support